شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸

منیژه حکمت در مصاحبه با سینماپرس:

«شکاف» بر مسئولیت پذیری والدین تأکید دارد/ مخالف فرزندآوری نیستم؛ جمعیت بیمار نمی‌خواهیم!

منیژه حکمت در ویژه برنامه «یک فیلم، یک سلام»

سینماپرس: منیژه حکمت تهیه کننده سینما همزمان با اکران فیلم سینمایی «شکاف» به کارگردانی کیارش اسدی زاده گفت: این فیلم در رابطه با عدم مسئولیت پذیری برخی والدین جوان در قبال فرزندانشان است و توجه به این مسأله مهم را به مخاطبان تأکید و یادآوری می کند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شهر موش ها۲» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئولیت پذیری تعریف دارد و تمامی افراد جامعه بایستی در هر جایگاهی به مسئولیت های خود آگاه باشند؛ به خصوص والدین بایستی مسئولیت های خود را در قبال فرزندان شان به درستی انجام دهند تا بتوان نسل آینده را به درستی هدایت کرد.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: متأسفانه ما امروزه با کودکانی روبرو هستیم که به دلیل تخاصم و مشکلات میان پدران و مادران شان با بیماری های شدید روحی و روانی درگیر می شوند و هیچ کس به فکر حال و فردای آن ها نیست؛ وظیفه پدر و مادر نسبت به فرزندان شان بسیار بالاست و صرف فرزند آوری و بچه دار شدن نباید ملاک و معیار خانواده ها باشد، والدین بایستی آگاه باشند که به دلیل خودخواهی خود کودکان معصوم را قربانی نکنند.

حکمت سپس با تأکید بر اینکه سینما وظیفه دارد تا نسبت به مشکلات عدیده اجتماعی دست به آگاهی بخشی بزند اظهار داشت: ما نمی توانیم منکر این مسأله شویم که در جامعه با مشکلات زیادی دست به گریبان هستیم و در بستر جامعه ما ناهنجاری های اجتماعی فراوانی وجود دارد که می تواند در صورت پرداخت نشدن به آن ها به کلیت جامعه آسیب جدی وارد سازد از این رو بایستی با تولید فیلم هایی بر ضد اعتیاد، فحشا، طلاق و... جامعه را در مسیر درست هدایت کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از مسئولان ما وارد معضلات نمی شوند و به همین دلیل مشکلات اجتماعی در کشور ما سیر صعودی به خود گرفته است لذا این وظیفه تمامی هنرمندان در عرصه های مختلف است تا با واشکافی درست نسبت به مسائل و معضلات اجتماعی در کاهش این گونه آسیب ها که به نوعی رسالت شان محسوب می شود نقش خوبی را ایفا کنند.

این سینماگر افزود: به اعتقاد من «شکاف» نیاز امروز سینما و جامعه است؛ تعریف درستی از خانواده در این اثر سینمایی وجود دارد که می تواند تلنگری بر تمامی والدین محسوب شود و از این رو من از تمامی پدر و مادرها و تمامی زوج های جوانی که قصد فرزندآوری دارند تقاضا می کنم که قبل از هر اقدامی «شکاف» را به تماشا بنشینند و با آگاهی در این راه قدم بگذارند تا خدای ناکرده در زندگی خود دچار مشکلاتی مانند مشکلات زوج های این فیلم نشوند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» تصریح کرد: برای تولید «شکاف» کارهای کارشناسی زیادی صورت گرفته و ما با در نظر گرفتن مسائل جامعه شناختی و روانشناختی مبادرت به تولید این اثر سینمایی کرده ایم؛ زمانی که فیلمنامه «شکاف» به دست من رسید از درونمایه آن بسیار خوشم آمد و با طیب خاطر تولید آن را بر عهده گرفتم.

حکمت در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که آیا احساس نمی کنید «شکاف» با توجه به طرح برخی سختی ها و وجود برخی دیالوگ ها فیلمی بر خلاف سیاست های جمعیتی کلی کشور در ترغیب والدین به فرزندآوری است اظهار داشت: من قائل به خانواده و فرزندآوری هستم؛ من خودم یک مادرم و عاشقانه به فرزندانم عشق می ورزم و معتقدم که وجود هر بچه ای در خانواده نعمت است. من معتقدم که در فیلم «شکاف» به هیچ عنوان چنین دیدگاهی وجود ندارد؛ آنچه در فیلم «شکاف» مطرح می شود این است که ما جمعیت بیمار نمی خواهیم؛ ما کودکان ناسالم نمی خواهیم و ما نیاز به کودکانی داریم که در صلح و آرامش خانواده هایشان زندگی کنند.

