دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹

هنرمندان از جایگاه مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری می گویند؛

شبکه های اجتماعی، تغییر سبک زندگی و توهم داشتن دانش و آگاهی آفت اصلی عدم مطالعه و کتاب خوانی در جامعه!

یثربی-هدایت-نجفیان

سینماپرس: به بهانه برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تعدادی از هنرمندان سینما و تلویزیون کشور با بیان اینکه شبکه های اجتماعی، تغییر سبک زندگی و توهم داشتن دانش و آگاهی آفت اصلی عدم مطالعه و کتاب خوانی در جامعه شده اند خواستار توجه جدی مسئولان فرهنگی نسبت به این موارد شده و به سینماگران و برنامه سازان تلویزیون نیز یادآور شدند که بایستی همواره مطالعه و کتاب خوانی را در صدر کارهای خود قرار دهند.

یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن مرز و بوم است؛ خوشبختانه کشور تاریخی ما از هزاران سال قبل تاکنون مهد علم، دانش و مطالعه بوده و ما با داشتن تمدنی کهن از دیرباز مراکز متعدد علمی، فرهنگی و کتابخانه های معتبری را داشتیم که زبانزد جهانیان بوده است.

متأسفانه در شرایط کنونی به دلیل توسعه گسترده و حیرت آور فناوری های جدید ارتباطی و شبکه ارتباطات مجازی در جهان، تالیف و انتشار سنتی کتاب و کتاب خوانی جایگاه خود را تقریباً از دست داده و بخش اعظمی از مردم کشور به سمت این گونه شبکه های ارتباطی گرایش پیدا کرده اند که به هیچ عنوان نمی تواند در حد و اندازه مطالعه و کتاب خوانی نقش موثر داشته باشد.

آنچه امروز در جامعه ایران احساس می شود توجه جدی به مطالعه و کتاب خوانی است به نحوی که بایستی مسئولان ارشد فرهنگی کشور توجه جدی به این مقوله مهم داشته باشند و در صدد ترویج امر مهم و ارزشمند کتاب خوانی در جامعه سعی و تلاش کنند.

اهمیت مطالعه و کتاب خوانی به حدی بالا است که مقام معظم رهبری بارها و بارها در فرمایشات و سخنرانی هایشان به این مقوله بسیار مهم و حیاتی توجه نشان داده اند؛ به عنوان مثال یکی از مهمترین سخنرانی های ایشان در رابطه با اهمیت مطالعه بدین شرح است: «من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان می افتم، قلباً غمگین و متاسف می شوم. این به خاطر آن است که در کشور ما به هر دلیل که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلا ده برابر این میزان رواج و توسعه و حضور داشته باشد.»

*******************************************

اما در این میان سینما و تلویزیون به عنوان یکی از مهمترین رسانه های تصویری که در کشور وجود دارند و هر دو مخاطبان میلیونی را به سمت برنامه های تولیدی شان جذب می کنند باید توجه مبرم به مسائلی داشته باشند که جامعه را به سمت رشد، آگاهی و علم سوق دهد؛ از این رو وظیفه تمامی فیلمسازان در این دو رسانه این است که با دانش و آگاهی مبادرت به مطالعه کتاب در حوزه های مختلف کنند و حداقل دانشی در بسیاری از زمینه ها به خصوص مقوله های مهم روانشناسی، جامعه شناسی و... داشته باشند تا از این طریق بتوانند با تولید آثاری ارزشمند نقش مهمی جهت رشد و توسعه فکری آحاد افراد جامعه داشته باشند.

متأسفانه امروزه اغلب تولیدات سینمایی و تلویزیونی کیفیت لازم را ندارد چرا که اغلب سازندگان فیلم و سریال از مطالعه و کتاب خوانی دور شده اند و خود را بیشتر درگیر ابتذال کرده اند تا اینکه بخواهند برای جامعه رشد و تعالی به همراه بیاورند؛ از این رو نیاز جدی است که دستگاه ها و نهادهایی همچون سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و... که به عنوان متولی تولید این قبیل آثار شناخته می شوند شرایطی را فراهم آورند که تولیدکنندگان برنامه های رادیویی و تلویزیونی گرایش جدی به سمت مطالعه و کتاب خوانی پیدا کرده تا از این رهگذر بتوان روزنه امیدی به آینده پیدا کرد.

