دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۹

درپی درگذشت صدابردار پیشکسوت سینما

حسن زاهدی: «یدالله نجفی» در سینمای ایران تکرار نشدنی است/ همچنان در شوک هستم!

یدالله نجفی

سینماپرس: حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران در پی درگذشت یدالله نجفی که از او با عنوان «فخر صدای سینما» یاد می کرد اظهار داشت: یدالله نجفی در سینمای ایران تکرار نشدنی است.

این صدابردار سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: «نجفی» یکی از بزرگان و اساتید صدا در سینما و تلویزیون ایران بود و من به خودم می بالم که سال ها با این انسان هنرمند، بزرگ، مهربان و ارزشمند دوست بودم.

وی ادامه داد: یدالله نجفی از صدابرداران تحصیل کرده سینمای ایران بود که در دانشگاه صدا و سیما درس خوانده بود و در اوایل، ما در سازمان صدا و سیما با هم همکاری داشتیم که این همکاری منجر به دوستی چند ساله و عمیق میان ما شد اما من متأسفم که ایشان در نیمه راه مرا رها کرد و سیمرغی شد و به آسمان ها پر کشید.

وی ادامه داد: ماین هنرمند انسانی بسیار رئوف، مهربان و دلسوز بود که ضمن حرفه ای بودن و داشتن تسلط بسیار در کار خود به جوانان نیز بسیار احترام می گذاشت و همیشه کار همه را راه می انداخت؛ علاوه بر این ها نجفی صدابرداری بسیار موفق در سینما بود و معروف است که همین اواخر که صدابرداری فیلم «محمد رسول الله (ص)» را بر عهده داشت عوامل خارجی این فیلم از اعجاز وی در صدا شوکه شده بودند.

زاهدی سپس با بیان اینکه یدالله نجفی همیشه دغدغه کارهای صنفی داشت و برای همکاران خود ارزش و احترام زیادی قائل بود اظهار داشت: قطعاً تاریخ صدای سینمای ایران فعالیت ها و زحمات این صدابردار برجسته را هرگز از یاد نخواهد برد؛ او در تولید و تشکیل تعاونی انجمن صدابرداران سینمای ایران پیش قدم بود و همیشه دغدغه همکاران بیکار خود را داشت.

صدابردار فیلم سینمایی «درباره الی» در خاتمه متذکر شد: ناراحتی من از این است که یدالله نجفی کمترین مشکلی نداشت و تا شب قبل از وفاتش در پروژه سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی حضور داشت و در انتظار ورود فرزندش که تازه فارغ التحصیل شده بود نشسته بود و قصد داشت که بعد از اتمام پروژه جدیدش برای رفع خستگی به یکی از خارج از کشور سفر کند اما متأسفانه اجل به وی مهلت نداد و سینما را در سوگ از دست دادن یکی از بزرگان خود نشاند.

گفتنی است؛ يدالله نجفي در سال ۱۳۳۴ در شهر بابلسر به دنيا آمد. وي فارغ التحصيل رشته صدابرداري از مدرسه عالي تلويزيون و سينما سال ۱۳۵۵ بوده است. فعاليت در تلويزيون را به عنوان صدابردار از سال ۱۳۵۵ و كار سينما را از سال ۱۳۶۹ با صدابرداري «به خاطر همه چيز»، همكاري «رجب محمدين» آغاز كرد. «جیب برها به بهشت نمی روند»، «جنگجوی پیروز»، «گیلانه»، «اینجا چراغی روشن است»، «بید مجنون»، «مینای شهر خاموش»، «خون بازی»، «بچه های ابدی»، «شب واقعه»، «آواز گنجشک ها»، «کتاب قانون»، «قصه ها»، «رستاخیز»، «قاعده تصادف»، «شیفت شب»، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» و... از جمله فعالیت های این صدابردار پیشکسوت سینما است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.