وی تصریح کرد: متأسفانه ما در بسیاری اوقات در حال پنهان کاری هستیم در صورتی که آمار رسمی کشور نشان می دهد که این روزها مسأله طلاق در میان خانواده ها و به ویژه زوج های جوان روند رو به افزایشی دارد و این مسأله مهم آسیب های جبران ناپذیر و جدی را در میان کودکانی که بچه های طلاق هستند به بار می آورد؛ ما باید به این مسأله آگاه باشیم که زوج ها بایستی در صورتی مبادرت به بچه دار شدن نمایند که بتوانند از پس تربیت آن ها به درستی برآمده و آن ها را بحران ها و تنش ها و دعواهای خود همراه نکنند.

این فیلمساز ادامه داد: من نه در سمت تهیه کننده که به عنوان یک مخاطب عام فیلم «شکاف» را دوست دارم؛ چرا که معتقدم این فیلم به بهترین شکل ممکن به زیرلایه های پنهانی درون برخی خانواده های پرداخته و می تواند هشداری جدی برای تمامی پدر و مادرها باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «سه زن» در بخش دیگری از این گفتگو ضمن انتقاد از اینکه به تهیه کنندگان بخش خصوصی سینما امکان اکران خوبی داده نمی شود اظهار داشت: با توجه به شرایط بسیار بد کمبود سالن های سینمایی در کشور و سایر مشکلات عدیده ای که این روزها گریبان سینمای ایران را گرفته است ما چاره ای جز اکران «شکاف» در این فصل نداشتیم و امیدواریم که با آغاز تبلیغات این فیلم از هفته آینده بتوانیم مخاطبان بیشتری را به سالن های سینما بکشانیم.

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: البته من معتقدم هر فیلم خوبی در هر شرایطی که اکران شود می تواند مخاطبان خود را به سالن های سینما بیاورد اما اینکه ما بخواهیم در ساختار غلط کنونی و با اکران همزمان چندین فیلم انتظار چنین رخدادی را داشته باشیم کاری غیرعقلایی است!؛ من معتقدم که سینمای کشور نیاز به تشکیل کارگروه های کارشناسی دارد تا بتواند مشکلات خود را مرتفع سازد و امیدوارم که همه آثار سینمایی بتوانند اکران خوبی را تجربه نمایند.

گفتنی است؛ فیلم سینمایی «شکاف» دومین ساخته کیارش اسدی زاده از ۹  دی ماه به سرگروهی سینما ماندانا اکران شده است. صاحب فرزند شدن و اهمیتی که می‌تواند این موضوع داشته باشد مساله اصلی فیلم اجتماعی «شکاف» است. پخش این فیلم برعهده بامداد فیلم است.

عوامل اصلی تولید این اثر سینمایی عبارتند از: کارگردان، تدوین: کیارش اسدی‌زاده/نویسنده: کیارش اسدی‌زاده، شاهرخ کافی/تهیه‌کننده:علی سرتیپی، منیژه حکمت/ برنامه ريز و دستيار كارگردان: سميرا برادری/ مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان/ صدابردار: بابک اردلان/ صداگذاری و ترکیب صدا: سیدمحمد کشفی/ طراحی صحنه و لباس: ملودی اسماعیلی/ طراح چهره پردازی: عباس عباسی/ مجری طرح: سروش سرتیپی/ منشی صحنه: نائله شریفی/ بازيگردان كودكان:نوال شريفي/ مدیر تولید: جعفر عروجی/ موسیقی: فردین خلعتبری/ عکاس: مریم تخت‌کشیان/ فیلمبردار پشت صحنه: امین آزمندیان

بازیگران: هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر، سحر دولتشاهی، امیرکیان نجف‌زاده، احسان امانی، علیرضا علویان، حسین راضی، مرتضی آقا‌حسینی، طوفان مهردادیان، هستی گودرزی، علی حصاری، مریم همتیان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.