یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷

در پی درگذشت بانوی هنرمند عنوان شد؛

درخشنده: «هما روستا» بازیگری عاشق، خلاق و توانا بود/ تجربه کار کردن با «هما» را هرگز فراموش نمی کنم!

پوران درخشنده-هما روستا

سینماپرس: پوران درخشنده کارگردان سینما در پی درگذشت زنده یاد هما روستا بازیگر توانمند سینما و تئاتر کشور گفت: او بازیگر عاشق، خلاق و تونا بود که تمامی انرژی اش را برای بهتر شدن یک پروژه به کار می بست.

کارگردان فیلم سینمایی «شمعی در باد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: زمانی که من می خواستم فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» را بسازم دنبال بازیگری بودم که ضمن تونایی درآوردن شخصیت «شکیبه» که بسیار سخت بود برای کارش دل بسوزاند و وقت خود را برای بهتر درآوردن این شخصیت صرف کند و بعد از جستجوی فراوان به گزینه «هما روستا» رسیدم و خوشحالم که این همکاری خوب میان من و او شکل گرفت.

وی با تأکید بر اینکه زنده یا روستا خلاقیت های بسیاری را درون خود نهفته داشت که به موقع از آن ها استفاده می کرد اظهار داشت: هما روستا همیشه بسیار سخت نقش هایش را انتخاب می کرد و در هر فیلم و تئاتری به ایفای نقش نمی پرداخت، اما اگر نقشی را قبول می کرد تا پایان آن پروژه در قالب آن نقش می ماند و به بهترین شکل ممکن آن شخصیت را ایفا می کرد؛ من این را به جرات می گویم که هیچ بازیگری نبود که مانند او بتواند نقش آفرینی کند.

درخشنده در پاسخ به این سوال که در دورانی که زنده یاد روستا اهم فعالیت های هنری اش را در حوزه تئاتر معطوف کرده بود، چگونه به وی برای بازی در فیلمش اعتماد کرد گفت: نقشی که هما روستا در «پرنده کوچک خوشبختی» ایفا کرد نقشی روانشناختی بود؛ ما برای اولین بار در سینمای ایران قصد داشتیم که یک دختر ناشنوا را به عنوان بازیگر اصلی یک فیلم به سینما معرفی کنیم و من به صراحت می گویم هیچ کس مانند هما روستا با آن عشق نمی توانست تا پاسی از شب بیدار بماند و برای بهتر شدن فیلم با «عطیه» کلنجار برود؛ اما او این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داد و از همین رو من می توانم با جرات این را بگویم که «پرنده کوچک خوشبختی» یکی از بهترین آثار او در سینما است.

کارگردان فیلم سینمایی «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» ادامه داد: زنده یاد روستا هنرمندی بود که آدم ها به شدت برایش حائز اهمیت بودند و او مدام مواظب بود که کسی از او نرنجد و کینه ای به دل نگیرد و همین باعث شده بود با کلام و رفتار عاشقانه و آرامش همه کسانی که با او در ارتباط بودند را شیفته خود نماید.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه خانم روستا هنرمندی عاشق بود و عاشقانه زندگی کرد و این در زمانه ای که عنصر «عشق» در افراد کمیاب شده است موردی نادر بود که او به وفور آن را داشت و به تمامی دوستان و اطرافیانش هدیه می داد.

این کارگردان سینما سپس با تاکید بر اینکه  تجربه کار کردن با «هما» را هرگز فراموش نمی کنم اظهار داشت: او بازیگری بود که تماماً سعی بر این داشت تا رضایت کارگردان را به بهترین شکل ممکن جلب کند و اینکه اطرافیانش از او رضایت خاطر داشته باشند به شدت برایش مهم بود، طی تمامی سال هایی که من در سینما فعالیت می کنم بازیگری را ندیده بودم که مانند هما روستا رابطه دو طرفه بین خود و کارگردان برایش مهم باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «رویای خیس» در خاتمه اظهار داشت: امیدوارم که روح هما روستای نازنین شاد باشد. یاد او همیشه در قلب مردم و هنرمندان این مرز و بوم زنده و مانا خواهد بود.

گفتنی است؛ زنده یاد هما روستا ۴ مهر ۱۳۲۵ در تهران به دنیا آمد. او بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، کارگردان و مترجم ادبیات نمایشی بود. هما روستا مدرک فوق لیسانس خود را از دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست در کشور رومانی دریافت نمود. او در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و در رشته شیمی مشغول به تحصیل شد ولی آنرا نیمه تمام گذاشت. اولین حضور او در سینما با فیلم «دیوار شیشه‌ای» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۵۰ رقم خورد.

پس از انقلاب و در سال ۱۳۶۵، هما روستا در فیلم «گزارش یک قتل»   به کارگردانی ایفای نقش نمود. در سال ۱۳۶۶ در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» بازی کرد و نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در همان سال گردید. در ۱۳۶۸ در فیلم «تمام وسوسه های زمین» به کارگردانی حمید سمندریان ظاهر شد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گردید. در ۱۳۶۹، جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فرهنگی و هنری روستا به خاطر بازی در فیلم «ملک خاتون» به کارگردانی حسن محمدزاده دریافت نمود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.