یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶

مصاحبه سینماپرس با بازیگر «تعبیر وارونه یک رویا»

قاسم زارع: سینما و تلویزیون بضاعتی ندارد که بخواهیم نقش های متفاوتی در آن بازی کنیم

قاسم زارع در نشست خبری فیلم خاک و آتش

سینماپرس: قاسم زارع بازیگر سینما و تلویزیون در رابطه با تکراری بودن نقش هایش گفت: سینمای ایران بضاعتی ندارد که بخواهیم نقش های متفاوت بازی کنیم.

زارع که این روزها در نقش یکی ازمدیران حوزه حراست و امنیت سازمان انرژی اتمی در سریال «تعبیر وارونه یک رویا» به کارگردانی فریدون جیرانی بازی می کند در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به اینکه سالهاست مخاطبان وی را به عنوان بازیگر نقش های امنیتی و پلیسی در سینما و تلویزیون می شناسند گفت: کسانی که مرا با نگاه حرفه ای تری می شناسند بی شک تفاوت را در بازی های قاسم زارع  بهتر متوجه می شوند اما اینکه عده ای می گویند شخصیت من در یک اثر نسبت به سایر آثاری که در آنها بازی داشته ام باید متفاوت باشد را من نمی توانم بپذیرم؛ چون تفاوت در نوع بازی یک بازیگر است که نمود پیدا می کند.

وی در همین زمینه یادآور شد: من بازیگری هستم که از تئاتر به دنیای تصویر آمدم. جایگاه اصلی من تئاتر است و حتی بازنشسته اداره تئاتر هستم.

وی ادامه داد: در تئاتر هم نقش سیاه را بازی کردم و هم نقش سلطان را بر عهده داشتم. این نکته را همه می دانند که کار کردن در تئاتر به مراتب بسیار سخت تر از بازی کردن مقابل دوربین است. کما اینکه بازیگرانی که تنها مقابل دوربین بازی داشتند وقتی روی صحنه  تئاتر می روند  آنجاست که ضعف بازیشان بیشتر دیده می شود.

بازیگر «آژانس شیشه ای» در بخش دیگری از صحبت خود گفت: نکته مهم دیگر اینکه با این بضاعت و شرایط سینما و تلویزیون ایران، مگر کار دیگری را هم می توانیم انجام دهیم؟ چقدر انتخاب موضوع و انتخاب نقش و افراد برای قاسم زارع فراگیر است؟ برای من چه نقش هایی نوشته می شود و چه فیلم نامه نویسانی برای قاسم زارع نقش می نویسند و چه کارگردانانی هستند که ریسک می کنند و این نقشها را به من به عنوان یک بازیگر می سپارند؟

وی تصریح کرد:  کافیست یک سریال و یک فیلم سینمایی در ایران موفق و با مخاطب بالا همراه شود همه فیلم ها و سریالها به همان سمت گرایش پیدا کرده و همه از آن موضوع پیروی می کنند و این یک ضعف عمده است که شرایط انفعال را برای عوامل فیلم از جمله بازیگران فراهم می کند.

وی در مورد تک بعدی بودن نقش هایی که تا به حال بازی کرده است گفت: شاید ظاهر نقش ها شبیه به هم باشد اما نوع رفتار هر یک از کاراکترها متفاوت است. به عنوان مثال نقش پلیسی که در فیلم ها و سریالها  بر عهده داشتم  شاید همه با یک مدل که همان لباس پلیس باشد تعریف شود؛ اما به واقع رفتار این پلیس‌ها به یک صورت نیست و اینجاست که بحث  بازیگری معنا و مفهوم پیدا می کند.

وی با بیان این مطلب که منتقدان در سینما و تلویزیون گهگاه این تفاوت ها را در بازی بازیگران نمی بینند گفت: من نقش نیروی امنیتی زیادی را در آثار سینمایی و تلویزیونی برعهده داشته ام که هرکدام از لحاظ رفتاری جایگاه خودشان را داشته اند و این تفاوت جایگاه است که به نظر من یک کاراکتر را از سایر شخصیت های مشابه متمایز می کند.

وی در ادامه در خصوص همکاریش با فریدون جیرانی در سریال «تعبیر وارونه یک رویا» گفت: مدتها بود دوست داشتم با ایشان همکاری کنم  که خدا را شکر  این همکاری برایم محقق شد آنهم با فیلم نامه بسیار خوبی که قابلیت بسیاری را داراست. از ابتدای کار آقای جیرانی طرح کلی کار را در اختیار ما قرار دادند اما فیلم نامه سکانس به سکانس روزانه نوشته می شد وهمان روز نگارش در اختتیار ما قرار می گرفت.

بازیگر نقش «احسان پور» در سریال ساعت ۲۲ شبکه اول سیما، با بیان اینکه به شدت روحیه شوخ طبعی دارد گفت: مردم در وهله اول که مرا می بینند  نقش های امنیتی و پلیسی مرا به یاد می آورند وقتی چند کلامی با من صحبت می کنند مرا به عنوان قاسم زارع می  پذیرند و می گویند شما که پلیس نیستید و من برایشان توضیح می دهم که من هنرپیشه ام نه آن چیزی که در سینما و تلویزیون می بینند.

زارع درمورد پرداخت چنین داستان هایی برای روشن شدن افکار عمومی از طریق فیلم گفت: من به چنین داستان هایی همواره نگاه ملی دارم و جناحی یا گروهی به اآنها نگاه نمی کنم. معتقدم سرمایه های  هر مملکت را دانشمندان  آن کشور در هر زمینه ای  تشکیل می دهند که متعلق به آن مملکت هستند. تعبیر وارونه یک رویا اولین و آخرین سریال در این زمینه نخواهد بود. مردم کشور ما حق دارند بدانند پشت پرده چه اتفاقاتی می افتد و باید ارزش و اهمیت دانشمندان مادر عرصه های مختلف از جمله هسته ای نشان داده شود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.