یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲

در یک نشست خبری عنوان شد؛

گلایه دبیر جشنواره مستقل فیلم کوتاه«خورشید» از عدم حمایت دستگاه‌های فرهنگی

خورشید

سینماپرس: مهدی یارمحمدی دبیر پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید امروز در یک نشست خبری گلایه کرد که برخی طی مدت ۳ ماه جشنواره برگزار می‌کنند ولی ما ۹ ماه است که برای این جشنواره به دنبال اسپانسر می‌‌گردیم ولی متأسفانه کسی از ما حمایت نکرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم مستقل «خورشید» با حضور مهدی یارمحمدی (دبیر جشنواره)، محمدرضا اصلانی (مدیر هنری)، سپیده حیدرآبادی (مدیر روابط عمومی) و آیتی (رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر) در سالن همایش های پژوهشکده فرهنگ و هنر برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر گفت: یکی از وظایف این پژوهشکده فعالیت‌ های فرهنگی است و به دلیل نوع فعالیت‌هایی که با آن درگیر هستیم الزام چنین جشنواره‌ای احساس شد. امیدواریم فعالیت‌های مشترک پژوهشکده و جشنواره به نتایج مثبتی برسد. دنیای کنونی ما پر از خشونت و ناامیدی است و دور از معنویت شده است و در مقابل آن نگاهی که این جشنواره مطرح می‌کند احترام به انسان و نگاه انسانی است و می‌‌خواهد تصویر فردای بهتر را در اذهان متبلور کند.

وی ادامه داد: به دلیل تحریم‌ های گسترده الان عمده سازمان های فرهنگی با کمبود منابع مالی مواجهند و آنطور که شایسته است، از آنها حمایت نمی‌شود.  

در ادامه این نشست خبری  یارمحمدی دبیر جشنواره گفت: ما امسال از فیلمسازان دعوت کردیم که زیباترین رویاهایشان را بسازند و به بهترین فیلمی که به این نگاه بپردازد جایزه ویژه‌ جشنواره تعلق می‌گیرد. از اردیبهشت ماه کارمان را آغاز کردیم که طی این مدت ۵۰۰ فیلم مستقل به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و ۵۵ فیلمنامه را نیز مورد بررسی قرار دادیم که از این میان ۵۶ فیلم در ۴ بخش به نمایش در خواهند آمد و ۶ فیلمنامه نیز  وارد بخش مسابقه شد.

یارمحمدی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه فیلمساز جشنواره مستقل خورشید باید به روز باشد، به همین منظور کارگاه‌هایی را برگزار می‌کنیم تا حداقل آگاهی که مورد نیاز است به فیلمساز منتقل کنیم. به همین منظور با انجمن همقدم فرانسه صحبت کردیم تا از اساتید تخصصی پاریس کمک بگیریم تا استانداردهای لازم را در ارتباط با اهداف جشنواره آموزش دهند. در نتیجه شاهد ۷ کارگاه خواهیم بود و بحث مرور یکی از فیلمسازان مهم فرانسه که در امر فیلم‌سازی تجربی شناخته شده است را در دستور کار داریم تا بتوانیم مروری بر سینمای تجربی فرانسه داشته باشیم.

محمدرضا اصلانی مدیر هنری این جشنواره نیز در ادامه این نشست گفت: این جشنواره‌ اختصاص دارد به امر تجربه کردن، اما تجربه به معنای غیرحرفه‌ای و آماتور نیست بلکه به معنای حرفه‌ای‌ترین بخش نگاه فیلمساز است که او باید به تمام بخش‌ها در سینما اشراف داشته باشد تا بتواند زبان جدیدی را به سینما پیشنهاد دهد. در واقع ما در این بخش نگرانی عمیقی داریم و شاهد هستیم سینمای ما از خلاقیت تا حدودی زیادی بری است.

