شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱

همزمان با اکران فیلم در سینماها عنوان شد؛

«یاسین»؛ فیلمی دینی با لایه های قرآنی/ امرایی: شاید اگر تجاری و عاشقانه می‌ساختم حمایت می‌شدم!

حامد امرایی

سینماپرس: حامد امرایی کارگردان سینما که اولین فیلم سینمایی اش با عنوان «یاسین» به تهیه کنندگی محسن علی اکبری از صبح روز چهارشنبه روی پرده سینماها رفته است گفت: این فیلم اثری دینی و با لایه های قرآنی است که امیدوارم در ماه ضیافت خدا با استقبال از سوی مخاطبان مواجه شود.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در ارتباط با سابقه فعالیت های هنری اش اظهار داشت: «یاسین» اولین فیلم بلند سینمایی من است که آن را بر اساس دغدغه های شخصی ام ساخته ام. تحصیلات من در رشته کارگردانی سینما است و پیش از این چندین مجموعه مستند، فیلم کوتاه و تله فیلم را کارگردانی کرده بودم که در آن ها نیز دغدغه دین را داشتم و خوشبختانه توانستم نظر آقای محسن علی اکبری را برای تولید اولین فیلم سینمایی ام با مضمونی دینی و قرآنی جلب کنم.

این کارگردان جوان با اشاره به اینکه دو سال قبل پس از گذراندن شرایط دشواری موفق به دریافت پروانه ساخت برای این اثر مذهبی شده است، یادآور شد: نام اول این فیلم «پرواز زنبورها» بود و زمانی که ما آن را برای گرفتن پروانه ساخت به سازمان سینمایی ارائه دادیم با حاشیه های بسیار زیادی مواجه شدیم. فیلمنامه این اثر را آقای سیدناصر هاشم زاده نگاشته بودند و من از فیلمنامه قوی کار مطمئن بودم اما به درخواست تهیه کننده با برخی از فیلمسازان مطرح سینمای ایران وارد مذاکره شدیم تا فیلمنامه را بخوانند که همین امر ما را دچار حواشی زیادی کرد.

امرایی ادامه داد: آقای مجید مجیدی یکی از کارگردانانی بودند که این فیلمنامه را مطالعه کردند اما متأسفانه بعد از خواندن آن گفتند که ایده اصلی فیلمنامه ما یکی از طرح هایی بوده که ایشان برای ساخت در نظر داشتند و می خواستند در آینده آن را بسازند. از این رو من و آقای علی اکبری به احترام ایشان با اینکه پروانه ساخت فیلم را دریافت کرده بودیم فیلمنامه را با تغییر همراه ساختیم و این باعث شد تا «یاسین» آن فیلمی که من مایل بودم به عنوان اولین اثر بلند سینمایی ام به سینمای کشور ارائه دهم نباشد.

وی افزود: همه دنیای ذهنی ما بر مبنای همان فیلمنامه ابتدایی بود که مدت زمان زیادی روی آن وقت گذاشته بودیم اما به ناچار به صورت ضرب الاجل وارد مرحله پیش تولید فیلمنامه جدید شدیم و این فیلم ساخته شد.

کارگردان فیلم سینمایی «یاسین» با تأکید بر اینکه  مدیران سینمایی حمایتی از تولید فیلم های دینی و ارزشی نمی کنند تأکید کرد: متأسفانه زمانی که ما در مرحله پیش تولید این فیلم به سر می بردیم همزمان با تغییر و تحولات مدیران سینمای کشور بود و این باعث شد تا مدیران جدید دولت یازدهم حمایتی از فیلم ما نکنند. این در حالی بود که ما موافقت روسای سازمان سینمایی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دولت پیشین را برای حمایت از این اثر به دست آورده بودیم اما مدیران جدید به شدت پشت ما را خالی کردند و هیچ گونه حمایت مالی و معنوی برای ساخت این اثر سینمایی انجام ندادند.

امرایی خاطرنشان کرد: آقای علی اکبری با اعتقادات قلبی خود و تنها با شرایطی سخت بار تولید سنگین این اثر سینمایی را به دوش کشیدند و بعد از مدتی خوشبختانه شبکه «آی فیلم» نیز به جمع تهیه کنندگان فیلم اضافه شد و «یاسین» به تولید رسید.

وی تصریح کرد: من بسیار متأسفم که در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی از تولید فیلم های دینی و ارزشی حمایت نمی شود. من به عنوان یک فیلمساز جوان می توانستم در بدو ورودم به سینما مانند بسیاری از کارگردانان دیگر یک فیلم ملودرام عاشقانه و تجاری بسازم و به موضوعاتی همچون خیانت و... در جامعه دامن بزنم اما این کار را انجام ندادم و شاید همین باعث شد که حمایتی از تولید اولین فیلم من صورت نگیرد!

وی ادامه داد: «یاسین» فیلمی در راستای سبک زندگی ایرانی و اسلامی و برگرفته از آموزه های کتاب آسمانی ما است.

امرایی در خاتمه این گفتگو ضمن ابراز خوشحالی از اکران این اثر مذهبی و دینی در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: ما در این فصل رقبای سرسختی داریم. فیلم های «عصر یخبندان»، «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» و «گینس» همزمان با فیلم ما روی پرده رفته اند و این باعث شده که ما در رقابتی نابرابر با این آثار قرار بگیریم. هرچند که این ماه ماه معنویت است و ما امیدوارم مومنان و روزه داران بتوانند از فیلم ما حمایت کنند.

داستان این فیلم در مورد پدری است که در مقطعی از زندگی با سوء استفاده از موقعیت پسر کوچکش که حافظ قرآن است سعی در رانت خواری و بهره‌برداری‌ های مادی و معنوی به نفع خودش دارد اما پسرش علیه او طغیان کرده و پدرش را به یک سفر دعوت می کند در این سفر اتفاقاتی رخ می دهد که باعث تقویت پایه های اعتقادی پدر می گردد...

گفتنی است؛ سایر عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از: مدیران فیلمبرداری : بهرام بدخشانی، فریدون شیردل/ صدابرداران : یدا ... نجفی، روح الله جعفربیگلو/ طراح صحنه و لباس : هومن معصومی / طراح گریم : مهرداد میر کیانی / تدوین : حسین زندباف، مهران کرمی / موسیقی : محمد میرزمانی / دستیاران کارگردان : علی تهرانی، مهدی امرایی، حدیث کرمی/ منشی صحنه : شیدا یوسفی / عکاس : علی علی اکبری / صداگذاری : امیرحسین قاسمی / مدیران تولید : فرهاد کی نژاد، داود معدنی. بازیگران: حمید فرخ‌نژاد، پریوش نظریه، یوسف مرادیان، آزاده شمس، رضا توکلی، حسین سلیمانی، طوفان مهردادیان، احمد مهیاری، رخساره شجاع‌الدین، جعفر کرمی و ...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.