چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱

گپ سینماپرس با صدابردار باسابقه

معاونیان: سعی کرده‌ام در «نقطه کور» به صدا رنگ دهم/ صدای کاخ جشنواره غیراستاندارد است

بهروز معاونیان

سینماپرس: بهروز معاونیان صدابردار باسابقه سینما گفت: امسال تنها با فیلم «نقطه کور» به کارگردانی مهدی گلستانه در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارم و سعی کرده ام که به صدا در این فیلم رنگ بدهم.

صدابردار فیلم سینمایی «چتری برای دو نفر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این اثر سینمایی از منظر صدابرداری بسیار خاص است و من سعی کردم که به صدا در این فیلم رنگ بدهم و آن را به گونه ای طراحی کنم که وقتی صدا در اختیار صداگذاری و میکس قرار می گیرد بتواند با کمی احساس خلاقیت، تنها در پی آن باشد که اثر را بهتر کند و در پی اصلاح اشتباهات صدابردار نباشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه مهدی گلستانه کنترل خوبی بر روی یکایک ارکان فیلمش داشت و به نوع و شیوه صدابرداری هم بسیار اهمیت می داد که همین امر باعث شد تا بتوانیم با هم برای صدابرداری «نقطه کور» تعامل خوبی داشته باشیم و نوع صدابرداری را به تیپ دکوپاژ فضای داستان فیلم نزدیک سازیم؛ من با صراحت این را عنوان می کنم که «نقطه کور» با پرسپکتیو خاصی صدابرداری شده و طراحی خاصی روی آن صورت گرفته است.

این صدابردار سینمای کشورمان خاطرنشان کرد: فضای اصلی این فیلم در یک آپارتمان واقع در خیابان توانیر تهران می گذرد که طراحی صدا در این آپارتمان با سقف کوتاه، شلوغی و هرج و مرج صدای خیابان و تعداد بالای عوامل کار بسیار دشواری بود اما به حکم همکاری و همراهی سایر عوامل توانستیم کمک کنیم تا با تخصص خودمان «درام» در این اثر سینمایی بیش از پیش به چشم بیاید.

معاونیان افزود: قضاوت دوستان روی نوع و شیوه ابداعی صدابرداری در این اثر سینمایی به شدت برایم مهم است و امیدوارم که بتوانم در جشنواره فیلم فجر سربلند بیرون بیایم.

صدابردار مجموعه تلویزیونی محبوب «سلطان و شبان» در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: مدت ها است دو فیلم سینمایی «شاباش» به کارگردانی حامد کلاهداری و «پارادایس» به کارگردانی علی عطشانی را آماده اکران دارم که متأسفانه به دلیلی نامعلوم فیلم جدید علی عطشانی نتوانست در جشنواره حضور پیدا کند و وضعیت اکران «شاباش» هم مشخص نیست.

وی در ادامه این گفتگو تصریح کرد: امیدوارم مدیران تدبیری برای صدای غیراستاندارد «کاخ جشنواره» بیندیشند و ما دیگر امسال پس از ۶ دوره برگزاری جشنواره در برج میلاد شاهد کیفیت بسیار نازل صدا و تصویر نباشیم!

صدابردار فیلم سینمایی «لیلی با من است» ادامه داد: متأسفانه مدیران در کشور ما لحظه ای عمل می کنند و به فکر تغییرات بنیادین نیستند و کسی برای سینما دل نمی سوزاند؛ برای من به عنوان یک صدابردار که با دقت و وسواس زیاد کارم را انجام داده ام این قابل پذیرش نیست که ببینم صدای سالن سینمای کاخ جشنواره ایراد دارد و باعث می شود تا تلاش من و همکارانم دیده نشود.

 گفتنی است؛ این صدابردار پیشکسوت سینمای ایران تاکنون در بسیاری از دوره های جشنواره از جمله دوره های پنجم، هفتم، سیزدهم و... جوایزی را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرده و در چندین دوره دیگر از جمله دوره های ششم و بیست و پنجم کاندیدای دریافت جایزه بهترین صدابرداری بوده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.