او گفت: همواره شاهد بودیم که سینمای ما پیرو سینمای جهان است و به جای اینکه پیشرو باشد همواره ادامه‌دهنده راه آنها بوده است. ۱۱۵ سال است که سینما داریم و اگر تاریخ را ورق بزنیم اسمی از ایران را در این بخش نمی‌یابیم و این حیرت‌آور است چرا باید اینگونه باشد؟ به نظر من ملتی ماندگار می‌شود که به جهان پیشنهاد داشته باشد. این جشنواره می‌خواهد مسئله طرح کند، پیشنهاد دهد و راهکارهایی برای آن بیابد. واقعا فیلم‌های این جشنواره به همین منظور انتخاب شده‌اند که قطعا شاهد آثار متنوعی خواهید بود.

بر پایه این گزارش همچنین خانم اصلانی شهرستانی نماینده انجمن همقدم فرانسه در ادامه نشست با اشاره به اهداف این انجمن که بر پایه معرفی فرهنگ ایرانی به فرانسه و متقابلاً معرفی فرهنگ فرانسه به ملت ایران است، ‌گفت: از سال ۲۰۰۹ مدیریت این انجمن را بر عهده گرفتم و در بخش‌های مختلف آن فعالیت داشته‌ام. تا به امروز چندین نمایشگاه عکس و نقاشی از هنرمندان ایرانی مقیم اروپا در آنجا برگزار کرده‌ایم و توانسته‌ایم دو فستیوال فیلم کوتاه ایرانی را در فرانسه برگزار کنیم. لازم می‌دانم که عنوان کنم حمایت ما از این جشنواره حمایت معنوی بوده است.

مهدی یارمحمدی دبیر جشنواره در ادامه گفت: معرفی سینمای ایران به فرانسه و ایجاد بازاریابی در آنجا مهم است چرا که همواره یکی از علاقه‌مندان و بازارهای فیلم کوتاه سینمای ایران در فرانسه بوده است. این تلاش‌ها باعث شده تا فیلم‌های برگزیده در پاریس به نمایش در بیاید.

یارمحمدی با ابراز گلایه و انتقاد از اینکه چطور باید رفتار کرد و پیش رفت تا یک رویداد فرهنگی جدی گرفته شود و دیگران به آن اهمیت دهند و برای سرمایه‌گذاری و اسپانسر شدن اقدام کنند، گفت: برای اینکه بتوانیم از حمایت‌های انجمن همقدم فرانسه بهره‌مند شویم تنها ۲ ماه گفت‌وگو داشتیم و به نتیجه رسیدیم اما واقعاً ۹ ماه است که اسپانسری برای جشنواره وارد میدان نشده است. واقعاً چگونه می‌شود که برای یک رویداد فرهنگی که تا این حد جدی و مهم است این اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه افزود: چرا نباید یک جشنواره همچون خورشید که یکی از شایسته‌ترین جشنواره‌ها است چنین شرایطی داشته باشد. ما واقعا شایسته‌ترین فیلم‌های کوتاه را داریم تا جایی که اگر بسیاری از جشنواره‌ها در میان آثارشان فیلم‌های کوتاه ایرانی نباشد جشنواره الف محسوب نمی‌شود. واقعا چطور می‌شود که برخی طی مدت ۳ ماه جشنواره برگزار می‌کنند ولی ما ۹ ماه است که برای این جشنواره به دنبال اسپانسر می‌‌گردیم مهمترین حامیان ما ابتدا فیلمسازان بودند و بعد رسانه‌ها و دیگر کسی از ما حمایت نکرد.

نظرات

  • آشنای نزدیک ۱۳۹۴/۱۰/۲۲ - ۲۳:۵۶
    1 0
    آقای یارمحمدی عزیز شما خودتون وقتی با باند بازی فیلم های جشنواره رو انتخاب کردین اصلا عجیب نیست که چنین رفتاری باهاتون بشود. با برگزاری کارگاه و پراکندگی اخبار و استفاده از چندتا فرد خارجی، اعتباری به جشنواره نمی بخشید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.