جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲

پای درد دل یک چهره پرداز باسابقه؛

انتقاد«ولدبیگی» از بی‌عدالتی‌ در برخورد با هنرمندان/ مسئولان باید به فکر همه پیشکسوتان سینما باشند

مسعود ولدبیگی گیریمور

سینماپرس: مسعود ولدبیگی چهره پرداز پیشکسوت سینما و برنده ۳ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر با ابراز گلایه شدید از رفتار برخی مدیران و توجه آن ها تنها به بخش معدودی از سینماگران اظهار داشت: بازیگرسالاری در سینمای ایران بیداد می کند این در حالی است که این رویه آنهم از سوی مدیران فرهنگی با مفهوم عدالت منافات دارد.

چهره پرداز فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هرچند که بازیگران نزد مردم همیشه از اهمیت و جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار بوده و به عنوان بخشی از اهالی سینما مورد توجه هستند اما اینکه مدیران و مسئولان تنها به این بخش از سینما توجه داشته باشند و سایر پیشکسوتان رشته های مختلف سینما را نبینند دل آن ها را به درد می آورد.

وی ادامه داد: مسئولان سینمایی باید آگاه باشند که اگر عواملی مانند چهره پردازان، طراحان صحنه و لباس، فیلمبرداران، صدابرداران و تمامی دست اندرکاران اهالی سینما نباشند بازیگران نه رشد می کنند و نه دیده می شوند پس توجه به تمامی اهالی سینما باید یکسان باشد.

ولدبیگی خاطرنشان کرد: مسئولان باید به فکر تمامی اهالی سینما باشند؛ من مدت ها است در بستر بیماری هستم و بسیاری از دیگر همکاران هم سن و سال من نیز وضعی مشابهی دارند اما متأسفانه طی این مدت مسئولان حتی یک بار هم حالی از ما نپرسیده اند!

چهره پرداز فیلم سینمایی «کمال الملک» سپس با تأکید بر اینکه ما انتظار داشتیم بعد از انقلاب اسلامی رسم بازیگرسالاری به طور کلی در سینمای کشورمان از بین برود گفت: اهالی پیشکسوت سینما که اغلب فراموش شده اند و امیدی به آینده و بهبودی وضعیت فعلی ندارند. من به شدت نگران جوانانی هستم که با هزاران شوق و علاقه به عرصه های مختلف سینمایی روی می آوردند و در سال های آتی مانند ما سرخورده خواهند شد.

وی افزود: امیدوارم مسئولان و مدیران سینمای کشور به صورت تک بعدی به اهالی سینما نگاه نکنند و تمامی دست اندرکاران و تلاشگران این عرصه را مورد توجه ویژه خود قرار دهند؛ ما باید به این حقیقت دست پیدا کنیم که اگر حضور و تلاش هریک از اهالی سینما نبود قطعاً سینمای کشورمان نمی توانست در عرصه جهانی بدرخشد.

این چهره پرداز پیشکسوت در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: من یکی از آن هایی هستم که با عشق و علاقه زیاد کار خود را در سینما آغاز کردم اما متأسفانه در سال های اخیر به دلیل بی توجهی هایی که به سینماگران قدیمی می شود و از سوی دیگر به دلیل پایین آمدن کیفیت آثار و توجه ویژه به کمی گرایی در سینما و تلویزیون خانه نشین شده ام و کسی هم به یاد من نیست.

گفتنی است؛ مسعود ولدبیگی برای چهره پردازی فیلم های «پرده آخر»، «از کرخه تا راین» و «زشت و زیبا» در ادوار گوناگون جشنواره فیلم فجر جوایزی را به دست آورده است. «دنیا»، «دوئل»، «مارال»، «شیفته»، «قرمز»، «سلطان»، «حادثه در کندوان»، «ضیافت»، «توبه نصوح»، «جعفر خان از فرنگ برگشته» و... از جمله آثار این هنرمند ارزنده سینمای کشور است.

نظرات

  • رضا ۱۳۹۴/۱۱/۱۲ - ۱۰:۴۰
    0 0
    مراسم افتتاحییه دیشب نشان داد که یک جز از کل پدیده ای به نام جشنواره فیلم فجرتبدیل به مراسمی شبیه برنامه های موضوعی شد و این یعنی ارج و منزلت این رویداد بزرگ هنری خصوصا هنرسینما درایران خدشه دارشد. اساسا اینکه برای بازیگران خوب کشورمان برنامه بزرگداشت داشته باشیم نه تنها بد نیست بلکه می بایست این برنامه های موضوعی درهمه زمینه ها رخ دهد. این تبعیض و به هم ریختگی مرز یک رویداد بزرگ با یک مراسم کوچکتر نشان از ضعف دیدگاه مدیران اکنون است که کل را فدای جز می کنند و طبعا پیامد های منفی خود را هم خواهد داشت و نکته مهمتر تشکر مهمانان بیش از اندازه معمول از دبیرجشنواره و ارتباط پیشین او با هنرمندان تئاتر است که نشان از تداخل نگاه به دو مدیوم میباشد و سبب چنین فاصله ای شده که استاد ولدبیگی به درستی به آن اشاره می کنند. دردولت یازدهم سینما درنوسان دیدگاه های تئاتری مدیران خود سردرگم است و ای کاش هر گلی جایگاه ویژه خود را حفظ کند و مرزها بی دلیل شکسته نشود !!!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.