سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۰

فیلمی که به سختی ساخته شد

لاجوردی: «جشن تولد» جنایات گروههای تکفیری در حق مردم سوریه را بیش از پیش افشا می‌کند

جشن تولد

سینماپرس: «جشن تولد» عنوان یکی از فیلم اولی های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر است که به تهیه کنندگی مهدی فیوضی ساخته شده است. عباس لاجوردی کارگردان این فیلم به خبرنگار ما گفت: «جشن تولد»ابعاد جنایات تکفیری ها را در سوریه برای مردم بیش از پیش افشا کرده و نمایش می دهد.

کارگردان مستند «ایران هراسی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من به دلیل آنکه مدت ها در سوریه زندگی کرده و از نزدیک با زندگی مردم مظلوم این کشور آشنا بودم، تلاش کردم در این فیلم ظلمی که ظرف این چند سال بر ملت این سرزمین توسط گروههای تکفیری رفته است را در بستر یک فیلم سینمایی به تصویر بکشم.

وی تأکید کرد:  بحران و فجایع انسانی در سوریه بیش از آن چیزی است که در رسانه ها عنوان می شود؛ این کشور در واقع تبدیل به کشور اموات شده و در بخش های گسترده ای از آن جز سنگ و کلوخ و آهن های باقی مانده از بمباران های فراوان چیزی دیده نمی شود.

وی ادامه داد: متأسفانه اغلب مردم سوریه در ناخوشی زندگی می کنند و مشکلات متعددی دارند. من سعی کردم این اتفاقات را به ساده ترین شکل ممکن در این فیلم به تصویر بکشم و اطمینان دارم که مخاطبان می توانند با فیلم «جشن تولد» ارتباط تنگاتنگی برقرار کرده و با شخصیت های این فیلم همذات پنداری کنند.

لاجوردی سپس با بیان اینکه همواره دغدغه تولید آثار این چنینی را داشته است اظهار داشت: من پیش از ساخت «جشن تولد» آثار متعدد مستندی را در رابطه با موضوعات مشابهی ساخته بودم و به دلیل آنکه فضای بحرانی و تکان دهنده سوریه را از نزدیک می شناختم به این فکر رسیدم که باید برای اطلاع بیشتر مخاطبان و مردم، دست به تولید اثری سینمایی بزنم تا بتوانم مخاطبان بیشتری با شرایط دشوار برادران و خواهران مسلمانشان در سوریه آشنا کنم.

کارگردان مستند «چشمان بی خواب و بیدار» خاطرنشان کرد: شرایط تولید «جشن تولد» بسیار دشوار بود و ما در واقع رسماً در منطقه ای جنگی و زیر بمباران های آزار دهنده تکفیری ها این فیلم را به سرانجام رساندیم و همواره در طول کار ترس زیادی در دل عوامل فیلم بود؛ اما با توکل به خداوند و ارادت و اتکا به حضرت زینب (س) پای این کار ایستادیم و خوشبختانه کوچکترین مشکلی هم برای ما در زمان فیلمبرداری به وجود نیامد.

وی افزود: قبل از شروع فیلمبرداری، بخشی از عوامل با اصرار از من می خواستند که کل این فیلم را در ایران فیلمبرداری کنیم و با طراحی صحنه و بهره مندی از جلوه های بصری فضای جنگی سوریه را در یک استودیو بازسازی کنیم، اما این اصرار برای من قابل هضم نبود و تأکید داشتم که این فیلم حتماً باید در سوریه ساخته شود.

لاجوردی خاطرنشان کرد: حضور بازیگران ایرانی در این فیلم برای من مهم بود هر چند که می بایست به زبان عربی آشنایی کامل داشته باشند. در هر حال پس از تحقیق فراوان احمد کاوری را برای بازی در این فیلم انتخاب کردیم و در کنار وی علیرام نورایی دیگر بازیگر جوان و توانمند سینما و تلویزیون را قرار دادیم که با همکاری کاوری و البته استعداد خود زبان عربی را در مواقع لزوم به خوبی بیان می کرد. مابقی بازیگران نیز بر اساس فراخور داستان از میان بازیگران سینمای سوریه انتخاب شدند.

