جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸

گفتگو با «هاشمی» در آستانه روز خبرنگار

رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان: مدیران نقدپذیر نیستند/ تنها تعداد محدودی رسانه منصف سینمایی داریم

سید ضیاء هاشمی

سینماپرس: سید ضیا هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران عدم نقدپذیری مدیران در برابر مطالبات رسانه ها و واکنش تند آنها در برابر افکار عمومی را از نقاط ضعف برخی مدیران فعلی کشور دانست.

وی در آستانه 17 مرداد روز «خبرنگار» و سالروز شهادت شهید محمود صارمی به خبرنگار سینماپرس گفت: رسانه خوب رسانه ای است که براساس یک نگاه تعیین شده مطابق با اهداف خودش فعالیت کرده و با یک اصول و چارچوب اخلاقی همراه باشد؛ به این معنی که حداقل با تغییر دولت یا رئیس جمهوری، مواضع و سیاستهای خود را به طور اساسی  تغییر ندهد و پایبند به جریان فکری و اهداف خود باشد.

وی به لزوم مردمی بودن رسانه ها اشاره کرد و اظهار داشت: رسانه ها برای مردم است؛ البته مردمی بودن به معنای وجود رسانه های زرد و درج هر گونه مطلب عامه پسند نیست یلکه باید با ارائه صحیح توقعات و خواسته های مردم به مسئولان به اهداف  و کارکردهای خود که در رأس آنها اطلاع رسانی و روشن گری است دست پیدا کند.

وی افزود: برخی از رسانه ها متأسفانه به شدت جناحی عمل می کنند و حتی این موضوع در رسانه های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر نیز به شدت مشاهده میشود در حالیکه رسانه با اخلاق و متعهد فارغ از اینگونه فضای پر تنش و ملتهب باید در جهت ایفای حق و شناسایی باطل گام بردارد.

رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران در بخش دیگری از صحبتهایش خطر دیگری که رسانه ها را تهدید می کند را دریافت انواع هدایا و یا با عناوینی چون  چون کمک هزینه از سوی  سازمان های مرتبط برشمرد و تصریح کرد: معضلی که گاهاً برخی از رسانه ها با آن دست به گریبان هستند و کارکنان آنها را تهدید می کند هدایای هدفمندی است که از سوی برخی دستگاهها به عنوان حق السکوت در اختیار رسانه ها قرار میگیرد؛ هر چند که ممکن است این اقدام از سوی مدیر رسانه صورت نگیرد اما اغلب توسط خبرنگاران آن رسانه انجام می شود.

وی ادامه داد: این رفتار ناپسند که مسئولی بتواند با اعطای هدیه و یا تسهیلاتی بتواند رسانه و یا خبرنگاری را از آن خود کند سرانجام خوبی برای کشور به همراه نخواهد داشت و شأن آن رسانه را به طور کامل زیر سوال خواهد برد و لذا باید با این نوع رفتار مقابله جدی شود تا مبادا انتظارات مردم به دقت و بدون ملاحظه به گوش مدیران ارشد نرسد.

وی در عین حال به مشکلات فعالان حوزه رسانه در کشور نیز اشاره کرد و گفت: با اینکه در بدترین شرایط به ویژه در بخش تخصصی مرتبط با ما بعنی سینما در طول این سالها همواره رسانه ها زحمات زیادی کشیده و کمک بسیار بزرگی برای ایفای عملکرد جامعه هنری کشور بوده اند اما مسئولین به محض انتشار یک نقد آنهم در ازای یک تصمیم غلط، همه این زحمات را نادیده می گیرند که این دور از انصاف است.

سید ضیا هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نقد منفی به عملکرد مدیران الزامأ تخریب آن مدیر یا دستگاه متبوعه وی به حساب می آید یا خیر اظهار داشت: من فکر میکنم هیچ مدیری از نقد رسانه ها خوشش نمی آید و اصلا مهم نیست که شما دلسوزانه و بر حق نقد خود را مطرح کنید و یا یگونه ای دیگر؛ مدیران ما نقدپذیر نیستند و این ضعف است که فقط تعریف و تمجیدها را مد نظر قرار می دهیم.

این تهیه کننده سینما به وظایف رسانه های سینمایی در کشور اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: متاسفانه تنها تعداد انگشت شماری رسانه منصف سینمایی و هنری در کشور داریم که با تکیه بر مفاهیمی چون اخلاق و عدالت فعالیت کرده و به اهداف، آرمان ها و اعتقادات خود پایبندند و خواسته ها و مطالبات به حق سینماگران و هنرمندان را برای مدیران مطرح می کنند که من برای این نوع رسانه ها احترام زیادی قائلم.

هاشمی در پایان با تبریک روز «خبرنگار» به همه خبرنگاران رسانه های سراسر کشور به ویژه در حوزه سینما اظهار داشت: من به نوبه خودم از دست اندرکاران خبرگزاری سینماپرس که همیشه نقش پر رنگی در روشن گری و اطلاع رسانی اخبار سینمای ایران و همچنین نقدهای بجا و منصفانه از مدیران سینما ایران داشته است قدردانی می کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.