یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲

گزارش سینماپرس از مجموعه های تلویزیونی

از «پایتخت۴» تا «دردسرهای عظیم ۲»/ کدام‌یک از سریال های ماه رمضان پرمخاطب‌تر خواهد بود؟

سریال های ماه رمضان ۹۴

سینماپرس: ناصر بهزادی/ ماه مبارک رمضان امسال کدام مجموعه تلویزیونی امکان جذب بیشتر مخاطب را خواهد داشت؟ این سوالیست که با توجه به وجود دو سریال «پایتخت ۴» و «دردسرهای عظیم ۲» این روزها ذهن رسانه ها و علاقمندان به برنامه های مناسبتی شبکه های سیما را به خود جلب کرده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، تلویزیون یکی از مهمترین و عمومی ترین رسانه هایی است که در عصر حاضر در تمامی کشورهای دنیا با استقبال چشمگیر و بی نظیری از سوی عامه مردم روبرو شده است. در کشور ما طی سال های اخیر به مناسبت ایام خاص سریال هایی تولید شده که اصطلاحاً به آن ها سریال های «مناسبتی» گفته می شود. این گونه سریال های مناسبتی که طی سال های اخیر جایگاه ویژه ای در میان عموم مخاطبان رسانه ملی پیدا کرده اند جزو برنامه های پرطرفدار سازمان صدا و سیما محسوب می شوند.

سریال های مربوط به عید نوروز، ماه محرم و... جزو برنامه های بسیار پر طرفدار و پر مخاطب هستند که در این میان سریال سازی برای ماه مبارک رمضان به نوعی گوی سبقت را از سایر رقبای خود ربوده و طی تمامی سال هایی که «مناسبت سازی» در میان مخاطبان باب شده جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. این جایگاه هرچند که باعث رونق سیما در این ایام شده اما بدان معنی نیست که حواشی و اتفاقاتی باورنکردنی برای این گونه آثار رقم نخورند.

یکی از مهمترین حواشی که برای سریال ها در ایام ماه مبارک رمضان طی تمامی سال های «مناسبت سازی» رقم خورده سوژه پردازی های بعضاً تکراری برای سریال ها در این ایام بوده است. چرا که در این سال ها سریال های «ماورایی و متافیزیکی» و «طنز» همواره در سبد این مناسبت سازی بوده اند که این مسئله باعث شده عامه مردم آرام آرام به دلیل پرداخت های تکراری و کسالت بار  از تماشای این سریال ها عقب بنشینند. این در حالی است که سریال های مناسبتی می بایست بار معنایی خاصی را منتقل کنند و همین مسئله باعث شده تا کار سریال سازی برای این ایام خاص که شاید در ابتدا بسیار ساده به نظر می رسید این روزها بسیار سخت شده باشد.

البته ذکر این نکته را نباید فراموش کرد که جای ساخت بسیاری از آثار در این ایام همواره خالی بوده است. سریال های تاریخی، دینی و مذهبی و همچنین سریال هایی با بار علمی و یا فلسفی و امثالهم به شدت در این سال ها عدم حضورشان در رسانه ملی محسوس بوده است. به نوعی مدیران سازمان صدا و سیما و یا برنامه سازان تلویزیون این گونه ها را دست کم و یا نادیده گرفتند و همواره ترجیح داده اند با ساخت آثار به شدت نازل، تنها در این جدول برنامه زمانی حضور داشته باشند.

در ذیل مطلب نگاهی به سریال هایی که قرار است در ایام ماه مبارک رمضان ۹۴ مخاطبان رسانه ملی را سرگرم کنند انداخته ایم.

«پایتخت۴» / شبکه اول سیما

شبکه اول سیما امسال در ماه مبارک رمضان با چهارمین نسخه از مجموعه آثار «پایتخت» که پیش از این در ایام عید نوروز پخش شده و با استقبال بسیار گسترده مخاطبان روبرو شده بودند میزبان مخاطبان خواهد بود. سریالی که از همین حال می توان پیش بینی کرد که با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبرو خواهد شد و از همین حالا دور از انتظار نیست که این سریال را برنده ماراتن سریال ها در ایام ماه مبارک رمضان بدانیم.

