سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲

جایگاه مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری/۱

هدایت: کافه تریای خانه سینما بیشتر از کتابخانه آن برای سینماگران جذابیت دارد/ عدم مطالعه یک بیماری جمعی در کشور ما است

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون کشور همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در رابطه با جایگاه مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: متأسفانه اهالی سینما هم مانند سایر مردم جامعه چندان به مطالعه اهمیت نمی دهند و در سینما مطالعه و کتاب خوانی وزن چندانی ندارد به گونه ای که کافه تریای خانه سینما بیشتر از کتابخانه آن برای سینماگران جذابیت دارد!

کارگردان فیلم سینمایی «پیک جنگل» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این روزها شبکه های اجتماعی مانند «تلگرام» و «اینستاگرام» و... برای اهالی سینما بسیار جذاب تر از مطالعه است و متأسفانه ما شاهد آن هستیم که بسیاری از سینماگران به دنیای مجازی بسیار بیشتر از مطالعه و کتاب خوانی اهمیت می دهند و گویا یک مسابقه ای بین آن ها رایج شده که مرتباً از خودشان عکس منتشر کنند و مطالبی پوچ را انتشار دهند که هیچ ارتباطی با سینما ندارد و برای هواداران و طرفداران شان نیز نمی تواند مفید واقع شود.

وی ادامه داد: امروزه کار به جایی رسیده که متأسفانه پژوهش ها برای ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی از مطالعه کتاب به دست نمی آید و سینماگران ترجیح می دهند با استفاده از منابعی همچون تلگرام و... پژوهش های خود را انجام دهند و به همین دلیل است که ما شاهد تولید فیلم هایی هستیم که پوسته و ظاهری زیبا دارند اما در عمق شان بی ریشه و بی هویت و به هم ریخته هستند و نمی توانند برای جامعه کارآیی مفیدی داشته باشند.

هدایت سپس با تأکید بر اینکه در زمینه تولید آثار سینمای اجتماعی ما بسیار ساده انگارانه برخورد می کنیم اظهار داشت: یکی از دلایلی که سینما و تلویزیون تأثیرگذاری خود را از دست داده اند و مانند سال های نه چندان دور نمی توانند در جامعه جریان سازی کنند این است که سینماگران یک گام از مردم و جامعه عقب تر حرکت می کنند و بر اساس جریاناتی مبادرت به ساخت فیلم می کنند که مردم و مخاطبان از آن آگاهی بیشتری دارند.

کارگردان فیلم سینمایی «دلاوران کوچه دلگشا» خاطرنشان کرد: مبحث مهم عدم مطالعه و کتاب خوانی در بین اهالی سینما جریان تازه ای نیست و من از سال های دور که به کتابخانه خانه سینما مراجعه می کردم همواره شاهد این مسأله بودم که تنها ۲ یا ۳ درصد از اهالی سینمای کشور از این کتابخانه غنی و پربار استفاده می کنند و این در حالی بود که تمامی سینماگران از هر صنفی برای مباحث دم دستی همچون بیمه و... مرتباً به این نهاد صنفی آمد و شد داشتند.

این فیلمساز مطرح سینمای کشور تأکید کرد: وقتی ما اهالی سینما که خود را جزو طبقه روشنفکر جامعه می دانیم به مطالعه و کتاب خوانی اهمیت نمی دهیم چه انتظاری می توان از مردم داشت که مبحث مهم کتاب خوانی و مطالعه را در زندگی خود ترویج دهند؟ متأسفانه نوعی تنبلی مزمن این روزها دامنگیر کلیه مردم کشور ما شده و عدم مطالعه یک بیماری جمعی در کشور ما است که باید نسبت به آن تدبیر و چاره جویی شود.

کارگردان فیلم سینمایی «گراند سینما» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: این روزها ما در پی جنجال و هوچی گرایی و دروغ پراکنی در شبکه های مجازی هستیم و ترجیح می دهیم از زندگی کلاسیک دور شده و خود را در دنیای مدرنی غرق کنیم که هیچ گونه تأثیری در زندگی مان ندارد و نمی تواند در هیچ یک از بخش های زندگی مان دردی از ما دوا کرده و یا مشکلی را برای ما حل کند؛ امیدوارم مسئولان فرهنگی کشور نسبت به این مقوله مهم تدبیر کنند و با اتخاذ راهکاری سریع شرایطی را ایجاد نمایند که مطالعه و کتاب خوانی بتواند مانند گذشته های نه چندان دور در میان تمامی مردم جامعه و به ویژه اهالی فرهنگ و هنر رواج پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.