سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵

دکتر فارسیجانی در مصاحبه با خبرنگار ما:

سینماگران می‌توانند مفهوم «بصیرت» و حضور معنادار مردم در «۹ دی» را به تصویر بکشند

پرویز فارسیجانی(مدیرکل مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌های سینمایی سازمان سینمایی)

سینماپرس: پرویز فارسیجانی مدیرکل طرح و برنامه شبکه چهارم سیما و تهیه کننده در آستانه ۹ دی روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» گفت: هنرمندان پیشتازان جامعه در حوزه اندیشه و تفکر هستند و با ابزار هنری می توانند در تبیین اندیشه های خوب یا غلط در جامعه در قالب مفهوم «بصیرت» و حضور گسترده و معنادار مردم در روز «۹ دی» نقش جدی ایفا کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما نیاز داریم در سینما فیلم های متعددی را در رابطه با سالروز راهپیمایی میلیونی و عظیم مردم و همینطور فتنه ۸۸ بسازیم و از این رو نه تنها همراهی خود را با نظام و دین اعلام کنیم بلکه بتوانیم با ماندگاری و ثبت این آثار در تاریخ برای آیندگان درس های مهمی داشته باشیم.

این کارشناس فرهنگی با تأکید بر اینکه ما انقلاب اسلامی را به سادگی به دست نیاورده ایم که بخواهیم آن را به سادگی از دست بدهیم اظهار داشت: سینماگران به عنوان یکی از بخش های مهم این مملکت بایستی آگاه باشند که ضروری است تا نقش جدی در تبیین ارزش ها و آرمان های انقلابی با ساخت و تولید آثار این چنینی ایفا کنند؛ پاسداری از آرمان ها مهمترین موضوع کلیدی برای سینماگران است و در زمانه ای که دشمن با جنگ نرم به مقابله با انقلاب پرداخته است ما نیز باید با تولید آثار فرهنگی و هنری دست آن ها را برای آحاد افراد جامعه «رو» کنیم.

فارسیجانی در همین راستا افزود: متأسفانه ما به شدت در این زمینه کم کار هستیم و شاید اصلاً جسارت و جرأت پرداختن به تمامی ابعاد فتنه ۸۸ را نداریم؛ تمامی افراد از هر حزب، دسته، عقیده و مسلک باید در این راستا کوشا باشند؛ کسانی که دردمندی جامعه را در روز ۹ دی دیدند باید این حس را از طریق آثار هنری عرضه کنند؛ ضمن اینکه کسانی هم که معتقد به دموکراسی و مردم سالاری هستند باید بدانند که خیزش مردم در این روز تاریخی نقطه عطفی برای انقلاب اسلامی بود که نمی توان روی آن سرپوش گذاشت.

این تهیه کننده تأکید کرد: رسالت یکایک هنرمندان جمهوری اسلامی ایران برای پرداختن به این مقوله مهم و حیاتی بسیار سنگین است و باید موضوع ۹ دی به انحا مختلف در آثار نمایشی نشان داده شود.

وی سپس خاطرنشان کرد: ما باید بدانیم که در هر دوره ای از تاریخ شاید فتنه ای به وجود بیاید که بصیرت خاص خود را می طلبد و از این رو شناخت سینماگر از وضعیت و زمانه باید به روز باشد و همواره به آن توجه داشته باشند.

این مدیر سیما در بخش دیگری از این گفتگو به مفهوم «بصیرت» اشاره کرد و گفت: تعبیر ساده این واژه این است که افراد بتوانند در بین گرد و غبارهای جامعه، حق را از باطل تشخیص دهند؛ در واقع تبیین حق و باطل از یکدیگر نکته مهمی است که شاه کلید دستیابی به بصیرت و آگاهی است و در هر زمانه ای باید درست تشخیص داده شود؛ به عنوان نمونه ما در صدر اسلام نیز وقایعی مانند «صفین»، «خوارج» و... را داشته ایم که نیاز به بصیرت مردم زمانه خود داشتند.

فارسیجانی ادامه داد: البته در دوران کنونی تشخیص حق از باطل سخت است و ما باید شاخص ها و معیارهای این دو مفهوم را به درستی تبیین کرده و آن را به مردم نشان دهیم تا جامعه هیچ گاه دچار سردرگمی و انحراف و انحطاط نگردد؛ ما باید آگاه باشیم که بصیرت به داشتن چشمان بینا کمک می کند و همواره باید در تمامی حوزه ها به این موضوع مهم ورود پیدا کرد؛ چرا که هنرمند پیشتاز می تواند به مردم کمک کند تا راه درست را از غلط تشخیص بدهند و همیشه باید آمادگی این وجود داشته باشد که ما بتوانیم نقشه های متعدد دشمنان که با روش های مختلف به جامعه اسلامی نفوذ پیدا می کنند را نقش بر آب کنیم.

وی تأکید کرد: ما باید در حوزه فیلم کوتاه، بلند، مستند، تئاتر و سریال های تلویزیونی با عبرت و فهم دقیق وقایع تاریخی، به بهترین شکل ممکن «بصیرت» را تبیین کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.