سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵

گفتگویی با سودابه خسروی

چهره پرداز فیلم‌های میرکریمی و عبدی پور از فعالیت این روزهای خود می‌گوید/ با تیپ سازی در گریم مخالفم!

سودابه خسروی

سینماپرس: سودابه خسروی چهره پرداز سینما در ارتباط با جدیدترین فعالیت های سینمایی اش گفت: این روزها مشغول چهره پردازی فیلم های «آه، ای عبدالحلیم» به کارگردانی احسان عبدی پور و «دختر» به کارگردانی رضا میرکریمی هستم و به چند پروژه دیگر نیز قول همکاری داده ام.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «عصر یخبندان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در حال حاضر ۱۰ روز است که برای فیلمبرداری فیلم سینمایی «آه، ای عبدالحلیم» در بوشهر مستقر هستیم؛ هرچند که این فیلم فضایی بومی دارد و ترکیب بازیگران فیلم جدید احسان عبدی پور از میان بازیگران آماتور و حرفه ای است اما من ترجیح دادم که به دلیل فضای رئال فیلم دست به تیپ سازی نزنم و گریم را به صورت لحظه ای انجام دهم.

وی با تأکید بر اینکه عناصری مانند گریم تنها باید در راستای کمک به بازیگر برای بهبودبخشی به بازی وی باشند اظهار داشت: من طی سال های اخیر همواره در تمامی فیلم هایی که حضور داشته ام گریم را به صورت لحظه ای انجام داده ام و با خواندن جزء به جزء فیلمنامه ها در صدد بوده ام تا مطابق با نقشبازیگران در واقع به نوعی روی صورت آن ها نقاشی کنم تا به بازی شان کمک کند.

خسروی سپس تأکید کرد: من اصولاً با هرگونه تیپ سازی مخالف هستم؛ به خصوص نمی دانم چرا برخی از همکارانم در فیلم های رئال که جریان روز جامعه در آن ها احساس می شود دست به تیپ سازی می زنند؛ تیپ سازی تنها متعلق به سینمای تخیلی و داستان پرداز است و در سینمای رئال و اجتماعی جای این نوع چهره پردازی نیست.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «دوران عاشقی» افزود: گریم هیچ گاه نباید بر صورت بازیگر دیده شود چرا که مخاطب باید در فضای فیلم قرار بگیرد و اینکه یکی از عناصر فیلم بخواهد حواس مخاطب را به سمت خود تنها جلب کند کار بسیار غلطی است که متأسفانه این کار به کرات در سینمای ما مشاهده می شود.

این چهره پردازسینمای ایران سپس در مورد فیلم جدید رضا میرکریمی نیز اظهار داشت: این فیلم سوم آبان ماه در اهواز کلید می خورد و طراحی های من بر روی صورت بازیگران به صورت کامل انجام شده و با تمهید کارگردان به این نتیجه رسیدیم که در این اثر نیز همه بازیگران قیافه های خودشان را داشته باشند؛ تنها در برخی از شخصیت ها به فراخور تغییر موقعیت های جغرافیایی و... چهره پردازی مختصری انجام خواهد شد.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: به نظر می رسد امروزه در کل کشور فرهنگ ها خیلی به هم نزدیک شده اند و همانطور که مانند گذشته دیگر شاهد پوشش های متفاوت در میان اقوام ایرانی نیستیم نوع چهره ها و رنگ پوست ها نیز به دلیل مهاجرتها و شکل گیری روابط جدید بسیار شبیه به یکدیگر شده است.

وی د همین خصوص اضافه کرد: به عنوان مثال در همین شهر بوشهر که من در آنجا مشغول به کار هستم بسیاری افراد بومی با پوست های سفید و حتی چشم های روشن دیده می شوند و از این رو اشتباه است که چهره پردازان بر اساس برداشت های کهنه و قدیمی خود مبادرت به طراحی چهره در فیلم ها کنند.

وی در مورد سایر فعالیت های خود در زمینه سینما گفت: به تازگی با کیوان علیمحمدی و امید بنکدار برای طراحی چهره پردازی فیلم سینمایی «همنام» به توافق رسیده ام که قرار است آذرماه در تهران جلوی دوربین برود و همچنین با نگار آذربایجانی برای تولید دومین اثر سینمایی اش صحبت هایی داشته ام که امیدوارم بتوانم در آن پروژه هم حضور داشته باشم.

گفتنی است؛ سودابه خسروي در سال ۱۳۴۵ در اراك متولد شد و تحصيلات خود را در رشته عكاسي در دانشگاه تهران ادامه داد. سپس در آزمون ورودي حوزه ي هنري (رشته ي طراحي گريم) شركت كرد و پس از پذيرفته شدن در اين آزمون مشغول به تحصيل شد. پس از اتمام هر دو رشته به همراه جلال الدين معيريان مشغول به كار تدريس در كلاس هاي گريم ايشان شد و كار در سينما و تلويزيون را به عنوان مجري گريم آغاز كرد. از سال ۷۹ به عنوان مجري گريم سريال «قطار ابدي» و فيلم سينمايي همسر دلخواه من، با بیژن محتشم مشغول به كار شد و از سال ۷۹ به صورت مستقل شروع به كار در حيطه سينما و تلويزيون كرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.