این طور که مشخص است ارسطو (پسر خاله نقی معمولی) یکی از پرسرو صداترین کاراکتر‌ های «پایتخت ۴» است. ارسطو که در سری سوم پس از دردسرهای فراوان با چوچانگ ازدواج کرد در سری چهارم به چین می‌رود و در مسیری مستند گونه به نحوی به معرفی چین می‌پردازد. ارسطو یکی از کاراکتر های اصلی این مجموعه است که ابتدای سری اول حضور پررنگی در قصه داشته است.

در دو سری اول، بخش قابل توجهی از زمان سریال به ماجرای خواستگاری های ارسطو اختصاص داشت و سرانجام در سری سوم از همسر چینی او رونمایی شد اما حالا در قسمت در چهارم مجموعه قرار است بحث پدرشدن ارسطو مطرح شود. در حال حاضر تمام بازیگران این سریال در شیرگاه در حال بازی این سریال هستند. این طور که مشخص است ارسطو یکی از پرسرو صداترین کاراکتر‌های پایتخت ۴ است. وی که در سری سوم پس از دردسر های فراوان با چوچانگ ازدواج کرد در سری چهارم به چین می‌رود و در مسیری مستند گونه به نحوی به معرفی چین می‌ پردازد. 

از ویژگی های مجموعه «پایتخت ۴» می توان به همدلی، مهربانی، احترام به بزرگتر و ایجاد فضای شاد و مفرح پی برد. از دیگر ویژگی های این سریال این است که اولین سریالی است که به مجموعه چهارم خود می رسد و این نشان دهنده محبوبیت این سریال در بین خانواده های ایرانی می باشد. محسن تنابنده، علیرضا خمسه، احمد مهران فر و ریما رامین فر بازیگران اصلی سریال پایتخت هستند

در سری چهارم «پایتخت» بازیگرانی چون:محسن تنابنده، احمد مهرانفر، علیرضا خمسه، ریما رامین فر، نسرین نصرتی، هومن حاجی عبدالهی، محمدرضا علیمردانی، علی سلیمانی، سلمان خطی، علی درویش، مجتبی بلال حبشی، مصطفی بلال حبشی، مهین رحیمی، الهه جباری، سکینه خاتون شفافی، بیژن اشکور کیایی، دامون فلاح و  بازیگران خردسال: سارا فرقانی اصل، نیکا فرقانی اصل، بازیگر نوزاد: رهام عباسپور، بازیگران چینی:  ژانگ منگ هان، چی وی فاٌ، وین گان چا، یوان چی ژأن حضور دارند و به زودی هدایت هاشمی هم جلوی دوربین می رود.

این سریال در ایام ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۲ به روی آنتن شبکه یک سیما می رود و روز بعد ساعت ۱۵ تکرار خواهد شد.

 

«فراموشی» / شبکه اول سیما (ویژه شب های قدر)

مینی سریال «فراموشی» قرار است در شبهای قدر به جای سریال پایتخت ۴ از شبکه یک سیما پخش شود.

«فراموشی» به کارگردانی سعید سلطانی درباره سام شکرچیان مردی ۴۵ساله است که غرق در کار و تجارت است. او به واسطه ناکامی در یک معامله‌ی کلان به شدت عصبانی و آشفته است. این آشفتگی باعث می‌شود تا در راه شمال، با یک وانت تصادف کند و این آغاز ماجراست.

امین زندگانی، سیاوش خیرابی، نگین صدق‌گویا، محسن افشار و الهام نامی بازیگران اصلی این کار هستند.

این سریال در پنج قسمت ۴۵ دقیقه ای برای پخش از شبکه یک سیما تولید می شود و از ۱۴ تیر ماه همزمان با شب نوزدهم ماه ماه رمضان از شبکه یک سیما پخش می شود.

فهرست عوامل تولید این مینی سریال عبارتند از مجری طرح: سپیده پورکیانی، مدیر تصویربرداری: سیروس عبدلی، تصویربردار: سید هادی حسینی پویا، صدابردار: وحید سلطانی، برنامه ریز: مهدی سلطانی، طراح گریم: شهرام توانا، طراح لباس: زهرا احمدی، طراح صحنه: مهدی سعیدی، تدوین: سیدجعفر میراشرفی، صداگذار: آرش اسحاقی، مدیر تولید: رضا نصیری‌نیا، منشی صحنه: مهتاب شهرابی، عکاس: سینا عبدلی.

