سه‌شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۸

نقد شفاهی فیلم های اکران نوروزی؛

آذین: «خشم و هیاهو» فاقد دانش دینی و فقهی است/ نبود «مشاور مذهبی» یکی از دلایل افول این اثر سینمایی

خشم و هیاهو

سینماپرس: جبار آذین منتقد سینما همزمان با اکران فیلم سینمایی «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی گفت: با توجه به اینکه این اثر سینمایی مسأله مهمی مانند «قصاص» را مطرح می کند و به آن می پردازد اما متأسفانه فاقد هرگونه دانش دینی و فقهی است و همین مسأله مهم شبهات زیادی را در فیلم برای مخاطب ایجاد می کند.

این منتقد و مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نگاه متفاوت سینمایی و اجتماعی هومن سیدی با آنکه فاقد دانش فقهی و دینی در خصوص مسائل خانوادگی و اجتماعی و به ویژه مقوله قصاص است و همین نقص بزرگ باعث شده تا فیلم او لطمه دیده و آسیب پذیر باشد، قابل تأمل است.

وی ادامه داد: اضافه بر آن شخصیت پردازی مناسب، ارائه فرم های بدیع بصری و نمایشی، انتظار بلوغ سینمایی سازنده «خشم و هیاهو» با آثار جذاب تر و سینمایی تر از سوی اهالی سینما و مخاطبان هنر هفتم دامن می زند. در هر حال ذکر این نکته حائز اهمیت است چنانچه این فیلم به مسأله شرعی و فقهی قصاص به صورت اصولی، همه جانبه و علمی و اعتقادی می پرداخت و نظرگاه شخصی فیلمساز بر نظرگاه فقهی سایه نمی انداخت فیلم سیدی از نظر مضمون و محتوا هم می توانست به یاد ماندنی باشد اما با این نقص «خشم و هیاهو» تنها می تواند یک تجربه سینمایی محسوب شود و این امید را به وجود آورد که این کارگردان جوان با اخذ دانش اجتماعی و اعتقادی بیشتر و تسلط افزون تر بر ابزار سینما آثار خوبی بسازد.

آذین سپس با بیان اینکه تجربه سینمایی جدید هومن سیدی بازگو کننده یک داستان اجتماعی و خانوادگی با روایت های مختلف و دگرگون از یک واقعه تلخ است اظهار داشت: با آنکه پس زمینه و بستر اصلی قصه دیدنی فیلم غیر متعارف «خشم و هیاهو»   ماجرای جنجالی زندگی یک بازیگر فوتبال است اما کارگردان با هوشمندی و طراحی های نمایشی داستان در روایت ها، فضاها و نگرش های متنوع شخصیت های اصلی فیلم موضوع خطا و خیانت و آسیب ها و عوارض خانوادگی و اجتماعی آن را از دیدگاه خود بسط داده و صرفاً در محدوده تعریف یک اتفاق نمانده و با پرداختی آسیب شناسانه مضامین قصه اش را فراگیر و تا مرز قابل انطباق بودن به مصادیق دیگر گسترش داده است.

این منتقد باسابقه خاطرنشان کرد: با این حال جای تحلیل و بررسی موضوع اصلی فیلم یعنی قصاص در این اثر سینمایی خالی است. از همین رو علیرغم اینکه فیلم او می تواند در برگیرنده مضمون و محتوای زندگی تمام کسانی باشد که پای خود را از چارچوب های زندگی متعهدانه و وفادارانه بیرون گذاشته و وارد حیطه های جفا، خطا و خیانت شده اند لیکن این موارد از زوایای نگاه دینی و آیینی در این فیلم بازگو نشده است. روایت زندگی تلخ و سیاه یک خواننده معروف از دو زاویه متفاوت که سبب ساز شکل معمایی و پر کشش قصه فیلم شده و مخاطب را تا به انتها با خود همراه می کند می تواند هشداری باشد برای انسان های بدون تعهد و هنرمندانی که در دام شهرت، شهوت و دنیا طلبی گرفتار آمده اند.

وی تأکید کرد: با این همه اگر هومن سیدی برای قوام داستانی فیلم خود از یک مشاور مذهبی یاری می گرفت تا روابط غلط زندگی و مسأله قتل و قصاص به درستی تبیین و ارائه می شد فیلم او اثری کامل تر می گشت. در هر حال «خشم و هیاهو» به رغم کمبودهای محتوایی اش بازسازی و بازگویی هنرمندانه و خلاق کارگردان آن از قصه زندگی ویران شده یک هنرمند بدون اخلاق است.

آذین افزود: انتخاب آگاهانه فرم های روایتی و ساختار مناسب قصه گویی و نوآوری در پرداخت سینمایی حوادث فیلم هومن سیدی را کارگردانی صاحب ذوق و جستجوگر نشان می دهد. «خشم و هیاهو» یک اثر معمایی گونه سینمایی با پرداختی فکر شده و دقیق، بازی های درخور از جمله بازی طناز طباطبایی، نوید محمدزاده و رعنا آزادی ور است؛ در انتها از صحنه های تصادف همسر خسرو، ملاقات خسرو و حنا در بام تهران و به ویژه صحنه تعریف حادثه قتل توسط حنا برای بازپرس می توان به عنوان لحظه های خوب فیلم یاد کرد.

این منتقد سینما در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: علیرغم تمامی مشکلاتی که «خشم و هیاهو» به دلیل زاویه دیدگاه شخصی فیلمساز از آن رنج می برد این اثر سینمایی به دلیل استفاده از داستانی خوب و همچنین بازیگرانی پرطرفدار می تواند در گیشه موفق باشد و مخاطبان از آن استقبال کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.