سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸

«تا آمدن احمد» از فردا به سینماها می آید

گلایه های «صادق دقیقی» از بی توجهی دستگاههای دولتی/ فیلمی با موضوع یک کودک جانباز خواهم ساخت

صادق صادق دقیقی*

سینماپرس: صادق صادق دقیقی کارگردان جوان سینما که قرار است آخرین اثر سینمایی اش با عنوان «تا آمدن احمد» از روز چهارشنبه ۲۸ بهمن ماه روی پرده سینما برود گفت: مجبور شدیم «تا آمدن احمد» را در این زمان نامناسب اکران کنیم و در واقع هیچ چاره دیگری جز این راه نداشتیم.

کارگردان مستند «سفرنامه من» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من انتظار داشتم از این اثر ارزشی که روایتی جدی از دفاع مقدس دارد و جزو آثار استراتژیک محسوب می شود و تاکنون جوایز متعددی از جشنواره های داخلی و خارجی دریافت کرده حمایت های جدی صورت بگیرد اما متأسفانه وضعیت در سینمای کشور ما به گونه ای است که هیچ شخص، نهاد و یا ارگانی از این گونه آثار حمایت نمی کند و همیشه فیلم های ارزشی با مهجوریت مواجه می شوند.

وی تأکید کرد: من معتقدم سینمای دفاع مقدس در کشور ما محکوم است و تا زمانی که مجلس شورای اسلامی یک ردیف بودجه مستقل برای تولید و حمایت و اکران این گونه آثار تصویب نکند هیچ اتفاق مثبتی در روند تولیدات و پخش و اکران این آثار حاصل نخواهد شد.

صادق دقیقی سپس با بیان اینکه این بودجه مستقل باید در اختیار نهادی مانند "سازمان سینمایی دفاع مقدس" قرار بگیرد اظهار داشت: اگر این اتفاق محقق شود ما دیگر به سازمان سینمایی و ساختار وزارت ارشاد هیچ نیازی نداریم و خیال مان از این بابت راحت می شود که فیلمنامه های خوب دفاع مقدسی و ارزشی در کشور تولید شده و به اکران می رسند.

این فیلمساز ادامه داد: کمبود بودجه یکی دیگر از مشکلاتی است که برای تولید آثار ارزشی و دفاع مقدسی در کشور وجود دارد و از فیلم های ارزشی حمایت نمی شود؛ من شخصاً هنگام ساخت «تا آمدن احمد» بودجه این را نداشتم که بتوانم چند انفجار ساده را در فیلمم بگنجانم. همین باعث شد تا برخی از افراد این فیلم سینمایی را اثری ضعیف قلمداد کنند. این مهم به دلیل بی سیاستی است که در سینمای ما حاکم است.

کارگردان فیلم سینمایی «بزرگمرد کوچک» در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: متأسفانه پخش کننده فیلم ما هم علیرغم تمامی تلاش های خود نتوانست هیچ گونه حمایتی را از سوی نهادها و سازمان های دولتی برای حمایت از اکران «تا آمدن احمد» جلب کند و هیچ یک از نهادها و سازمان ها راضی نشدند تا برای حمایت از این اثر ارزشی حداقل تعدادی بلیت خریداری کرده و در اختیار کارکنان خود قرار دهند.

صادق دقیقی افزود: این در حالی است که اغلب آثار سینمایی ارزشی از این سیستم و روش برای فروش بالای فیلم شان استفاده می کنند و در واقع این ارگان های مختلف هستند که با خرید بلیت از پخش کننده های این گونه آثار فروش آن ها را بالا می برند.

این کارگردان تأکید کرد: من می دانم که «تا آمدن احمد» در بدترین زمان روی پرده می رود و فیلم ما مانند بسیاری دیگر از فیلم ها می سوزد. تنها امیدوارم که مردم از این فیلم ارزشی به صورت جدی حمایت کنند.

وی در خاتمه این گفتگو در رابطه با جدیدترین فعالیت های خود گفت: این روزها مشغول نگارش یک فیلمنامه سینمایی دفاع مقدسی هستم که در رابطه با زندگی یک کودک جانباز است اما زمینه ای از دفاع مقدس دارد. امیدوارم شرایطی مهیا شود تا اوایل سال آتی بتوانم این فیلم را به تهیه کنندگی پروانه مرزبان جلوی دوربین ببرم.

گفتنی است؛ دومین ساخته صادق صادق‌دقیقی در بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. این فیلم که برداشتی آزاد از یک داستان واقعی است به روزها و سال های دفاع مقدس مردم استان بوشهر و جزیره خارک در سال ۶۴ می پردازد. فیلم «تا امدن احمد» با داستانی که کمتر فیلمسازی به آن پرداخته است یکی از ۵ فیلم دفاع مقدسی این دوره جشنواره محسوب می شد. به گفته ی صادق صادق ‌دقیقی، کارگردان فیلم «تا آمدن احمد»، جلوه‌های بصری، نقش کلیدی در این فیلم را دارد و بیننده حتی یک لحظه به ذهنش خطور نمی‌کند که در این فیلم از جلوه های ویژه میدانی استفاده نشده است. فیلم قبلی این کارگردان به نام «بزرگ مرد کوچک» نیز در حوزه دفاع مقدس ساخته شده بود.

عوامل این فیلم عبارتند از:

کارگردان، تدوین: صادق صادق‌دقیقی/ نویسنده: پروانه مرزبان، عبدالجبار دلدار/ تهیه کننده، مجری طرح: پروانه مرزبان/ بازنویسی فیلمنامه: عباس عمرانی بیدی، عبدالجبار دلدار/ مدیرفیلمبرداری: فریدون شیردل/ صدابردار: مسیح سراح/ صدا گذار: آرش قاسمی/ طراح چهره پردازی: مهری شیرازی/ طراح صحنه و لباس: علی نصیرنیا، بهار مومنی/ مدیر تولید: پرهام دلدار/ موسیقی: بهزاد عبدی/ منشی صحنه: حسین خورزوقی/ جلوه‌های ویژه بصری: فرید ناظر فصیحی/ منشی صحنه: حسین خورزوقی/ عکاس: نیوشا دلدار، پدرام دلدار/ فیلمبردار پشت صحنه: سحر تاری

بازیگران: افسر اسدی، پرهام دلدار، مهدی فقیه، بهرام ابراهیمی، جواد پولادی، ونوس حسن کانلی، محمد جواد سلام پور، سینوهه دانشمند، حسین قفلی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.