سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷

مدیر اسبق موسسه شهید آوینی در مصاحبه با ما:

گرایش مردم به فیلم‌های سطحی به دلیل نبود آثار خوش ساخت ارزشی است

محمد قهرمانی*

سینماپرس: محمد قهرمانی تهیه کننده سینما تغییر ذائقه مخاطب به سمت فیلم‌های مبتذل و سطحی را از کم کاری مدیران فرهنگی و سینمایی دانست و استقبال مردم از این گونه فیلم ها را به علت نبود فیلمهای خوش ساخت ارزشی برشمرد .

قهرمانی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پایه هنر به ویژه سینما در این کشور که دارای فرهنگ دینی است از اساس به خوبی بنیان گذاشته نشده است لذا مشکل سینما نه در حوزه اکران بلکه در تولید آثار است و به همین دلیل متاسفانه نتواسته به ارتقای ذائقه مخاطب کمکی کند و چه بسا در خیلی از مواقع معکوس  هم عمل کرده است.

وی ادامه داد: وقتی فیلمی تولید می شود مسلماً سرمایه گذار آن به فکر بازگشت سرمایه اش است لذا طبیعی است تلاش می کند آنچه را بسازد که تأمین کننده هزینه هایش باشد و همین امر باعث می شود به سمت فیلمهای هجوگونه ای برود که تأثیری در پیشرفت فرهنگی مخاطب نخواهد داشت.

قهرمانی تصریح کرد: متاسفانه در این مسیر گهگاه کسانی در سینما سرمایه گذاری کرده اند که با انقلاب اسلامی و مبانی اصولی آن هم میانه خوبی ندارد و همه توان خود را به خرج میدهند تا ذائقه مخاطب در جهت امیال و خواسته های خود مدیریت شود و البته مدیران ما نیز در جهت این تغییر متناسب با ارزش ها و باورهای انقلاب نتوانستند کار مفیدی انجام دهند.

مدیر عامل سابق موسسه شهید آوینی اظها داشت: ما باید تلاش کنیم که بتوانیم پایه تفکرات را اصلاح و اساس فعلی این نوع سینما را دوباره با یک تفکر انقلابی از نو بنا کنیم؛ فراموش نکنیم مردم برای دفاع از ارزش ها و باورهایی که برای آن انقلاب کردند، جوانان خود را هدیه داده و در مقابل دشمن سخت ایستادگی کردند لذا وظیفه هنرمندان هم در این مسیر مقابله با این تهاجم فرهنگی در جبهه جنگ نرم است.

وی با گله از مدیران عرصه فیلم و سینما تصریح کرد: مدیران سینمایی بعد از انقلاب اسلامی در ادوار مختلف نتوانستند کار شایسته ای انجام بدهند که ذائقه و تفکر غلطی که در سینما رایج شده است را به زباله دان تاریخ بسپارند و تفکری انقلابی جایگزین آن کنند. 

این تهیه کننده سینما ادامه داد: به جز دوره کوتاهی در  سال های ۶۰ تا ۶۲ سینمای ما با انقلاب اسلامی خیلی همراه نبوده و بعد از آن سالها فیلم‌ها از لحاظ کمی و کیفی به سمت و سویی رفتند که در بسیاری مواقع با انقلاب اسلامی و ارزش ها منافات داشته اند؛ به عنوان مثال در جشنواره فیلم فجر سال گذشته بعد از سی و هفت سال از پیروزی انقلاب، چند فیلم با موضوع انقلاب، دفاع مقدس، بیداری اسلامی و حتی فیلم های اجتماعی که بتواند مزایای سبک زندگی ایرانی اسلامی را به نمایش درآورد وجود داشت؟

وی افزود: وقتی که متاسفانه بودجه تعداد قابل توجهی از فیلم هایی که در داخل کشور تولید می شوند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با هزینه و حمایت سفارت خانه های خارجی ساخته می شوند ما چگونه می توانیم از این آثار سینما به عنوان سینمای انقلاب اسلامی دفاع کنیم ؟

تهیه کننده فرشتگان قصاب تصریح کرد: متاسفانه طی سالها تفکراتی را در ذهن برخی فیلمسازان آثار ارزشی القا کرده اند که آنها نیز از قافله عقب مانده اند؛ به عنوان مثال می گویند فیلم نباید شعاری باشد در حالیکه خاصیت نمایش و فیلم شعارگونه است و فیلمساز با هوشمندی می تواند با یک دیالوگ در فیلم بیانیه صادر کند.

وی با اشاره به اینکه تکرار هر چیزی و موضوعی به نهادینه شدن آن منجر می شود اظهار داشت: در این سالها سرمایه گذاران سینما با تکرار و تعدد ساخت فیلمهای مبتذل و سطح پایین توانسته اند سلیقه مخاطب را به دیدن این نوع فیلم ها عادت دهند.

قهرمانی در بخش دیگری از صحبتهایش خاطر نشان کرد: مدیران باید ساخت و حمایت از فیلمهایی که با زندگی ایرانی اسلامی و همچنین باورهای اعتقادی مردم عجین است را در هر ژانری حمایت کنند تا بتوانیم مخاطب را که همیشه نشان داده است پای اعتقادهای خود ایستاده است را به سینما بیاوریم.

وی تاکید کرد: اکثریت مردم کشور این سینما را پس زده اند؛ آنهم تنها به جهت اینکه آن را مخالف باورها و اعتقادات خود می بینند؛ لذا نباید فریب فروش گسترده برخی فیلمهای سطحی را خورد و آن را به ذائقه عموم جامعه تسری داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.