سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳

طی یک نشست خبری عنوان شد؛

آغاز دور دوم فعالیت باشگاه فیلمنامه نویسان/ انتقاد از بلاتکلیفی ۳ ساله بیمه سینماگران

رضا مقصودی

سینماپرس: رضا مقصودی رئیس کانون فیلمنامه نویسان خانه سینما گفت: متأسفانه نزدیک ۳-۴ سال است که هیچ سینماگر جدیدی نتوانسته از حقوق اولیه خود که بیمه است برخوردار شود و این در حالی است که ما انتظار داشتیم مشکل بیمه تأمین اجتماعی سینماگران در دولت جدید حل شود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس در این نشست خبری که با حضور سیدسعید رحمانی و رضا مقصودی دو تن از اعضای کانون فیلمنامه نویسان خانه سینما در این خانه تشکیل شد به موارد متعددی از جمله مسأله بیمه سینماگران نیز اشاره شد. مقصودی در این باره اظهار داشت: مشکل بیمه فیلمنامه‌نویسان باید به‌صورت کلان و در قالب حل کلیه مشکلات بیمه‌ ای برای تمامی سینماگران از طریق خانه سینما انجام شود.

وی در همین راستا عنوان کرد: متأسفانه به دلیل اختلافات زیاد میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیمه تأمین اجتماعی نزدیک ۳-۴ سال است که هیچ سینماگر جدیدی نتوانسته از حقوق اولیه خود که بیمه است برخوردار شود و این در حالی است که ما انتظار داشتیم مشکل بیمه تأمین اجتماعی سینماگران در دولت جدید حل شود.

رئیس کانون فیلمنامه نویسان خانه سینما سپس با انتقاد از حضور افراد غیر عضو خانه سینما در پروژه های سینمایی گفت: متأسفانه مدت ها است که ما در حال رایزنی هستیم تا تنها اعضای خانه سینما بتوانند در پروژه های سینمایی حضور داشته باشند اما این مهم نیز همچنان اتفاق نیفتاده و هر شخصی می تواند به عنوان فیلمنامه نویس، کارگردان و... در سینمای ایران فعالیت کند.

وی در ادامه این نشست خبری به مشکل پایین بودن دستمزد فیلمنامه‌نویسان اشاره کرد و افزود: بحث دستمزد در فیلمنامه‌ نویسی بحث بسیار قدیمی است و متاسفانه کیفیت قراردادها در این زمینه پایین است؛ از آنجا که قراردادها در شرایط بسیار سخت مالی نوشته می‌شود فیلمنامه‌نویسان نیز به دلیل مشکلات مالی مجبور به پذیرش این قراردادها و امضای آنها می‌شوند.

این فیلمنامه نویس سینما افزود: متاسفانه در بعضی از این قرادادها تمام حقوق فیلمنامه‌نویس سلب شده و حتی وی اجازه شکایت کردن نیز ندارد. ما باید تلاش کنیم در گام اول فیلمنامه‌نویسان به همه حقوق خود در قراردادها آشنا باشند. ما به دنبال تهیه قرارداد تیپ هستیم و نسخه اولیه این قرارداد نوشته شده و در حال بررسی و تهیه نسخه نهایی آن هستیم.

سید سعید رحمانی نیز در بخش دیگری از این نشست خبری به تأسیس باشگاه فیلمنامه نویسان اشاره کرد و گفت: این دومین باری است که این باشگاه فعالیت می کند، ما طبق اساسنامه کانون فیلمنامه نویسان می توانستیم یک باشگاه تأسیس کنیم که برای رشد و ارتقای سطح کیفیت فیلمنامه نویسی در سینمای کشور این کار را انجام دادیم.

این فیلمنامه نویس تأکید کرد: صنوفی که تحت پوشش خانه سینما هستند تنها اعضای حرفه ای سینما را درون خود می پذیرند و از همین رو ما این باشگاه را برای تمامی علاقمندان و دانشجویان و نویسندگان آماتور تأسیس کرده ایم. گروهی از افراد که علاقه‌ مند به فیلمنامه‌ نویسی هستند به دلیل شرایط اساسنامه‌ ای کانون نمی‌ توانند عضو کانون شوند به همین دلیل ما باشگاه فیلمنامه‌ نویسان را تاسیس کردیم تا این افراد بتوانند با بدنه فیلمنامه‌ نویسی کشور در ارتباط باشند.

رحمانی سپس با اشاره به اینکه دور اول برگزاری این باشگاه در ۹ جلسه برگزار و افرادی همچون رخشان بنی اعتماد، کیانوش عیاری، کامبوزیا پرتوی، اصغر فرهادی، نغمه ثمینی، کمال تبریزی، همایون اسعدیان و... در آن حضور داشته اند و ۲ فیلم «قصه ها» و «خانه پدری» نیز در این باشگاه به نمایش درآمد گفت: این نوع جلسات می تواند برای تمامی علاقمندان به سینما مفید و موثر باشد و آن ها را به سوی سینمای حرفه ای رهنمون سازد.

وی ادامه داد: ما در دوره اول این باشگاه به ۳ مورد ایده در فیلمنامه، ایده در ساختار و ایده در شخصیت پردازی که در واقع ارکان اصلی یک فیلمنامه خوب هستند توجه داشتیم که در نهایت نتیجه خوبی را برای هنرجویان به همراه داشت.

رحمانی در ادامه این نشست خبری افزود: در دور دوم ۶ نشست با موضوع دنیای فیلمنامه، روایت و ساختار با همکاری مدرسه ملی سینما برگزار می‌شود و امیدواریم این کارها در درازمدت بتواند ظرفیت آینده فیلمنامه‌نویسی را افزایش دهد. هزینه‌ای که برای برگزاری این کلاس‌ها دریافت می‌شود بسیار اندک است و معادل هزینه آنها کتاب به شرکت‌کنندگان در کلاس‌ها داده می‌شود از سوی دیگر اینکه ثبت نام در این باشگاه کاملاً به صورت آن لاین خواهد بود و علاقمندان هیچ نیازی به حضور فیزیکی برای ثبت نام ندارند.

نظرات

  • ۱۳۹۴/۰۸/۰۶ - ۰۰:۲۶
    0 0
    برام جالبه عرت الله انتظامی که در دولت قبل یکروز در میون از نبود بیمه گله میکرد در این دولت بیمه رو بیخیال شده گیر داده از دولت حمایت کنین !. فکر کنم نون به نرخ روز خوری سن و سال نمیشناسه !

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.