دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹

نگاه سینمایی به سخنرانی نوروزی رهبری/ ۱

بهمنی: فیلم های سیاه حاصل جولان روشنفکرنماها در سینماست/ چرا بسیاری از نیروهای ارزشی از سینما طرد شده اند؟

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی مدیرعامل سابق موسسه شهید آوینی و کارگردان سینما در پی سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب و تأکید ایشان بر حمایت از نیروهای ارزشی و حزب الهی در حوزه فرهنگ و هنر گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ فصل الخطاب است و همه مدیران فرهنگی باید فرمایشات ایشان را دستور کار خود قرار دهند.

کارگردان فیلم سینمایی «گام های شیدایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فرمایشات مقام معظم رهبری در این رابطه برای چندمین بار است که تکرار می شود و ایشان در سال های قبل نیز در سخنرانی ها و جلسات متعدد دیدار با سینماگران و مسئولان فرهنگی کشور بر مسأله مهم حمایت از نیروهای ارزشی و انقلابی تأکید فراوان داشته اند اما متأسفانه همیشه این امر مهم از دید مسئولان فرهنگی دور مانده است.  

وی ادامه داد: خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران هنرمندان متعهد و پایبند به ارزش ها و آرمان های نظام و اسلام و انقلاب و دفاع مقدس کم نیستند و تمامی آن ها با جان و دل خود پای آرمان هایشان ایستاده اند و هم از تجربه کافی در زمینه تولید آثار فرهنگی برخوردارند و هم می توانند آثاری ارزشمند را تولید کنند اما متأسفانه به دلیل بی عدالتی که در حوزه فرهنگی رایج شده طی سال های اخیر اجازه کار به آن ها داده نمی شود.

این فیلمساز سپس با تأکید بر اینکه دولت یازدهم که مدعی ولایت مداری است بایستی نسبت به فرمایشات و دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی توجه ویژه نشان دهد اظهار داشت: شناسایی هنرمندان ارزشی در تمامی رشته ها و بالاخص سینما چندان کار دشواری نیست و مدیران فرهنگی تا ۳ ماه آینده بایستی نیروهای حزب الهی را شناسایی کنند و از آن ها برای تولید آثار فرهنگی و هنری حمایت کرده و پاسخی شایسته به مطالبات حضرت آقا بدهند.

بهمنی تصریح کرد: امسال سال «اقدام و عمل» است و دیگر هیچ گونه جایی برای شعار دادن مدیران باقی نمانده و یکایک آن ها موظف هستند تا به اقدام و عمل روی بیاورند؛ مسیرها در حوزه تولید آثار فرهنگی و هنری ارزشی باید به مراتب سهل تر از گذشته شود و به جای تولید آثار فراوان مبتذل، ما باید شاهد تولید آثاری باشیم که مورد نظر مقام معظم رهبری است.

وی خاطرنشان کرد: در این راه نه تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ و هنر کشور بلکه رسانه ملی، حوزه هنری و سایر نهادها و ارگان هایی که بودجه های فرهنگی و هنری دارند بایستی قدم های جدی بردارند تا ما بتوانیم در پایان سال جاری شاهد تحقق بخشی از مطالبات و دغدغه های برحق مقام عظمای ولایت باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» تأکید کرد: خوشبختانه هنرمندان متعهد و ارزشی علیرغم اینکه طی سال های اخیر کمترین حمایتی از آن ها صورت نگرفته بیکار نبوده اند و مرتباً طرح ها و فیلمنامه های زیادی را به رشته تحریر درآورنده اند که می تواند در صورت حمایت مدیران تبدیل به آثار مهم و ارزشمندی شود که تا سال ها در اذهان مخاطبان باقی بماند.

این کارگردان سینما با بیان اینکه دولت باید از حالت منفعل گونه ای که مدت ها است با آن درگیر است خارج شود اظهار داشت: متأسفانه همانگونه که در بخشی از سخنان معظم له اشاره شد ما شاهد آن هستیم که دولت  آغوش خود را به روی کسانی که نظام و ارزش‌های اسلامی را قبول ندارند باز کرده و ماحصل آن در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به صورت کامل دیده می شد.

وی در همین راستا متذکر شد: تمامی جشنواره های دنیا بر اساس سیاست دولت ها و حکومت های خود مبادرت به گزینش فیلم می کنند اما متأسفانه جشنواره فیلم فجر تنها جشنواره ای است که به سیاست های کلی نظام و انقلاب فیلم توجهی ندارد و دلیل اصلی آن هم این است که قشر حزب الهی ها به عقب رانده شده اند و برخی روشنفکرنماها تنها در سینمای کشور جولان می دهند که ماحصل این اقدام چیزی جز تعداد انبوهی از فیلم های سیاه با مضمون خیانت و امثالهم نیست!

کارگردان فیلم سینمایی «آن مرد آمد» تأکید کرد: جولان دادن این گونه افراد در سینما در حالی صورت می گیرد که بسیاری از هنرمندان ارزشمند حزب الهی و دغدغه مند مانند جمال شورجه، شهریار بحرانی و یا حتی زنده یاد فرج الله سلحشور که آثار ارزشمند و ماندگاری را از خود به جای گذاشته اند سالیان سال نتوانستند هیچ کاری انجام دهند و کسی به آن ها توجهی نشان نداد و این مسأله مهم برای نظام جمهوری اسلامی ایران اصلاً قابل قبول نیست.

بهمنی در خاتمه این گفتگو افزود: مسئولان فرهنگی کشور بایستی از هنرمندان دغدغه مند حمایت کنند و تمامی هم خود را به کار بندند تا زین پس ما تنها شاهد تولید آثار ارزشمند و فاخر در سینمای کشورمان باشیم؛ این روزها مباحث بسیار مهمی همچون داعش، نفوذ فرهنگی بیگانگان و... می تواند دستمایه تولید آثار ارزشمند بسیار مهمی قرار بگیرد و برای بسیاری از کشورهای جهان نیز قابل استفاده باشد و ما نباید از این مسأله مهم و حیاتی غافل شویم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.