جمعه ۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷

در گفتگو با خبرنگار سینماپرس عنوان شد؛

واکنش مشاور پروژه«معمای شاه» به برخی انتقادات/ براهیمی:حقایق تاریخی حکومت پهلوی را بازگو کرده‌ایم

معمای شاه

سینماپرس: «منصور براهیمی»پژوهشگر، استاد دانشگاه و مشاور پروژه سریال «معمای شاه» معتقد است با وجود برخی انتقادات جزیی، در این سریال حقایق تاریخی دوران حکومت پهلوی ها بازگو شده است.

وی که از اساتید شناخته شده رشته ادبیات نمایشی در دانشگاههای هنری کشور است در گفتگو با خبرنگار سینماپرس و در پی برخی انتقادات صورت گرفته نسبت به سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی گفت: اگر احیاناً جوانان و سایر افراد جامعه که در طول این سالها بسیاری از آنها همواره در معرض نفوذ تحلیل های فرامرزی و یک جانبه شبکه های ماهواره ای نسبت به عملکرد حکومت پهلوی بوده اند به برخی موارد محتوایی این سریال شک و تردید دارند می توانند کتاب های متعدد و موثق تاریخ معاصر را مطالعه کنند تا متوجه شوند که این سریال فاقد هرگونه تحریف تاریخی است.

وی در عین حال اظهار داشت: با در نظر گرفتن برخی انتقادات به ظواهر سریال، که شاید ارتباط خاصی هم به فیلمنامه نداشته باشد، باید گفت یک اثر تاریخی تصویری الزاماً شاید نتواند جز به جز به تاریخ وفادار باشد و رخ دادن برخی اشتباهات در آثار سینمایی و تلویزیونی در تمامی کشورهای خارجی نیز وجود دارد.

وی افزود: من زمانی به پروژه «معمای شاه» اضافه شدم که این سریال در حال تدوین اولیه بخشی از قسمت های نخست بود و آقای ورزی بر اساس لطفی که به من داشتند نامم را به عنوان مشاور این پروژه در تیتراژ ذکر کردند؛ البته از آنجا که بخش هایی از این سریال همچنان تصویربرداری نشده است ما در حال حاضر مشغول تغییراتی در بخش های نهایی این فیلمنامه هستیم.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: مراحل تحقیق و پژوهش «معمای شاه» از اواخر سال ۱۳۸۹ زیر نظر «دکتر موسی حقانی» به‌ عنوان مشاور پژوهشی و تاریخی آغاز شد و خط اصلی فیلمنامه که مربوط به وقایع دوران پهلوی اول و دوم است همگی حقیقی بوده و در کتاب های معتبر تاریخی به آن اشاره شده است.

براهیمی تصریح کرد: منتقدان این سریال باید کمی با صبوری بیشتر رفتار کنند؛ هر چند که متأسفانه برخی افراد تنها برای اینکه می خواهند نام خود  رابر سر زبان ها بیندازند و خودشان را مطرح کنند نسبت به این سریال جبهه گرفته اند و با مصاحبه ها و انتشار برخی مطالب در رسانه ها قصد دارند این سریال را تخریب و خودشان را نزد مردم محبوب کنند.

این نویسنده با بیان اینکه ما نباید با انتقاد به این سریال ملی آب به آسیاب دشمنان بریزیم اظهار داشت: برخی از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و حتی رسانه ها و اشخاص در داخل و خارج کشور این روزها در صدد تاریخ زدایی و تطهیر حکومت پهلوی هستند؛ حال اینکه تاریخ روایت دیگری از عملکرد شاهان دوره پهلوی ارائه می دهد.

وی ادامه داد: نکته اصلی این سریال تلویزیونی این است که جنایات شاه و فرح و فجایع دربار پهلوی اول و دوم را به بهترین شکل ممکن بازگو می کند. لذا شایسته است منتقدان که با هدف خاص در صدد عیب جویی هستند به جای پرداختن به برخی جزئیات کم ارزش، نقاط قوت این مجموعه تاریخی را مورد توجه قرار دهند.

گفتنی است؛ وقایع و رویدادهای این سریال در فاصله سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۵۷ رخ می‌دهد. سریال با ازدواج محمدرضا پهلوی و فوزیه و بازگشت آن‌ها به ایران آغاز و با مرگ محمدرضا در قاهره به پایان می‌رسد. در حدفاصل این مقطع زمانی چهل‌ساله، رویدادهای مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه ایران نیز به تصویر کشیده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.