شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹

دیدگاه هنرمندان درباره سریال های مناسبتی/ ۴

مهام: کمبود بودجه در صدا و سیما باعث افت کیفی تولیدات شده است/ صدا و سیما نمی تواند با بودجه ۲۰ میلیون دلاری یک شبکه ماهواره ای رقابت کند!

علی مهام تهیه کننده سریال حانیه به کارگردانی سیدجلال دهقانی اشکذری

سینماپرس: علی مهام تهیه کننده تلویزیون گفت: در تلویزیون همه چیز به بودجه وابسته است و کمبود بودجه طی سال های اخیر در سازمان صدا و سیما باعث افت کیفی تولیدات شده و از این رو نهادها و دستگاه های مسئول باید فکری برای تزریق بودجه به این سازمان بکنند.

تهیه کننده سریال تلویزیونی «حانیه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر پیش از این ما شاهد تولید آثار با کیفیت و شاخص در تلویزیون بودیم به خاطر آن بود که سازمان بودجه خوبی در اختیار داشت و از این رو سریال ها و برنامه های تولید شده به خاطر کمبود بودجه به صورت باری به هر جهت تولید نمی شدند و تهیه کنندگان که دست شان باز بود از بهترین متریال ها برای ساخت برنامه هایشان بهره می گرفتند.

وی ادامه داد: اما متأسفانه تلویزیون طی چند سال اخیر به شدت در محاق قرار گرفته و آنطور که شایسته است این سازمان مهم و تأثیرگذار تامین مالی نمی گردد و به همین دلیل است که ما شاهد نزول و افت کیفی بسیاری از برنامه ها در تلویزیون شده ایم.

مهام در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه شبکه های ماهواره ای فارسی زبان که این روزها مانند قارچ سمی رشد کرده اند از بودجه های چندین میلیارد دلاری بهره مند هستند اظهار داشت: مهمترین علت توفیق برنامه های این شبکه ها نزد مردم این است که آن ها بودجه های بادآورده و هنگفتی را در اختیار دارند و برای تولید برنامه هایشان دست شان باز است؛ به عنوان نمونه یکی از این شبکه ها که طی ماه های اخیر مبادرت به جذب برخی از چهره های هنری ایران شده است بودجه ای بالغ بر ۲۰ میلیون دلار برای هر سال در اختیار دارد اما صدا و سیمای ما حتی یک هزارم این شبکه ماهواره ای پول در اختیار ندارد.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: این در حالی است که ما برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان که از طریق همین شبکه های ماهواره ای قصد تخریب و از همپاشی بنیان خانواده ها و یا عنادورزی با حکومت را دارند بایستی بودجه زیادی در اختیار داشته باشیم و مبادرت به راه اندازی شبکه های متعدد کنیم اما متأسفانه شرایط امروز سازمان صدا و سیما به گونه ای است که نه تنها نمی توان شبکه های جدیدی را در آن تأسیس کرد بلکه به دلیل کمبود بودجه سازمان مشغول کوچک سازی و ادغام شبکه ها با یکدیگر است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «نیما یوشیج» سپس با تأکید بر اینکه با «مناسبت سازی» مخالفم اظهار داشت: در این شرایط بحرانی و حساس سازمان صدا و سیما نباید بخش اعظمی از بودجه های خود را صرف تولید سریال های مناسبتی کند که به دلیل دارا بودن سوژه های کهنه و تکراری و همچنین ضعف مشهود در تولیدشان نمی توانند حتی بخش اندکی از مخاطبان را به سوی خود جذب کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما باید در خاطر داشته باشیم که در مناسبت های مختلف همه مردم سرگرم هستند و کمتر کسی است که در این ایام پای تلویزیون بنشیند؛ به عنوان نمونه در ایام نوروز مردم یا در حال سفر هستند و یا به دید و بازدیدهای نوروزی می پردازند و در ایامی مانند ماه مبارک رمضان هم مردم یا مشغول استراحت هستند و یا ترجیح می دهند در مساجد به عبادت و شب زنده داری مشغول باشند؛ از این رو بودجه ای که صرف تولید برخی آثار پیش پا افتاده در این ایام و مناسبت ها می شود رسماً شبیه آن است که آن بودجه را سازمان دور ریخته باشد!

مهام تأکید کرد: سازمان صدا و سیما باید در برنامه ریزی های خود به شدت تجدید نظر کند در غیر این صورت ما تا چند سال آینده با بحران جدی در سازمان روبرو خواهیم شد؛ تلویزیون باید تنها برای تولید برنامه هایی بودجه صرف کند که تجربه ثابت کرده مخاطبان انبوهی دارند و می توانند تأثیرات مثبت فرهنگی با خود در پی داشته باشند.

این تهیه کننده تلویزیون در خاتمه این گفتگو افزود: علاوه بر مشکل بودجه، اختلاف سلیقه، عدم خلاقیت و موارد این چنینی نیز باعث افت کیفیت آثار تولید شده در تلویزیون است و ما باید در این راستا نیز تدبیر جدی و ویژه داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.