جمعه ۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰

انتظارات سینماگران از مسئولان فرهنگی کشور؛ قسمت اول

پرهیز از جناح بندی سیاسی و حضور افراد دغدغه مند در کمیسیون فرهنگی مجلس؛ خواسته اهالی سینما

انتظارات سینماگران

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور همزمان با آغاز سال نو انتظارات شان را از مسئولان فرهنگی کشور عنوان کردند که پرهیز از جناح بندی سیاسی و حضور افراد دغدغه مند در کمیسیون فرهنگی مجلس جزو مهمترین خواسته آن ها بود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس حوزه فرهنگ و هنر همواره یکی از مهمترین حوزه ها در کشور ما بوده و هنرمندان و دست اندرکاران در سایر رشته ها و حرفه های مختلف نیز همواره از مسئولان درخواست داشته اند تا توجه جدی به این حوزه داشته باشند.

همزمان با آغاز سال نو ۸ تن از سینماگران کشور از جمله: تینا پاکروان، محمد کارت، رضا توکلی، نادره ترکمانی، مسعود آب پرور، حسن هدایت، منصور لشگری قوچانی و صادق صادق دقیقی نیازها ها و خواسته هایشان را از مسئولان فرهنگی و هنری به ویژه در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کردند که مشروح آن در ذیل مطلب نقل شده است.

تینا پاکروان کارگردان جوان سینمای کشور در این باره اظهار داشت: مسئولان فرهنگی همواره بایستی با نگاه تخصصی به سینما و سایر رشته های مختلف هنری نگاه کنند و به صورت جدی از باند بازی و حضور در جریانات و جناح بندی های سیاسی اجتناب نمایند تا بتوانند با نگرش تخصصی شان هنرمندان را جهت پیشرفت در اهداف شان یاری کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» ادامه داد: از سوی دیگر مسئولانی که برای حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی انتخاب می شوند اگر در حوزه مهم فرهنگ و هنر تخصص چندانی ندارند بایستی از مشاوران آگاه و خردمند که اشراف کاملی در این حوزه ها دارند مشورت بگیرند و با بهره جویی از نظرات آن ها و همدلی و همراهی با هنرمندان فرهنگ و هنر کشور را به رشد و تعالی برسانند.

محمد کارت مستندساز سینمای ایران نیز با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید قدردان حضور گسترده مردم در پای صندوق های رأی باشند اظهار داشت: بسیاری از سینماگران برای ارتقا در حوزه فرهنگ و هنر تلاش جدی انجام دادند از این رو تمامی نمایندگان بایستی با دغدغه به حوزه فرهنگ و هنر نگاه کنند و هوای هنر و هنرمند را داشته باشند.

رضا توکلی بازیگر و کارگردان سینما در همین باره گفت: مسئولان فرهنگی و هنری چه در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و چه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می بایست شرایطی را فراهم کنند تا هنرمندان بتوانند بی دغدغه به فعالیت بپردازند.

وی ادامه داد: مسئولان فرهنگی و هنری باید آگاه باشند که سینما کار «عشق» و «عاشقی» است و کار آن ها با روح و جان شان مرتبط است و با ظرافت و حساسیت زندگی می کنند؛ هنرمندان دنبال پول نیستند و باید به آن ها مانند سربازی نگاه شود که برای پاسداری از فرهنگ و هنر کشورشان فعالیت می کنند و خم به ابرو نمی آورند. ما نیاز به حمایت ویژه و جدی مسئولان چه از منظر مادی و چه از منظر معنوی داریم و آن ها می توانند با نگاه ویژه شان به سینما دغدغه های ما را برطرف کنند.

نادره ترکمانی فیلمساز مطرح سینمای کودک نیز گفت: حوزه فرهنگ و هنر در تمامی کشورهای جهان یکی از شاخصه های اصلی محسوب می شود و جایگاه سینما نیز در تمامی کشور در حوزه فرهنگ و هنر بالاتر از سایر رشته های دیگر است از این رو مسئولان فرهنگی و هنری کشور ما نیز بایستی به افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند توجه جدی داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» ادامه داد: اغلب افرادی که در انتخابات اخیر به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کردند همواره در سخنرانی هایشان وعده جدی برای حمایت از حوزه های مختلف فرهنگی و هنری را می دادند و به ویژه اعلام می کردند که در حوزه سینما اقدامی قابل قبول خواهند داشت از این رو امیدواریم که آن ها به وعده هایشان عمل کنند و ما بتوانیم شاهد رشد و شکوفایی هنر هفتم با حمایت های جدی آن ها باشیم.

وی تأکید کرد: اوضاع سینمای کشور این روزها خوب نیست و ما در شرایط بسیار اسفناک و دردآوری به سر می بریم که بیرون رفتن از این شرایط اسفناک نیاز به حمایت های جدی مسئولان فرهنگی و هنری دارد.

مسعود آب پرور کارگردان مطرح سینما و تلویزیون نیز خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگ و هنر به طور کل، و سینما به طور اخص نیاز به تدوین یک مرامنامه، اساسنامه و یا آیین نامه دارد تا بتوان با برنامه ریزی قانونی و مدون خط مشی را برای تمامی دست اندرکاران این حوزه تعیین کرد و بر اساس آن فرهنگ و هنر را به رشد و اعتلا رساند.

این سینماگر افزود: ما برای دستیابی به یک سینمای ایده آل نیاز به دوری گزیدن از اختلافات عقیدتی داریم و مسئولان بایستی با نگاهی جدی و دقیق تدبیری بیندیشند تا هنرمندان بتوانند در یک فضای آرام کارهای خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

حسن هدایت دیگر کارگردان مطرح سینما و تلویزیون کشور نیز همزمان با آغاز سال نو خطاب به مسئولان فرهنگی کشور اظهار داشت: بزرگترین خدمتی که شما می توانید به ما بکنید این است که در کار هنری دخالتی نداشته باشید و تنها بر عملکرد سینماگران نظارت کنید تا برخلاف منافع کلی کشور کاری انجام ندهند.

وی ادامه داد: مجلس و دولت به طور کلی باید دست از تصدی گری در سینما بردارند و بدانند که دخالت آن ها می تواند پایه های اصلی سینمای کشور را به شدت لرزان نماید و هنرمندان را آشفته خاطر سازد.

منصور لشگری قوچانی نیز تأکید کرد: معتقدم تنها کسانی باید به عنوان مسئول فرهنگی در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و همینطور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شوند که در حوزه کار فرهنگی وارد باشند.

صادق صادق دقیقی فیلمساز سینمای دفاع مقدس نیز گفت: مهمترین وظیفه مسئولان فرهنگی و هنری چه در سازمان سینمایی و چه در مجلس شورای اسلامی رعایت عدالت و انصاف است؛ آن ها باید به جای دخالت خود در امور سینماگران آن ها را کمک کنند تا به بهترین شکل ممکن بتوانند سینمای کشور را به رشد و تعالی برسانند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.