دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴

سینما و موضوعی مهجور به نام دفاع مقدس/۱

انتقاد «حمید بهمنی» از بی‌توجهی مدیران به سینمای دفاع مقدس؛ از دولت اصلاحات تا تدبیر و امید

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما در آستانه آغاز هفته دفاع مقدس گفت: متأسفانه سینمای دفاع مقدس این روزها در بلاتکلیفی به سر می برد و مهجوریت این نوع از سینما که از دوران سیاه اصلاحات آغاز شده است تا به امروز نیز ادامه دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «گام های شیدایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه در دوران سیاه دولت اصلاحات، مدیران فرهنگی و سینمایی رسماً از نظر کمی و کیفی به سینمای دفاع مقدس آسیب جدی رساندند؛ این در حالی بود که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس که از سال ۷۲ کار خود را آغاز کرده بود تا زمان روی کار آمدن دولت اصلاحات توانسته بود این سینما را به جایگاه واقعی خود برساند؛ اما مدیران سینمایی دوران اصلاحات با سیاست گذاری خود رسماً حمایت از این گونه مهم و استراتژیک سینمایی را از دستور کار خود خارج کردند و همین باعث شد تا انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به سمت انفعال پیش برود چرا که دیگر آن ها هیچ قدرتی نداشتند و دولت نیز از آن ها حمایت نمی کرد.

بهمنی با تأکید بر اینکه تنها در دولت های نهم و دهم فعالیت هایی صورت گرفت تا سینمای دفاع مقدس از مهجوریت خارج شود، اظهار داشت: متأسفانه تلاش مدیران سینمایی این دولت ها نیز آنچنان که باید نتیجه ای در پی نداشت چرا که دولت اصلاحات آنچنان ضربات مهلکی را بر این سینما وارد کرده بود که دیگر نمی شد آن را جبران کرد؛ از بد روزگار دولت یازدهم نیز به نوعی ادامه دهنده رویه دولت اصلاحات است و طی مدتی که از فعالیت مدیران سینمایی این دولت می گذرد به هیچ عنوان شاهد تولید فیلم های شاخصی در زمینه دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و... نبوده ایم.

وی در ادامه این گفتگو یادآور شد: اواخر دهه ۷۰ تولید فیلم های سینمایی دفاع مقدس رسماً به صفر رسیده بود و این امر باعث شد تا جشنواره مقاومت در دوره هایی نتواند برگزار شود که این برای جمهوری اسلامی ایران بسیار فاجعه آمیز بود؛ متأسفانه این مسأله را نیز ما امسال مجدداً شاهد بودیم که به دلیل عدم تولید فیلم در حوزه سینمای دفاع مقدس جشنواره فیلم مقاومت به تعطیلی کشانده شد.

این کارگردان سینمای دفاع مقدس سپس این نوع سینما را هویت ملی و ارزشی تمامی ایرانیان برشمرد و خاطرنشان کرد: خون صدها هزار تن از بهترین فرزندان جمهوری اسلامی ایران در طی هشت سال دفاع مقدس ریخته شده و ما باید با ساخت آثاری در این زمینه نگذاریم خون آن ها پایمال شود؛ این در حالی است که متأسفانه مدیران سینمای کشور شرایط را به گونه ای فراهم آورده اند که اگر فیلمی در حوزه سینمای انقلاب و یا دفاع مقدس ساخته می شود در جشنواره فیلم فجر که جشنواره فیلم انقلاب است همه آن را «هو» می کنند اما فیلم های سیاه نما و طرفدار فتنه از این جشنواره جایزه ها گرفته و حمایت می شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: مدیران سینمایی وظیفه دارند هرچه سریعتر از منظر حمایتی و ساختاری یک بازنگری جدی و اساسی در زمینه تولید فیلم های سینمای دفاع مقدس داشته باشند و از سوی دیگر تمامی نهادهایی که بودجه فرهنگی دریافت می کنند نیز بایستی به حوزه تولید فیلم در سینمای دفاع مقدس و انقلاب ورود پیدا کنند؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به عنوان متولی اصلی فرهنگ در این بخش دخالت کند و تمامی دستگاه های مسئول فرهنگی کشور به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را موظف به تولید و حمایت از فیلم های دفاع مقدس نمایند.

بهمنی سپس با اشاره به جمله مقام معظم رهبری که حوزه دفاع مقدس را یک اقیانوس بیکران قلمداد کرده بودند، گفت: متأسفانه از این اقیانوس بیکران در سینمای ایران استفاده ای نمی شود این در حالی است که این اقیانوس بسیار عظیم و پایان ناپذیر است. ما در سینمای دفاع مقدس همه چیز داریم، پول داریم، فیلمساز داریم، فیلمنامه داریم، شرایط ساخت داریم، اما متأسفانه دست های پنهانی وجود دارند که رسماً مانع از تولید این گونه فیلم ها در سینمای ایران می شوند.

وی با آروزی اینکه امیدوارم روزی سینماگران دفاع مقدس دست در دست هم دهند و این گونه سینمایی را رشد و اعتلا بخشند، اظهار داشت: من امیدوارم قرارگاه هایی ایجاد شود تا تمامی فیلمسازان سینمای دفاع مقدس بتوانند به یک اقدام مشترک دست پیدا کنند. از سوی دیگر نهادهایی همچون نیروهای مسلح، بسیج، سپاه، سازمان صدا و سیما و... نیز باید در این زمینه به صورت جدی فعالیت کنند.

این کارگردان سینما سپس سینمای دفاع مقدس را نیازمند تغییر در دو حوزه نرم افزاری و سخت افزاری دانست و خاطرنشان کرد: امیدوارم انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی هرچه سریعتر این را روشن کنند که آیا می خواهند برای سینمای دفاع مقدس کاری انجام دهند یا خیر؟ چرا که فیلمسازان سینمای دفاع مقدس به هیچ عنوان نمی توانند به مباحث مدیریتی وارد شوند و این قضیه می بایست از سمت نهادها و مدیران ارشد این سینما آغاز شود و با آسیب شناسی و اعمال نظرات کارشناسی شده این گونه سینمایی رشد و اعتلا یابد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.