دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳

در گفتگو با خبرنگار ما

براهنی: علاقه شدیدم به ادبیات باعث تولید «پل خواب» شد/ فیلمم یک روایت ساده خطی است

اکتاى براهنى در پشت صحنه پل خواب

سینماپرس: اکتای براهنی کارگردان جوان سینما که با «پل خواب» در بخش «نگاه نو» سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در رابطه با این فیلم گفت: علاقه شدیدم به ادبیات باعث تولید این اثر سینمایی شد و این فیلم قصه گو را با اقتباس آزادی از رمان «جنایت و مکافات» نوشته فئودور داستایوفسکی ساختم.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من توجه زیادی به اصل داستان گویی در سینما داشته ام و از این رو ساختار فیلمم با آنچه که طی سال های اخیر در سینمای ایران رایچ شده متفاوت است.

وی در عین حال گفت: البته این بدان معنا نیست که در این فیلم تنها به داستان توجه شده باشد و سینما در وهله دوم قرار گرفته باشد بلکه این علاقه من به سینما بوده که باعث تولید این فیلم شده است.

براهنی ادامه داد: مهمترین نکته ای که من در هنگام ساخت «پل خواب» مد نظر داشتم این بود که بتوانم مخاطبان گسترده ای را از تمامی سنین و علایق نسبت به این فیلم جذب کنم و با اینکه علاقه شخصی من در تولید این فیلم و نحوه قصه گویی آن به شدت دخیل بوده اطمینان دارم که مخاطبان از این فیلم استقبال خواهند گرد.

این فیلمساز سپس با تأکید بر اینکه «پل خواب» از پیچیدگی های رایجی که در اغلب فیلمنامه های سینمای ایران باب شده است به دور است اظهار داشت: این فیلم سینمایی یک روایت ساده خطی و قابل فهم دارد.

وی اضافه کرد: این فیلم که در ژانر سایکودرام جا می گیرد ۵ شخصیت اصلی دارد اما در این میان شخصیت های فرعی فراوانی نیز در فیلم وجود دارند که حضور آن ها در روند روایت داستان لازم و ضروری است و هیچکدام شان زائد نیستند.

براهنی افزود: در این فیلم یک شخصیت اصلی و کلیدی در داستان وجود دارد که در طول فیلم با دیگر کاراکترهای قصه همراه است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم استقبال مخاطبان از آثار اقتباسی به چه دلیلی اولین فیلم سینمایی اش را از روی یک رمان ساخته است گفت: متاسفانه در سینمای کشور ما چندان به اقتباس اهمیت داده نمی شود؛ این در حالی است که ما همواره در سینمای دنیا شاهد آن هستیم که فیلمسازان از روی رمان ها، فیلم ها و... به اقتباس می پردازند و اتفاقا آثارشان با اقبال هم مواجه می شود.

این سینماگر فیلم اولی خاطرنشان کرد: البته خوشبختانه در کشور ما نگاه های بسیار بدی که به مقوله اقتباس وجود داشت از بین رفته و این روزها با دیدگاه بهتری به آثار اقتباسی توجه می شود؛ رمان «جنایت و مکافات» آنقدر لایه های گسترده ای دارد که قطعا اگر ده ها بار از روی آن فیلم های اقتباسی تولید شوند باز هم می تواند حرف های جدیدی برای گفتن داشته باشد.

این کارگردان جوان سینما سپس با بیان اینکه دقت زیادی روی مراحل فنی تولید فیلمش داشته گفت: من بدون هیچ عجله ای فیلمم را به تولید رساندم و خوشحالم که به زعم خودم «پل خواب» مشکلی بابت اشکالات فنی ندارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در این اثر سینمایی توانستم از چیدمان خوبی از عوامل بهره مند شوم و از بازی همه بازیگران و همچنین عوامل پشت صحنه بسیار راضی هستم.

گفتنی است؛ «پل خواب» اولین ساخته اکتای براهنی در مقام کارگردان است که زمستان ۹۳ فیلمبرداری را پشت سر گذراند و با آماده سازی مراحل فنی به دبیرخانه جشنواره فجر ارائه شده است. «پل خواب» قرار بود در سی و سومین جشنواره فیلم فجر شرکت کند اما تعویق در شروع فیلمبرداری مانع از این اتفاق شد

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: شهاب در آستانه ازدواج با نامزدش است. شرايط اقتصادی و مالی او باعث می شود به اتفاق دوستش وارد يك معامله تجاری شود اما در كمال ناباوری پول‌های او را بالا می كشند. شرايط سختی بر زندگي او حاكم می شود. پول بهره‌ای می گيرد و از پرداخت اقساط آن هم عاجز می شود. طلبكاران او را راحت نمی گذارند. پدرش كه دبير مدرسه است وارد ماجرای او می شود. نامزدش نيز او را تحت فشار قرار می دهد. شهاب تحت تاثير اين فشارها دست به كار عجيبی می زند.

عوامل تولید این اثر سینمایی عبارتند از: نویسنده: اكتای براهنی براساس رمان جنایت و مکافات داستایوسکی/ مدیر فیلمبرداری: پيمان شادمان فر/ تدوین: سپيده عبدالوهاب/ طراح صحنه و لباس: منصوره يزدان جو/ دستيار اول كارگردان و برنامه ريز: علي تيموری/ منشی صحنه: آرزو نيك پور/ صدابردار: رشيد دانشمند/ صداگذاری و میکس: اميرحسين قاسمی/ عکاس: سحاب زری باف/ طراح چهره پردازی: ایمان امیدواری/ آهنگساز: مازیار یونسی.

بازیگران: ساعد سهیلی، هومن سیدی، آناهیتا افشار، اکبر زنجانپور، علیرضا ثانی فر، شهین تسلیمی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.