 

«قصه های خدا» / شبکه های برون مرزی و شبکه اول سیما (گلچین)

«قصه های خدا» ۱۶ فیلم کوتاه بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه است که در موسسه فرهنگی «تبیان» و با سفارش بسیج و شبکه برون مرزی سیما تولید شده است. این سریال کاری مشترک از آقایان فرج الله سلحشور، جمال شورجه و منصور براهینی است. که به سفارش بسیج برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه های برون مرزی سیما تولید شده اما بر اساس شنیده ها قرار است بخش های گلچین شده آن از شبکه اول سیما نیز روی آنتن بروند.

کارگردانی این اپیزودها در ۱۶ قسمت با موضوعات قرار با خدا، مدیون، استخاره، ساختمان فردوس، امدادگر، قاعده، فراموشی، پهلوان و ... می‌باشد که لوکیشن های مختلفی از مشهد تا شهرک سینمای غزالی را دراین اثر مشاهده می شود.

لازم به ذکر است زمان پخش این مجموعه که قرار است به صورت یک شب در میان روی آنتن برود همچنان نامشخص است.

 

«گاهی به پشت سر نگاه کن» /  شبکه دوم سیما

مجموعه تلویزیونی «گاهی به پشت سر نگاه کن» به کارگردانی مازیار میری و تهیه‌کنندگی رضا انصاریان روزهای پایانی تدوین و صداگذاری را پشت سر می‌گذارد.

«گاهی به پشت سر نگاه کن» پس از اتمام تدوین نهایی، مراحل میکس موسیقی و افکت‌هایش آغاز می‌شود تا برای پخش در ماه مبارک رمضان آماده شود. محمدرضا موئینی و علیرضا علویان روزهای پایانی تدوین و صداگذاری «گاهی به پشت سر نگاه کن» را طی می‌کنند و بهنود یخچالی نیز ساخت موسیقی این سریال را آغاز کرده است.

مازیار میری «گاهی به پشت سر نگاه کن» را با محوریت موضوعی حمایت از تولیدات داخلی در قالب سریالی ملودرام و توجه ویژه به بحث خانواده ایرانی و سبک زندگی ایرانی، اسلامی، کارگردانی کرده و این سریال در ماه مبارک رمضان روی آنتن می‌رود.

فیلمنامه این سریال به قلم محمود محمد سلطانی و مسعود کرمی‌ نوشته شده و امین تارخ و محمد متوسلانی شخصیت‌های اصلی آن یعنی جلال و محتشم را بازی می‌کنند.

«گاهی به پشت سر نگاه کن» که به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه دو تولید شده با بازی هدایت‌ هاشمی، الیکا عبدالرزاقی، بهاره کیان افشار، سعید چنگیزیان، نگار عابدی، حمید ابراهیمی، میلاد رحیمی، امیر کربلایی‌زاده، مسعود سخایی و نگار حسن‌زاده پخش خواهد شد.  

از دیگر عوامل این سریال می‌توان به مریم هژیروند برنامه ریز و دستیار اول کارگردان، افشین‌هاشمی‌ انتخاب بازیگر، ندا قائدی منشی صحنه، فریبرز سیگارودی مدیر تصویربرداری، کوروش سیگارودی تصویربردار، محمدرضا موئینی تدوینگر، مرجان گلزار طراح صحنه و لباس، سعید توانا، فرهاد عسگری، محمد محمدی دستیاران صحنه، آگرین صالحی و‌هانیه لطفی دستیاران لباس، مهدیه اعرابی طراح گریم، نوید می‌رالی مجری گریم، مهشاد مظفری مجری گریم، ساسان نخعی صدابردار، بهنود یخچالی آهنگساز، منصور غضنفری مدیر تولید، علی نیک رفتار عکاس و سید جواد لاجوردی مدیر تدارکات اشاره کرد.

 

«دردسرهای عظیم ۲» / شبکه سوم سیما

سری اول «دردسرهای عظیم» اواخر مرداد ماه سال گذشته در ۲۶ قسمت از شبکه سوم سیما روی آنتن رفت و با استقبال خوبی مواجه شد ... تمام بازیگران سری اول سریال از جمله مهدی هاشمی، جواد عزتی، الناز حبیبی، مریم سعادت، پرستو گلستانی، زهره فکور صبور، مهران رجبی، اشکان اشتیاق،   شهین تسلیمی، امیر غفارمنش، صفا آقاجانی، بهشاد شریفیان، محمد مهدی مطلبی، مهنوش صادقی و... در این سری هم حضور خواهند داشت. ضمن آنکه حسین محب‌اهری، فریده سپاه منصور، مه لقا باقری، فرزاد حاتمیان، قدرت‌الله صالحی، آرزو مفتاحی و امیرحسین صدیق در این اثر حضور دارند.

