دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴

«صادق دقیقی» در مصاحبه با سینماپرس اعلام کرد

مستند «۳ منهای یک» با هدف تقویت مفهوم اقتصاد مقاومتی ساخته شده است/ فیلمبرداری در ۴ کشور

صادق صادق دقیقی*

سینماپرس: صادق صادق دقیقی کارگردان سینما که به تازگی ساخت مستند بلندی با عنوان «۳ منهای یک» را به پایان رسانده است در مورد چرایی ساخت این اثر گفت: این فیلم با هدف تقویت مفهوم اقتصاد مقاومتی در کشور ساخته شد.

کارگردان فیلم سینمایی «بزرگمرد کوچک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تصویربرداری این فیلم مستند از سال ۸۹ در ایران و ۴ کشور دنیا آغاز شد. اگرچه در ابتدا قصد من از ساخت این فیلم تطابق فرهنگی میان ۴ کشور، ایران، هندوستان، ترکیه و تایلند از منظر فرهنگی و صنایع دستی بود اما از زمانی که مقام معظم رهبری بحث مهم «اقتصاد مقاومتی» را مطرح نمودند من با دخل و تصرف در فیلمنامه اثر، رنگ و بوی «۳ منهای یک» را به سمت و سوی این امر سوق دادم.

صادق دقیقی با تأکید بر اینکه کشور ما قابلیت زیادی برای جلب توریست را دارد، اظهار داشت: متأسفانه در برخی کشورهای دنیا این تصور وجود دارد که به دلیل محدودیت آزادی در ایران، کشور ما جایگاه خوبی برای سفرهای توریستی و گردشی نیست و از این رو بسیاری از جهانگردان علیرغم میل باطنی شان رغبتی برای سفر به کشور ما ندارند؛ از این رو من در این فیلم سعی کردم این دیدگاه بد و دروغ را از بین ببرم و به جنبه های مثبت ایران از منظر گردشگری، صنایع دستی و فرهنگی اشاره کنم.

وی ادامه داد: اغلب کشورهای دنیا که از کمترین پیشینه تاریخی و فرهنگی برخوردار نیستند همواره تلاش دارند تا کشور خود را در این زمینه ها بسیار غنی معرفی کنند اما متأسفانه ما به دلیل ضعف های آشکار و نهان در زمینه مدیریت فرهنگی کشور، علیرغم آنکه از پیشینه بسیار غنی تاریخی و فرهنگی برخوردار هستیم هیچ قدمی برای معرفی کشورمان به جهانیان انجام نداده ایم.

کارگردان فیلم سینمایی «تا آمدن احمد» در پاسخ به این سوأل که «۳ منهای یک» توسط کدام سازمان حمایت مالی شده است، ابراز داشت: این فیلم تنها بر اساس دغدغه های شخصی بنده به عنوان کارگردان و خانم پروانه مرزبان به عنوان تهیه کننده ساخته شده و متأسفانه تا به امروز حتی از کمترین امکانات دولتی برای تولید بهره نبرده است. تمامی سعی و تلاش ما بر این بوده که برخلاف فیلم های سینمای اجتماعی که تصویری تلخ و سیاه از ایران نشان داده اند، زیبایی ها و تمدن کشورمان را به رخ جهانیان بکشیم.

این فیلمساز جوان سینمای ایران تأکید کرد: بسیاری از صنایع دستی کشور ما مانند «نمد مالی»، «قالی بافی» و... در تمامی دنیا همتا ندارد و نمونه منحصر به فردی است که تنها در ایران یافت می شود. ما بایستی قدر این گوهرهای ارزشمند را بدانیم تا جهانیان نتوانند فلان صنایع دستی بی ارزش خود را به رخ ما بکشند.

صادق دقیقی جمهوری اسلامی ایران را علاوه بر مباحث فرهنگی جزو غنی ترین کشورها از منظر تاریخی برشمرد و گفت: من بسیار افسوس می خورم از اینکه سالانه تنها ۵ میلیون نفر توریست از کل کشور ما بازدید می کنند در حالی که یکی از اماکن تاریخی هندوستان مانند «تاج محل» سالیانه حداقل ۱۰ میلیون نفر بازدید کننده دارد! من بسیار متأسفم از اینکه کشورهایی مانند ترکیه و یا هندوستان از طریق صنعت جلب توریسیم سالانه حداقل نصف قیمت درآمد نفتی ما درآمدزایی می کنند؛ من امیدوارم این فیلم تلنگری باشد برای برخی از مدیران فرهنگی کشور که به نوعی در خواب خرگوشی فرو رفته اند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: این روزها تدوین این فیلم توسط خود من به نیمه رسیده و تمامی تلاشم را می کنم که این فیلم را به جشنواره سینماحقیقت برسانم. اگر این اتفاق محقق نشود «۳ منهای یک» را به جشنواره فیلم فجر و دیگر جشنواره های معتبر جهانی خواهم فرستاد و سپس آن را برای پخش به تلویزیون می دهم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.