سینماپرس به همین منظور گفتگویی با ۳ تن از هنرمندان سینما و تلویزیون کشور، حسن هدایت (کارگردان و فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون)، رسول نجفیان (کارشناس روانشناسی، بازیگر سینما و تلویزیون و خواننده) و چیستا یثربی (روانشناس، فیلمنامه و نمایشنامه نویس) داشته که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل مطلب نقل شده است:

حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون کشور همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در رابطه با جایگاه مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: متأسفانه اهالی سینما هم مانند سایر مردم جامعه چندان به مطالعه اهمیت نمی دهند و در سینما مطالعه و کتاب خوانی وزن چندانی ندارد به گونه ای که کافه تریای خانه سینما بیشتر از کتابخانه آن برای سینماگران جذابیت دارد! این روزها شبکه های اجتماعی مانند «تلگرام» و «اینستاگرام» و... برای اهالی سینما بسیار جذاب تر از مطالعه است و متأسفانه ما شاهد آن هستیم که بسیاری از سینماگران به دنیای مجازی بسیار بیشتر از مطالعه و کتاب خوانی اهمیت می دهند و گویا یک مسابقه ای بین آن ها رایج شده که مرتباً از خودشان عکس منتشر کنند و مطالبی پوچ را انتشار دهند که هیچ ارتباطی با سینما ندارد و برای هواداران و طرفداران شان نیز نمی تواند مفید واقع شود. امروزه کار به جایی رسیده که متأسفانه پژوهش ها برای ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی از مطالعه کتاب به دست نمی آید و سینماگران ترجیح می دهند با استفاده از منابعی همچون تلگرام و... پژوهش های خود را انجام دهند و به همین دلیل است که ما شاهد تولید فیلم هایی هستیم که پوسته و ظاهری زیبا دارند اما در عمق شان بی ریشه و بی هویت و به هم ریخته هستند و نمی توانند برای جامعه کارآیی مفیدی داشته باشند. سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

رسول نجفیان بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در رابطه با جایگاه مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: خوشبختانه در تمامی ادیان الهی نسبت به دانش و آگاهی و مطالعه بسیار توصیه شده است و نمی دانم به چه علت است که مردم نسبت به این امر بی توجه هستند. ما وقتی امروز و دیروز عالم هنر را با یکدیگر مقایسه کنیم به راحتی متوجه می شویم که یکی از آفات و آسیب های جدی که سینما و تلویزیون ما را فرا گرفته بی مطالعگی و عدم کتاب خواندن در این قشر از جامعه است.   این در حالی است که یک هنرمند بایستی به عنوان یک الگو برای جامعه بیش از سایرین مبادرت به مطالعه و خواندن کتاب کند چرا که تمامی مردم از او برای رفتارهای خود الگو می گیرند؛ اما امروزه شرایط به گونه ای است که متأسفانه برخی از هنرمندان ما افتخار می کنند که کتاب نمی خوانند و شناختی نسبت به ادبیات ندارند و نمی دانند! چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

چیستا یثربی روانشناس، فیلمنامه و نمایشنامه نویس کشور همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در رابطه با جایگاه مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: متأسفانه بخش اعظمی از سینماگران ما کمترین مطالعه ای ندارند و حتی زمان کوتاهی را برای خواندن کتاب اختصاص نمی دهند چرا که معتقدند «همه چیز دان» هستند و هیچ نیازی به آگاهی بیشتر روی مسائل مختلف ندارند. تمامی هنرمندان باید آگاه باشند که مطالعه بسیار مهم است و اگر مطالعه وجود نداشته باشد آن ها به دام تکرار می افتند؛ یکی از مهمترین دلایلی که امروزه باعث شده فیلمسازان ما به تکرار بیفتند همین مسأله است چرا که آن ها از سوژه ها و موضوعات روز هیچ گونه آگاهی ندارند و چاره ای جز تکرار مکررات در آثارشان وجود ندارد. به عنوان نمونه من فیلمسازی را می شناسم که ۲۰ سال است همچنان سوژه های عاشقانه را دنبال و تکرار می کند؛ متأسفانه کسی در این سینما پیدا نشده که به این فیلمساز بگوید تکرار سوژه عشق های ۳ نفره بس است! ما سوژه متفاوت بسیار زیاد داریم و باید به این سوژه ها در سینما و تلویزیون پرداخت کنیم تا مخاطب امروزی و آگاه هم بتواند از آن ها استقبال کند. شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.