دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۷

توقع اهالی سینما از نهاد صنفی خود/ ۲

شوقی: سیاست زدگی مانع از رسیدگی به اهالی صنوف سینما شده است

عباس شوقی

سینماپرس: عباس شوقی عضو هیأت مدیره طراحان جلوه های ویژه میدانی در آستانه سال نو ضمن انتقاد از عملکرد مدیران سینمای کشور اظهار داشت: سیاست زدگی مدیران مانع از رسیدگی به اهالی صنوف شده است این در حالی است که بسیاری از اعضای صنف های مختلف خانه سینما در تأمین معیشت خود دچار مضیقه هستند.

طراح جلوه های ویژه میدانی فیلم سینمایی «فروشنده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دیدگاه های جناحی و گروهی در سینمای کشور به قدری زیاد شده که دیگر کمتر کسی به فکر اهالی سینما است؛ این فاجعه به حدی گسترده است که بسیاری از اهالی دغدغه مند سینما مجبور شده اند کاری به غیر از حرفه و دانش و تخصص خود انجام دهند و ما شاهد آن هستیم که زندگی بسیاری از اهالی سینما در بدترین وضعیت ممکن است.

وی در ادامه با بیان اینکه قطعاً همه مدیران سینمایی مایل به بهبود شرایط زندگی اهالی سینما هستند اظهار داشت: متأسفانه به دلیل اینکه اغلب این آقایان در دسته ها و گروههای سیاسی مختلف حضور دارند شجاعت آن را ندارند برای حل مشکلات  وسط میدان بیایند؛ چرا که از سوی همکاران خود محکوم می شوند و به همین دلیل ترجیح می دهند سکوت اختیار کرده و وضعیت را به همین منوال جلو ببرند.

شوقی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه بعد از گذشت بیش از دو سال و نیم از بازگشایی خانه سینما هنوز تکلیف ثبت صنوف این نهاد صنفی مشخص نشده است خاطرنشان کرد: صنف های فعال در خانه سینما هنوز نمی دانند که باید زیر نظر وزارت کار فعالیت داشته باشند و یا اینکه باید به عنوان زیر مجموعه ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناخته شوند؛ از سوی دیگر این سوأل برای بخش اعظمی از اهالی سینما به وجود آمده که اگر ما افرادی فرهنگی هستیم چرا باید صنف خود را در وزارت کار ثبت کنیم و اگر فرهنگی نیستیم چرا به عنوان افرادی سینمایی در خانه سینما مشغول به فعالیتیم؟

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «پستچی سه بار در نمی زند» تأکید کرد: از زمان بازگشایی خانه سینما مرتبا وعده های زیادی برای انجام کارهای مختلف داده شده که به هیچ یک از آن ها عمل نشده است؛ به عنوان نمونه بحث تأسیس صندوق بیکاری و بیمه اهالی خانه سینما همچنان با مشکلات جدی روبروست و با اینکه اعضای هیأت مدیره برخی از صنوف، کفش های آهنی به پا کرده اند و در به در در پی تأسیس این صندوق بوده اند هنوز هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نداده است.

شوقی تصریح کرد:  متأسفانه یک نوع بلاتکلیفی در سینمای کشور جاری شده و آنقدر مشکلات متعدد به یکدیگر تنیده شده اند که من شخصاً هیچ امیدی به بهبود شرایط ندارم. به عبارتی اصلاً نمی توانم شرایطی بدتر از این برای سینمای کشور متصور باشم.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «خنده در باران» سپس با بیان اینکه در سینمای ما همه چیز شبیه به یک «شو»ی تبلیغاتی شده است گفت: جالب است که برخی مدیران داعیه آن را دارند که اهالی خانه سینما را بیمه تکمیلی کرده اند؛ وقتی که بیمه تکمیلی برای یک خانواده، رقم هنگفتی هزینه در پی دارد و اعضایی که بیکار هستند نمی توانند آن هزینه را تقبل کنند این بیمه به چه دردی می خورد؟ سوأل من این است که چرا از رقم های کلانی که در حوزه فرهنگ و هنر رد و بدل می شود و دلالی ها و باندهایی که وجود دارد بودجه ای به عنوان وام به تمامی اهالی خانه سینما تعلق نمی گیرد تا آن ها بتوانند بخشی از مشکلات زندگی شان را رفع کنند؟

وی در خاتمه این گفتگو افزود: من به عنوان یکی از اعضای هیأت مدیره تعاونی مسکن خانه سینما برای هزاران نفری که بیش از ۳۴ میلیارد تومان پول در این صندوق ریختند تا صاحبخانه شوند افسوس می خورم و متأسفم که بعد از گذشت مدت های طولانی هنوز تکلیف پول های آن ها روشن نیست و ما با خرواری از چک های برگشتی و آدم هایی روبرو هستیم که هیچ پاسخی برای حل این مشکلات ندارند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.