یکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۸

محمود سماک باشی در گپی با خبرنگار ما:

سینمای کشور نیاز به تجهیزات فنی جدید دارد/ وسایل موجود صدابرداری فرسوده‌اند

محمود سماک باشی بهترین صدابردار در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر

سینماپرس: محمود سماک باشی صدابردار باسابقه سینما معتقد است تجهیزات سینمایی کشور به روز نیست و این امر مانعی برای ارتقای سطح کیفی و فنی سینمای کشور به حساب می آید.

دارنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس، با اشاره به مشکلاتی که امروزه در رشته تخصصی وی وجود دارد گفت: متأسفانه وسایل صدابرداری موجود در سینمای ایران اغلب کهنه و فرسوده است و همین اندک وسایل هم سال ها قبل توسط خود صدابرداران خریداری و وارد کشور شد؛ ابزار فنی اصولاً طول عمر اندکی دارند و از این رو مرتباً باید ابزار جدید جایگزین آن ها بشوند که این امر به دلایل مختلف محقق نمی شود.

وی افزود: دولت و به ویژه سازمان سینمایی بایستی نسبت به این مقوله مهم توجه ویژه نشان دهند و بخشی از بودجه سینمایی را به ورود ادوات و تجهیزات تخصصی در تمامی رشته های لازم در سینما اختصاص دهند تا ما با مشکلات و معضلاتی که اینک با آن مواجه هستیم روبرو نشویم و بتوانیم مانند گذشته به نحو احسن در سینما فعالیت داشته باشیم.

برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری برای فیلم «مسافران» در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: متأسفانه سینمای ایران هم مانند دیگر بخش ها از مشکل کمبود بودجه رنج می برد و همین باعث شده تا ما نتوانیم آنطور که شایسته است نه به وضعیت معیشتی هنرمندان و سینماگران رسیدگی کنیم و نه به فکر ورود ادوات جدید باشیم و من امیدوارم که این مسأله به زودی حل شود.

 صدابردار فیلم سینمایی «میم مثل مادر» در بخش دیگری از این گفتگو بیان داشت: این روزها مشغول صدابرداری فیلم سینمایی «آشوب» به کارگردانی کاظم راست گفتار هستم که در صورت تأیید داوران بخش انتخاب، قرار است در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از آن رونمایی شود.

وی اضافه کرد: دلیل حضور من در پروژه «آشوب» فیلمنامه ایده آل و تیم قوی بود که در جلو و پشت صحنه فعالیت می کردند و خوشبختانه از حضورم در این پروژه بسیار راضی هستم؛ «آشوب» پروژه ای فاخر است که قطعاً می تواند در عین جذب مخاطبان عام سینما، منتقدان را نیز به سوی خود جلب کند و من آینده بسیار روشنی را برای آن پیش بینی می کنم.

وی سپس با تأکید بر اینکه «آشوب» فیلمی بسیار پربازیگر و شلوغ است اظهار داشت: به دلیل وجود پرسوناژهای مختلف و همچنین لوکیشن های متنوع داخلی و خارجی و اینکه داستان فیلم در رابطه با زندگی یک خواننده قدیمی است و برخی صحنه های اجرای این خواننده در کافه ها نیز گرفته می شود، انجام صدابرداری این کار دشواری های خاص خود را دارد که ما بر اساس لوکیشن ها نوع صدابرداری را تنظیم و برنامه ریزی می کنیم.

سماک باشی ادامه داد: این فیلم داستان یک جوان هنرمند و تحصیل کرده به نام «آشوب» است که در تئاتر لاله زار آواز می خواند.  هرچند او از تحصیلات مناسبی برخوردار است اما چندان موفق نیست، به همین دلیل مجبور می شود تا برای موفقیت بر موج سیاست سوار شود و آشوبی را در شهر به پا می کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.