دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹

گزارشی از نشست مطبوعاتی اسعدیان و میری

تلاشی دیگر برای حذف منتقدین خانه سینما/ فقط اعضای صنوف می‌توانند نامزد دریافت جایزه جشن شوند!؟

همایون اسعدیان در نشست خبری هفدهمین جشن خانه سینما

سینماپرس: صبح امروز همایون اسعدیان دبیر هفدهمین جشن خانه سینما در خبری غیر منتظره در جمع خبرنگاران اعلام کرد در این دوره همه کاندیداها باید عضو صنوف خانه سینما باشند!

به گزارش خبرنگار سینماپرس، این اظهارات در حالی بیان میشود که بسیاری از فعالان حوزه سینما به ویژه در بخش کارگردانی و تهیه کنندگی به دلایل مختلف عضو این خانه نبوده و چه بسا از منتقدان آن در طول سالهای گذشته نیز بوده اند.

برای نهادی که از سه دهه گذشته به عنوان مهمترین تشکل سینمایی از بودجه دولتی و بیت المال ارتزاق کرده و به رغم عدم قانونی رسمی و حقوقی برای الزام عضویت همه فعالان سینما در صنوف تابعه آن، بر حسب برنامه ریزی مدیران دهه شصت تاکنون همواره در پی تمرکز و هدایت تمامی فعالیت های سینمایی کشور بر اساس سلیقه و نگاههای حزبی و جناحی خود است؛ این محدودیت رفتاری انحصارگرایانه تلقی شده و ای کاش متولیان آن پاسخگوی سینماگرانی که اثرشان مورد توجه داوران این جشن قرار میگیرد اما به دلیل این شرط از دریافت جایزه محروم خواهند بود باشند.

به نظر می رسد در دولت تدبیر و امید که همواره سخن از تعامل و رفتار نیک با هنرمندان و شنیدن انتقادات آنهاست اینگونه برنامه ریزی های هدفمند و دیکتاتورمآبانه تنها برای حذف جریان منتقد به خانه سینما طراحی شده و شعار برگزاری جشن خانه سینما بصورت آکادمی که از آن به عنوان جشن سینمای ایران یاد می‌شود با این وضعیت هرگز عملی نخواهد شد.

بر اساس همین گزارش همایون اسعدیان در ابتدای نشست گفت: زمانی که من به عنوان دبیر انتخاب شدم دغدغه ای برایمان وجود داشت که در شرایط فعلی با توجه به تنگناهای مالی در سینمای ایران و برای اهالی سینما، برگزاری جشن حساسیت های را به وجود خواهد آورد که ما در یک تفاهمی مقرر شد که به سنت هر ساله این جشن را با کمترین هزینه برگزار کنیم به صورتی که حتی آورده مالی نیز برای سینما داشته باشد.

وی ادامه داد: شیوه اجرایی به طوری است که با صرفه جویی و هزینه کمتری برگزار شود البته به صورت با شکوه و قرار نیست از کیفیت جشن کاسته شود .

 اسعدیان به اشکالات اساسی آیین نامه این جشن اشاره کرد و اظهار داشت: جشن خانه سینما با آیین نامه قبلی برای آخرین سال اجرا می شود و از سال آینده به صورت آکادمی برگزار خواهد شد.

دبیر جشن خانه سینما همچنین از حذف فیلمهایی که داوران ۱۱ صنف در آن حضور دارند خبر داد و تاکید کرد: هر صنف ۵ داور دارد که در مجموع ۵۵ داور به انتخاب فیلم‌ها می پردازد که تمامی داوران حق حضور و شرکت در این جشن را ندارند که  البته صنف جلوه های ویژه بصری از این قاعده مستثنی هستند.

وی ادامه داد: نکته دیگری که در شورای سیاست گذاری تفاهم شد این بود که تمامی کاندیداها حتما باید عضو یکی از صنوف خانه سینما باشد. این موضوع برای حفظ شأن خانه سینما و در جهت اهداف صنفی تصمیم گرفته شد .

کارگردان «طلا و مس» تصریح کرد: بازیگران سینما، کارگردانان اول و همچنین فیلمنامه نویسان شامل این بند از آیین نامه نمی شوند.

وی ادامه داد: برخلاف سالهای گذشته در بخش کارگردانان اول نیز فقط یک تندیس با نام استعداد جوان اهدا و مورد تقدیر قرار گرفته می شود .

اسعدیان همچنین به حذف فیلم «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی خبر داد و گفت: این تصمیم به درخواست شخص مدیرعامل خانه سینما بود.