در خلاصه داستان  سریال آمده است: «با پیدا شدن بچه‌ای در ماشین و آمدن خانواده لطیف (جواد عزتی) از شهرستان و دعوت از خانواده پدری بهار (الناز حبیبی)، آندو دچار دردسرهای فراوانی می‌شوند. فرحان (مهدی هاشمی) که خود را مدیون کمک‌های لطیف و بهار می‌داند، سعی می‌کند مشکلات پیش آمده برای آنها را حل و فصل کند، اما...».

سایر عوامل اصلی دردسرهای عظیم ۲ عبارتند از: نویسندگان:علیرضا کاظمی پور و امیر عربی، مدیر تولید: شاپور دلدار، دستیار یک کارگردان: احسان سجادی حسینی، دستیار ۲: نوید صلاحی، طراح صحنه و لباس: قاسم ترکاشوند، طراح گریم: زهره سیه پوش، مدیر تصویربرداری: فرشاد گلسفیدی، صدابردار: هادی افشار، تدوینگر: حسین غضنفری، مدیر تدارکات: مهدی رجبی، صحنه آرا: محمد ترکاشوند، سرپرستان گریم: محمد سیه پوش، فرنوش رضایی، منشی صحنه: محمدحسین گلفشان، عکاس:هلیا رضایی، دستیار تهیه: حامد مختاری و مشاور رسانه ای:هادی داداشی.

از روز پنجشنبه ۲۸ خردادماه مصادف با اولین روز ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۱ پخش شده و تکرار آن نیز روز بعد ساعت ۱۷:۳۰ خواهد بود.

این سریال اولین سریالی است که بلافاصله پس از اذان مغرب به روی آنتن می رود.

 

«نیاز» / شبکه سوم سیما

مجموعه تلویزیونی «نیاز» در حقیقت یک مینی سریال است که برای پخش در شبهای قدر از شبکه سه سیما ساخته شده است.

بنا بر این گزارش، مجموعه تلویزیونی «نیاز» به کارگردانی حسین سهیلی زاده مراحل تولید را سپری می کند و در ایام شب های قدر به جای سریال «دردسرهای عظیم۲» و در همان ساعت از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.

 

«گناه چهارم» / شبکه پنجم سیما (ویژه شب های قدر)

«گناه چهارم» مینی سریالی است که شب های قدر و احیا و در ایامی که سایر سریال های مناسبتی ماه مبارک رمضان پخش نمی شوند می تواند مخاطبان زیادی را با رویکردهای مذهبی و اجتماعی به سوی خود جلب نماید.

داستان این سریال در مورد خشم کوچکی است که باعث به وجود آمدن قتلی می شود که دو خانواده را به شدت درگیر خود می کند. این سریال فضایی به شدت پر استرس و پر التهاب دارد که به دلیل درگیر شدن با فضایی معنوی می تواند ارتباط مستقیمی با شب های احیاء داشته باشد.

امیرمحمد زند، کاظم افرندنیا، کیمیا باباییان، جمشید جهان زاده، آرمان صورتگر، زهره حمیدی و... به عنوان بازیگران اصلی این سریال نام برد و گفت: من امیدوارم که سریال هایی از این دست بتواند بخشی از مشکلات اعتقادی و اجتماعی را که جامعه با آن ها درگیر شده است برطرف کند.

گفتنی است؛ سایر عوامل اصلی این پروژه  عبارتند از: نویسنده: محمود اصلانی، مدیر تولید: مصطفی امجدی، مدیر تصویربرداری: عمار باستان فر، صدابردار: هاشم زنگی، طراح صحنه و لباس: ابوالفضل افشار، طراح گریم: حسین یزدی، مجری طرح و برنامه ریز: هادی رحیمی خواص، دستیار کارگردان: صبا قاسمی، منشی صحنه: اقدس معینی اقطاعی، عکاس: سپیده اشرفی، مدیر تدارکات: مجتبی مرشدلو، محصول شکوفا فیلم.

نظرات

  • مهدی ۱۳۹۴/۰۳/۲۴ - ۱۱:۳۸
    0 0
    عالی بود. خداقوت

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.