سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲

نگاه سینمایی به سخنرانی نوروزی رهبری/ ۲

تحلیلی متفاوت از دلایل مغفول ماندن مفاهیم ارزشی بعد از دهه هفتاد/ علی اکبری: فرمایشات اخیر رهبری ثابت کرد که مدیران فرهنگی مسیر خود را اشتباه رفته اند

محسن علی اکبری

سینماپرس: محسن علی اکبری تهیه کننده مطرح سینمای کشور گفت: حضرت آقا سال های درازی است که بحث های مهمی در زمینه مسائل فرهنگی دارند اما امسال بسیار جدی تر و علنی تر به این مسائل اشاره کردند و فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری ثابت کرد که مدیران فرهنگی مسیر خود را اشتباه رفته اند و باید هرچه سریعتر خطاهای خود را جبران نمایند.

برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در حال حاضر ما نیاز به یک همت جمعی داریم تا بتوانیم دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ و هنر را آنطور که شایسته است پاسخ دهیم؛ در حال حاضر بایستی نهادهایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دست در دست هم بدهند و با تخصیص بودجه ای مستقل به هنرمندان حزب الهی برای تولید آثار ارزشی از این دست هنرمندان حمایت کنند.

وی ادامه داد: بودجه های محدود سازمان سینمایی و صدا و سیما نمی تواند نیازهای مالی برای تولید آثار ارزشی که بودجه های زیادی برای تولید احتیاج دارند را برآورده سازد و بایستی با همت جمعی مدیران ما کاری کنیم تا حداقل در جشنواره فیلم فجر سال جاری ۵ -۶ فیلم ارزشمند داشته باشیم.

علی اکبری سپس با تأکید بر اینکه نمی توان در کوتاه مدت آسیب های جدی که طی تمامی سال ها به بخش فرهنگ وارد شده است را جبران کرد اظهار داشت: زمان زیادی نیاز است تا با تعامل تمامی مدیران فرهنگی و هنرمندان بتوان لطمات وارد شده به حوزه های مختلف فرهنگی و هنری در کشور را جبران کرد؛ قطعاً هر تغییری نیاز به برنامه ریزی و انجام کارهای کارشناسی شده دارد و نمی توان به یک باره تغییرات بنیادین در بدنه فرهنگی ایجاد کرد.

تهیه کننده فیلم سینمای «استرداد» خاطرنشان کرد: اولین قدمی که مسئولان فرهنگی کشور می توانند بردارند این است که ۱۰ موضوع مختلف ارزشی را انتخاب کرده و طی فراخوانی از هنرمندان دغدغه مند و ارزشی دعوت کنند تا طرح ها و فیلمنامه های خود را در رابطه با موضوعات مطروحه ارائه کنند و سپس بهترین آن ها را برگزینند و کم کم این تولیدات را بسط و گسترش دهند تا طی سال های آینده بتوانیم شاهد تولیدات انبوه آثار ارزشی در سینما و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران باشیم.

وی افزود: خوشبختانه هنرمندان دغدغه مند نسبت به نظام و انقلاب هرچند که به دلایل مختلف به ظاهر طی سال های اخیر بیکار و خانه نشین شده اند اما به دلیل روحیه جهادی و انقلابی شان ده ها طرح مختلف در رابطه با مسائل سیاسی روز منطقه و... را در اختیار دارند که هریک از آن ها در صورت ساخته شدن می تواند نکات مثبت زیادی را با خود در پی داشته باشد.

این تهیه کننده سینما در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه از اواخر دهه ۶۰ تغییرات بسیار گسترده ای در سطح جامعه به وجود آمد یادآور شد: در اوایل پیروزی انقلاب تا اواخر دهه ۶۰ روحیه انقلابی و جهادی در جامعه رواج داشت و ما در تمامی حوزه ها و به ویژه حوزه فرهنگی شاهد این روحیه بودیم اما به دلیل تغییراتی که توسط دولت ها به وجود آمد از اوایل دهه ۷۰ مردم به سمت تجملات و غرب گرایی گرایش پیدا کردند و این مسأله با خرید ویلاهای شخصی و اتوموبیل های بسیار گران قیمت به اوج خود رسید.

علی اکبری ادامه داد: ترویج و گسترش این روحیه در بخش اعظمی از جامعه باعث شد تا سینماگران و هنرمندان نیز از مباحث ارزشی دور شوند و همسو با مردم حرکت کرده و به جای پرداختن به معنویات، مادیات را سرلوحه اعمال خویش در سینما قرار دهند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «مریم مقدس (س)» تأکید کرد: این امر در حالی اتفاق افتاد که یکی از علل اصلی انقلاب اسلامی بحث فرهنگی بود و مردم به دلیل ابتذالی که در فرهنگ رژیم ستم شاهی وجود داشت بر علیه آن طغیان کردند اما بعد از گذشت حدود یک دهه دست هایی مجدداً همان روحیه و افکار و رفتار را در جامعه رواج و گسترش دادند و ما در جامعه شاهد به وجود آمدن شهرک های میلیاردی شدیم که متعلق به برخی افراد خاص بود و همگان را ترغیب می کرد تا به این نوع زندگی روی بیاورند و همین مسائل دست به دست هم داد تا هنر هفتم نیز آلوده شود.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: در هر صورت من نسبت به آینده امیدوار هستم چرا که قطعاً فرمایشات مقام معظم رهبری باعث شده تا برخی از مدیران فرهنگی که در خواب غفلت بوده اند نیز بیدار شوند و امیدوارم با ایجاد روحیه جهادی (همانطور که در پیش از انقلاب اسلامی وجود داشت) ما بتوانیم شاهد تولید آثار ارزشمند فرهنگی و هنری با روحیه اسلامی و انقلابی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.