در ادامه این نشست مازیار میری دبیر جشن خانه سینما به مقررارت جشن خانه سینما اشاره کرد و گفت: تمامی فیلمهایی که از تیر ماه ۹۳ تا پایان خرداد ۹۴ بر روی پرده سینما اکران شده اند می توانند در این جشن شرکت کنند.

مازیار میری ادامه داد:به جز فیلمهایی که در بخش گروه هنر و تجربه هستند، ۶۱ فیلم واجد شرایط شرکت در هفدهمین جشن سینمای ایران هستند و تمامی افراد متقاضی از طرف تهیه کنندگان فرم حضور در جشن را پر کرده اند. جدول نمایش فیلمهایی سینمایی بسته شده و از ۱۷ مرداد در سالن سیف الله داد با نمایش روزانه خود کار خود را آغاز می کند .

دبیر اجرایی هفدهمین جشن خانه سینما به تعداد حضور افراد متقاضی اشاره کرد و گفت: در بخش مستند ۱۰۸ فیلم متقاضی حضور در این جشن شده اند که از آن ۴۰ فیلم مورد داوری هیأت انتخاب قرار می گیرد.

همچنین در بخش مستند کوتاه داستانی و تجربی ۳۶۱ فیلم تقاضا کردند که ۳۶۰ فیلم تحویل هیأت انتخاب داده شد که از آن بین ۴۰ تا ۶۰ فیلم داوری می شود.

در بخش انیمیشن نیز ۱۰۴ فیلم تقاضای حضور در جشن را داشتند که سوم مرداد هیأت انتخاب کار خودشان برای انتخاب این فیلم ها شروع خواهد کرد .

میری از زمان برگزاری جشن های خانه سینما خبر داد و گفت: ۸ شهریور جشن انیمیشن ، ۱۱ شهریور جشن فیلم کوتاه، ۱۶ شهریور جشن مستند، ۱۹ شهریور جشن نکوداشت و همچین  تمام تلاشم را می کنیم که ۲۰ شهریور جشن بزرگ سینمای ایران را برگزار خواهیم کرد.

در بخش دیگری از این نشست، همایون اسعدیان درباره داوری آثار هنر و تجربه در جشن خانه سینما در حضور اصحاب رسانه گفت: گروه هنر و تجربه بسیار نوپاست اما با آداب و ضوابطی که ما داریم ممکن است همخوانی نداشته باشد، این گروه با توجه به اینکه شرایط اکران متفاوتی دارد، اما در زمینه نمایش فیلم‌ها کمک خوبی به سینما کرده است. در آیین‌نامه خانه سینما به صورت مستقیم ذکر نشده که چه فیلم‌هایی می توانند مورد ارزیابی قرار بگیرند، اما یک جمله‌ای است که می‌توان به آن استناد کرد و آن هم این است که «هر فیلمی که در سینماهای کل کشور به نمایش دربیاید می‌تواند مورد ارزیابی قرار بگیرد».

اسعدیان در ادامه با اشاره به اینکه اهالی سینما به برگزاری جشن خانه سینما با هزینه کمتر کمک می‌کند، گفت: بنده به عنوان دبیر جشنواره و همچنین مدیر اجرایی جشنواره، هیچ دستمزدی از این بابت دریافت نمی‌کنم و در مجموع این را یک وظیفه صنفی می‌دانم و داوران و سایر بخش‌ها نیز با کمترین هزینه برگزار می‌شود.

همچنین مازیار میری به هزینه برگزاری جشن خانه سینما در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تمام هزینه برگزاری شانزدهمین جشن سینمای ایران مبلغ ۴۱۰ میلیون تومان بوده و این مبلغ یک سی ام هزینه ای است که در برگزاری جشنواره های رایج کشور همچون فیلم شهر و فجر هزینه می شود.

دبیر جشن خانه سینما درباره بازگشت هزینه‌های صورت‌گرفته برای برگزاری این جشن گفت: ابتدا باید بگویم مشغول مذاکره هستیم تا بودجه جشن را از بودجه خانه سینما تأمین نکنیم و جدا از این موضوع، بتوانیم برای خانه سینما آورده مالی نیز داشته باشیم تا بتوانیم به خانه سینما و اهالی آن کمک کنیم. اما در بخش جوایز، با سازمان سینمایی در حال مذاکره هستیم تا از آنها در این زمینه استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: مراسم نکوداشت از چهار چهره سینمایی در جشن خانه سینما برگزار می‌شود و به فردی که توانسته به سینما کمک قابل‌توجهی داشته باشد، جایزه دیگری تحت عنوان مرحوم سیف‌الله داد اهداء خواهد شد. پیش از این، مجید مسچی این تندیس را دریافت کرده بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.