یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴

گفتگویی با کارگردان«خاطرات خانه متروک»

روایتی مستند از سوژه«یتیم خانه ایران»/ فارسی: فیلم من و طالبی لازم و ملزوم یکدیگرند

مهدی فارسی

سینماپرس: مهدی فارسی که فیلمش پس از حضور در جشنواره های «عمار» و «سینماحقیقت» برای حضور در بخش مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده است گفت: «خاطرات خانه متروک» و «یتیم خانه ایران» ابوالقاسم طالبی لازم و ملزوم یکدیگرند و هر دو یک موضوع را دنبال می کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: «خاطرات خانه متروک» زمانی کلید خورد که هنوز آقای ابوالقاسم طالبی «یتیم خانه ایران» را که به موضوع قحطی ایران در جنگ های جهانی اول و دوم می پردازد جلوی دوربین نبرده بود و ما برای اینکه موازی کاری بین این دو پروژه به وجود نیاید تعاملات زیادی با ایشان داشتیم و به همین علت سعی کردیم در این فیلم مستند، به جای پرداختن صرف به موضوع فیلم آقای طالبی، به مسأله جنگ های جهانی از ابعاد مختلف هم نگاه کنیم.

فارسی با اشاره به اینکه تولید «خاطرات خانه متروک» پروسه طولانی داشته است توضیح داد: این فیلم جدا از اینکه به دنبال نمایش وضعیت قحطی گسترده در دوران جنگ جهانی اول در ایران است که بر اثر آن میلیونها ایرانی کشته شدند، به فرآیند مسأله جنگ و دلایل وقوع جنگ های جهانی اول و دوم می پردازد و به نوعی در پی آن است که ضمن دادن هشدار به مخاطبان خود برای وقوع احتمالی جنگ جهانی سوم روحیه اتحاد ملی را تقویت کند.

این مستندساز تأکید کرد: ما در تمامی شرایط باید در پی آن باشیم تا روحیه جمعی را جایگزین فردگرایی در کشور کنیم و سینما به عنوان یک رسانه تأثیرگذار و مهم می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

وی سپس تصریح کرد: یکی از نکات مهم فیلم این است که بدون هرگونه شعارزدگی و یا سیاه نمایی اهداف خود را جلو ببرد. خوشبختانه اکران این مستند در دو جشنواره «عمار» و «سینماحقیقت» نیز با بازخوردهای بسیار خوبی مواجه شد؛ هر چند که متأسفانه به دلیل برخی نگاه های سیاست زده این فیلم در هیچ رشته ای در جشنواره سینماحقیقت حتی نامزد دریافت جایزه هم نشد!

فارسی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه روند تحقیق و تولید این مستند بیش از یک سال و نیم به طول کشیده است اظهار داشت: کتاب «قحطی بزرگ» که بر اساس آرشیو وزارت امور خارجه آمریکا تهیه شده است یکی از اصلی ترین منابع تحقیق ما برای تولید «خاطرات خانه متروک» بود و جدا از آن تحقیق مفصلی نیز برای به دست آوردن آرشیو تصویری از آن دوران صرف کردیم؛ در نهایت اینکه حدود ۹۰ منبع اصلی برای تحقیق این فیلم به دست آوردیم تا «خاطرات خانه متروک» را بر اساس آن تولید کنیم.

این فیلمساز ادامه داد: ما هنگام تحقیق و پژوهش در رابطه با این فاجعه تاریخی به شخصیت های نامدار زیادی دست پیدا کردیم که در آن دوران نقش های کلیدی را ایفا می کردند اما در کتب تاریخی کمتر به آن ها اشاره شده بود؛ به عنوان نمونه ژنرال «دانتس ترویل» که مأمور انگلیسی ها بوده یکی از عجیب ترین انسان ها در این برهه تاریخی است که کارهای مهمی مانند شکست نیروهای جنگی در شمال کشور را رقم زده است و آدم بسیار تأثیرگذاری محسوب می شود.

وی افزود: ما به دلیل اینکه این شخصیت در فیلمنامه «یتیم خانه ایران» به صورت مفصلی حضور داشت بیش از ۱۰ دقیقه از فیلم مان را بیشتر به آن اختصاص ندادیم و در عوض به سایر شخصیت هایی که در فیلم آقای طالبی کمتر به آن ها پرداخت شده بود پرداختیم تا بتوانیم ۲ اثر تماشایی و خوب را برای تمامی علاقمندان به تاریخ و سینما تولید کنیم.

فارسی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه «ترس از آینده» او را وادار به ساخت این اثر مستند کرده است اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر شاهد آن هستیم که شرایط میان تمامی کشورهای جهان و به ویژه منطقه ما بغرنج شده و بسیاری از کشورها با یکدیگر در حال جنگ هستند و یا مرتب یکدیگر را تهدید به جنگ می کنند که تمامی این ها می تواند زنگ خطری برای پدیده شوم «جنگ جهانی سوم» باشد که وقوع آن به هیچ عنوان دور از ذهن نیست.

این مستندساز «خاطرات خانه متروک» را فیلمی قصه گو و دارای ۱۰ فصل و ۱۰ قصه برشمرد و گفت: ما از جنوبی ترین قسمت کشورمان (بوشهر) تا شمالی ترین نقطه آن (گیلان) را در این فیلم مستند در ۸۰ دقیقه به تصویر کشیده ایم و جالب آن است که در طول این فیلم از هیچ نوع مصاحبه ای استفاده نکرده ایم.

فارسی سپس در پاسخ به این سوأل که پیش بینی اش برای بازخوردهای احتمالی سینماگران، مخاطبان و منتقدان در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر چیست بیان داشت: خوشبختانه تجربه ثابت کرده که فیلم های تاریخی در کشور ما همواره مخاطبان خود را دارند و بسیاری از مردم به این گونه از فیلم ها بها می دهند. من اطمینان دارم که «خاطرات خانه متروک» می تواند مخاطب خود را به خوبی در این رویداد مهم سینمایی پیدا کند.

وی در ادامه این گفتگو به معرفی عوامل اصلی تولید این اثر پرداخت و گفت: سیروس سعدوندیان به عنوان سرپرست تحقیق، معین شافعی در سمت مشاور کارگردان، مقداد شاهد حسینی آهنگساز، مهرداد جلوخانی صداگذار و جعفر محمد شاهی به عنوان طراح صحنه اماکن بازسازی شده مرا برای تولید «خاطرات خانه متروک» یاری دادند ضمن آنکه محسن یزدی و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تهیه کنندگی این مستند بلند را بر عهده داشته اند.

این مستندساز در خاتمه این گفتگو متذکر شد: این روزها در صدد هستیم تا کتابی از عکس‌ های مربوط به قحطی دوره جنگ جهانی اول در ایران را به چاپ برسانیم و همچنین «خاطرات خانه متروک» را برای پخش به صورت سریالی آماده نماییم تا این اثر هرچه بهتر بتواند با مردم ارتباط برقرار نماید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.