سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳

بازتاب انتشار یک خبر در جمع اهالی سینما

سمواتی: رتبه بندی بازیگران در خانه سینما مانع از پرداخت دستمزدهای بی حساب و کتاب می شود

امیر سمواتی در نشست خبری فیلم سینمایی پنج ستاره

سینماپرس:امیر سمواتی تهیه کننده سینما در مورد رقم بالای دستمزد بازیگران و نبود توازن در این عرصه گفت: بازیگران و عوامل دست اندرکار سینما باید توسط نهاد صنفی رتبه بندی شوند.

تهیه کننده فیلم «دربند» در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس  در پی انتشار فهرستی از ارقام نجومی از دستمزد بازیگران در یکی از رسانه ها توضیح داد: این روزها متاسفانه در حوزه سینما تعریف تجارت و هنر چنان با با یکدیگر ادغام شده که مفهوم واقعی هر یک مخدوش شده و میتوان به صراحت گفت عدم وجود نظم و اینگونه بهم ریختگی ها در حوزه های مختلف سینما، باعث مشکلات عدیده مالی در میزان دستمزد عوامل بخصوص بازیگران شده است.

وی بیان داشت: باید عوامل سینما از بازیگران و کارگردانان گرفته تا عوامل پشت دوربین، همه توسط نهادهای صنفی مربوطه  چون خانه سینما و اصناف خود رتبه بندی شوند و هرکس بر مبنای جایگاه و سابقه ای که دارد دستمزد طلب کند.  

وی تأکید کرد: همه عوامل و دست اندرکاران سینما باید توانایی های خود را به روز کرده و اطلاعات حرفه ای خود را افزایش دهند.

این سینماگر تصریح کرد: البته در رتبه بندی سابقه کاری در اولویت اول نیست؛ چه بسا شاید بازیگر یا یک فعال سینمایی باسابقه بالا در این عرصه کار کند اما به لحاظ دانش و اصول علمی توانایی بالایی نداشته باشد؛ به عنوان نمونه وقتی کارگردان یا بازیگری (هرچند با سابقه بالا) در کارنامه اش فقط کارهای به اصطلاح سطح پایین دارد طبیعی است که نباید ادعای دستمزد بالا داشته باشد.

سمواتی به صحبت هایش اضافه کرد: تنها بازیگری می تواند ادعای دستمزد بالا داشته باشد که در برگشت سرمایه فیلم به تهیه کننده  اطمینان خاطر بدهد.

وی  افزود: در کمال تأسف در حال حاضر وضعیت نابسامانی را در سینمای ایران شاهد هستیم و من مسبب این بی عدالتی ها را خانه سینما و صنف تهیه کنندگان می دانم که برای دریافت دستمزد عوامل بخصوص بازیگران هیچ ضابطه و نظامنامه ای را تدوین نکرده اند.

این تهیه کننده در بخشی دیگر از سخنانش به انجام برخی هزینه های بی حساب و کتاب در تولید یک فیلم اشاره کرد و با بیان اینکه در سینما قواعد بر مبنای روابط شکل می گیرد تا ضوابط؛ خاطر نشان ساخت: برخی تنها با پول هنگفت و حمایت دولت فیلم می سازند و در مسیر تولید سود می برند و سراپا می ایستند؛ و الا وقتی کارگردان و تهیه کننده ای فیلمی می سازد که برگشت سرمایه برایش وجود ندارد، این یعنی شکست تجاری و ساخت فیلم بعدی برای این کارگردان بسیار دشوار است. حال اینکه این افراد دوباره با همان قدرت وارد عرصه تولید می شوند برای من واقعأ جای سوال است.

 

  

 

برچسب‌ها

نظرات

  • پگاه ۱۳۹۴/۰۶/۱۷ - ۲۱:۴۵
    0 0
    بسیارعالیست موافقم حتمابایدبردستمزدبازیگران نطارت جدی وجودداشته باشدچون حدوددو سوم هزینه های ساخت فیلم دستمزدبازیگراست واقعااین ارقام بالاباید تعدیل بشه وحتما این اتفاق بیفته!!!!!ممنون

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.