شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶

توقع اهالی سینما از نهاد صنفی خود/۵

اظهار نظر برگزیده فیلم فجر درباره کارت های نظام صنفی خانه سینما/ لطفا به فکر بیکاران باشید!

مهین نویدی در اکران فیلم سینمایی«لامپ صد»

سینماپرس: مهین نویدی عضو صنف انجمن چهره پردازان خانه سینما گفت: متأسفانه کارت های نظام صنفی در حوزه سینما اعتبار لازم را ندارند.

برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی برای فیلم سینمایی «ایران برگر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران خانه سینما در راستای سند راهبردی این نهاد صنفی مبنی بر توسعه ظرفیت های سینمای کشور و برای بهسازی استانداردهای هنری و انسانی مبادرت به صدور شماره نظام سینمایی برای اهالی برجسته تمامی صنف ها کردند اما متأسفانه علیرغم اینکه قرار بود کسانی که این کارت را ندارند نتوانند در هیچ یک از کارهای سینمایی حضور داشته باشند اما با این حال ما شاهد آن هستیم که کارت نظام سینمایی هیچ اعتباری برای اهالی برجسته و قدیمی خانه سینما محسوب نمی شود و کسانی که این کارت را در اختیار ندارند هم در پروژه های سینمایی حاضر می شوند.

وی ادامه داد: مدیران خانه سینما از سال ها قبل وعده این را داده بودند که شرایطی را مهیا می کنند تا فقط اعضای صنوف خانه سینما در پروژه های سینمایی حضور داشته باشند، اما این روزها ما شاهد بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از بهترین های سینمای ایران هستیم و این در حالی است که تازه واردان به حرفه های مختلف سینمایی و کسانی که هیچ سابقه صنفی ندارند به کرات در فیلم های سینمایی و در رشته های مختلف کار می کنند.

نویدی با بیان اینکه مدیران سینمای کشور و همینطور خانه سینما باید تدبیر جدی برای برخی اعضای بیکار خانه سینما داشته باشند اظهار داشت: تأسیس صندوق بیمه بیکاری سال ها است همچنان روی زمین مانده و به جز وعده های مکرر مدیران هیچ کاری برای آن صورت نگرفته است؛ لذا پیشنهاد می کنم برای حل مشکل بیکاری اهالی سینمای کشور مدیران خانه سینما تدبیری بیندیشند تا با جلب نظر صنوف تهیه کنندگان و کارگردانان ، توافقی منعقد شود که تنها اعضای دارای کارت نظام سینمایی مورد تایید مراجع ذیضلاح بتوانند در پروژه های مختلف سینمایی حضور داشته باشند.

این چهره پرداز با سابقه سینمای کشور در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: من بارها و بارها زمانی که در انجمن چهره پردازان خانه سینما مسئولیت داشتم برای حل معضلات و مشکلات متعدد اهالی صنف خودم تلاش های زیادی را انجام دادم اما متأسفانه به دلایل مختلف نتوانستم مشکل زندگی هیچ یک از اعضای این صنف مهم سینما را حل کنم و از این رو ناخودآگاه خود را از فعالیت های صنفی دور کردم.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» ادامه داد: متأسفانه بارها در کانون سینماگران جوان که سال ها است به عنوان مدرس گریم در آن مشغول به فعالیت هستم شاهد آن بوده ام که برخی از شاگردان تازه کارم که حتی یک ترم از درس خود را نگذرانده اند به دلیل اینکه تهیه کنندگان مایل نبوده اند هزینه معقولی برای طراحی گریم فیلم خود انجام دهند، به عنوان طراح چهره پردازی مشغول به کار شده اند که این مهم باعث افت کیفیت گریم در سینمای کشور شده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه بده بستان ها و روابط در سینمای ما حرف اول را می زنند و از همین رو کاربلدهای سینمای از پیر و جوان بیکار شده اند.

نویدی ادامه داد: افت کیفی آثار سینمایی نسبت به دهه ۶۰ و ۷۰ به همین دلیل است که برخی افراد به دلیل روابط خود وارد سینما شده اند و بدون داشتن دانش، تجربه و مهارت در آثار سینمایی حضور پیدا کرده و مدعی خلاقیت و تکنیک نیز هستند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: اهالی سینمای کشور نیاز جدی به تأمین امنیت شغلی دارند، اگر سازمان سینمایی و خانه سینما بودجه مکفی برای تأمین وام، معضل معیشت، وضعیت بیمه تکمیلی و... اعضای خانه سینما را ندارند پس می توان با گذاشتن یک قانون، از اهالی پرکار خانه سینما که سالانه در بیش از ۵ فیلم سینمایی کار می کنند پولی به عنوان مالیات دریافت کرد و آن را در صندوقی گذاشت و به اعضای محتاج و بیکار خانه سینما وام های بدون بهره داد تا آن ها هم بتوانند زندگی خود را تأمین کنند.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «مهمان مامان» در خاتمه این گفتگو با آرزوی اینکه در آستانه سال نو هیچ یک از اهالی خانه سینما مشکل مادی نداشته باشند اظهار داشت: مدیران خانه سینما و سازمان سینمایی قطعاً مایل هستند برای رفع بحران های شدیدی که در زندگی بسیاری از اهالی سینما وجود دارد کاری انجام دهند اما جداً نمی دانم به چه دلیلی این اتفاق تاکنون در سینمای کشور ما رخ نداده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.