این فیلمساز سپس با اشاره به داستان این فیلم گفت: جشن تولد» داستان خانواده ای اهل سوریه را روایت می کند که شب جشن تولد فرزندشان (رقیه) با حمله تکفیری‌ ها به دمشق و حرم حضرت زینب (س) مواجه می شند و این باعث می شود تا به مقصد حرم حضرت زینب (س) به عنوان یک محل امن فرار کنند؛ آن ها در این مسیر با دو ایرانی که برای زیارت به اتفاق خانواده آمده‌اند آشنا می‌شوند، اینان که زمانی در جنگ ایران و عراق در خرمشهر از شهرشان دفاع می‌کردند در مسیر رسیدن به حرم در بین راه به یک کلیسا پناه می‌برند و در مسیر اتفاقاتی برای این گروه رخ می‌دهد.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: این فیلم اثری مذهبی و انسانی است و ما آن را بر اساس اعتقادات قلبی مان ساختیم و امیدواریم که بتواند به بهترین شکل ممکن در مهمترین رویداد سینمایی کشور دیده شود و از سوی دیگر بتواند مخاطبان را با خود همراه و همدل سازد.

گفتنی است؛ عوامل اصلی تولید این اثر سینمایی عبارتند از:  سرمایه گذاران: نصرت نوری، عباس فاتح  و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس،   کارگردان: عباس لاجوردی، تهیه کننده و مشاور کارگردان: مهدی فیوضی،   فیلمنامه نویس: محسن زمانی  (براساس ایده ای از عباس لاجوردی)، بازیگردان: احمد کاوری، مدیر تولید: حسّان الموحد، مدیر فیلمبرداری: فرهاد محمودی، تدوین گر: یعقوب غفاری، آهنگساز: سعید ذهنی،   صداگذاری و میکس: محمد امامی، صدابردار: اغید الصیداوی، طراح صحنه و لباس: علی مربی،   طراح چهره پردازی: داریوش صالحیان، مدیر ارتباطات: ولید درویش، مدیر تدارکات: حسن درویش، جلوه های ویژه میدانی: عظیم محمدی، جلوه های ویژه بصری: محمدرضا امامی، برنامه ریز و سرپرست گروه کارگردانی: سعید سعید پور،   دستیار اول کارگردان: محمد خیر دریب، دستیار دوم کارگردان: مسعود مبعثی، منشی صحنه: فرحناز خسرو آبادی،   دستیار اول فیلمبردار: اسماعیل واشقانی، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: محمد نوربازیگران: علیرام نورایی  ـ  احمد کاوری  ـ  نادین خوری  ـ  علی صطوف  ـ  امیه ملص  ـ  ریمی سرمین  ـ  اوجا ابوالذهب  ـ  عبود عبدالله  ـ  ماسا زاهر  ـ  ولید درویش  ـ  نایا علّوش  ـ  شهِد عباس  و بازیگر خوردسال: عبدالله لبابیدی

«جشن تولد» داستان خانواده ای اهل سوریه را روایت می کند که شب جشن تولد فرزندشان (رقیه) با حمله تکفیری‌ ها به دمشق و حرم حضرت زینب (س) مواجه می شند و این باعث می شود تا به مقصد حرم حضرت زینب (س) به عنوان یک محل امن فرار کنند؛ آن ها در این مسیر با دو ایرانی که برای زیارت به اتفاق خانواده آمده‌اند آشنا می‌شوند، اینان که زمانی در جنگ ایران و عراق در خرمشهر از شهرشان دفاع می‌کردند در مسیر رسیدن به حرم در بین راه به یک کلیسا پناه می‌برند و در مسیر اتفاقاتی برای این گروه رخ می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.