جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۵

نقد سریال های در حال پخش؛

آذین: زندگی شخصیت ها در سریال «جاده قدیم» به توفیق چندانی دست پیدا نکرده است

سریال جاده قدیم

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما در رابطه با سریال «جاده قدیم» به کارگردانی بهرام بهرامیان که این شب ها از شبکه اول سیما در حال پخش است گفت: پیوند داستانک های مختلف با شخصیت اصلی این مجموعه (گاو) و ۳ شخصیت دیگر به درستی بازنمایی نشده و مسائل زندگی شخصیت ها به توفیقی نرسیده است .

این منتقد سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این سریال با توجه به مضمون و شخصیت هایی که برای جامعه چندان آشنا نیستند و ماجراهایی که پیرامون کاراکتر «گاو» به نمایش گذاشته می شود و قصد سازنده اش این است که انسان ها در مواجهه با مسائل چه برخوردهایی دارند و چه می کنند اثری متوسط محسوب می شود اما نسبت به آثار قبلی فیلمساز اثری رو به جلو است.

وی با تأکید بر اینکه تیپ سازی ها در مقابل شخصیت پردازی های این مجموعه به شدت خودنمایی می کنند و بیش از آنکه شخصیت ها بخواهند دیده شوند تیپ ها خود را به رخ مخاطبان می کشند، اظهار داشت: گویی بهرامیان به دلیل آنکه شخصیت ها و ماجراهای این فیلم از ابتدا برایش مشخص بوده اند هیچ ضرورتی ندیده تا آن ها را تبدیل به یک اثر نمایشی و یا درام نماید از این منظر «جاده قدیم» با مشکلاتی روبرو است که حتی نقش «سفارشی بودن» نیز در آن دیده می شود.

وی ادامه داد: ما در این سریال شخصیت های ثابتی می بینیم که با لهجه «من درآوردی شان» حرف هایی را بیان می کنند که چندان مناسبتی با زندگی زناشویی و خانوادگی ما ندارد.

این منتقد سینما ادامه داد: گویا «جاده قدیم» برای تبلیغ استفاده بهینه از سرمایه های ملی به نوعی شعاری ساخته شده است و به جای اینکه حرف های این فیلم به صورت نمایشی به تصویر کشیده شوند، فیلمساز با دادن درس اخلاق و شعارهای زیبای اجتماعی این سریال را تبدیل به اثری کرده که از اشکالات ساختاری و محتوایی برخوردار است. البته در زمانه ای که هیچ مجموعه نمایشی دیگری در سیما وجود ندارد تا بتواند مخاطبان را به سوی خود جلب کند این سریال مشتریان و مخاطبان ثابت خود را دارد.

آذین سپس خاطرنشان کرد: این سریال تنها جنبه سرگرمی برای مخاطبان را به همراه دارد و از لحاظ کارگردانی و بازی ها و... جای کار بیشتری داشته است اما در هر حال به عنوان یک اثر متوسط قابل تماشا است و مخاطب از دیدن آن دل آزده نمی شود و بهرام بهرامیان با پشتوانه سال ها کار هنری و ساخت چند مجموعه داستانی پر مخاطب همچون: «ساعت شنی»، «سقوط یک فرشته» و... و سریال در حال پخش «جاده قدیم» مسیری رو به صعود از خود را به نمایش گذاشته است.

وی در ادامه این گفتگو با تأکید بر اینکه «جاده قدیم» جنبه های سرگرم کننده و مخاطب پسند دارد اظهار داشت: با آنکه شکل فرم و پرداخت قصه ها و شخصیت های این مجموعه با فرهنگ و ادبیات روز جامعه ما چندان سنخیتی ندارد ولی این اشکال مانع دیده شدن آن نشده است.

وی گفت: فانتزی بهرامیان که با چاشنی طنز، با برخی از ویژگی ها و خصلت های اخلاقی و انسانی، چون عشق، وفاداری، طمع، توجه و استفاده درست از داشته ها، سادگی و صداقت همراه است و گمراهی را با ارائه کاراکترهای مختلف و مناسبات آن ها به چالش کشیده، تا حدودی موفق شده یکی از محورهای هدفمند سیما در ابعاد سرگرم سازی و طرح مضامین ومحتوای انسانی  را در پرونده قطور مجموعه سازی رسانه ملی به ثبت رساند.

این منتقد سینما سپس با اشاره به وجود «گاو» در این سریال که به عنوان یک شخصیت اصلی وجود دارد، خاطرنشان کرد: کارگردان این سریال از گاو به عنوان ایفاگر و نماد سرمایه و نیز مواجهه انسان های گوناگون در موقعیت رودررویی با ثروت و نمایش نوع تفکر و دیدگاه های آن ها، استفاده بهینه و یا غلط از سرمایه های شخصی و ملی را در معرض تماشا و قضاوت مخاطبان سیما قرار داده است.

 

نظرات

  • رضا ۱۳۹۴/۰۳/۲۲ - ۱۲:۵۹
    0 0
    دراین مطلب بجا بود که ایشان به عنوان منتقد اشاره ای هم به اصل سریال به نام breaking bad محصول آمریکا شبکه AMC می داشتند که ایده کپی شده و حتی دربرخی شخصیت ها کپی نزدیک به اصل انجام شده است مثلا سیروس و عمو که روی ویلچر بود و حتی بخشی از موزیک سریال.... البته کپی برداری به شرط آداپته بجا و درست می تواند قابل دفاع باشد و اینکه وقتی شما اسپانسری مثل یک شرکت نفتی دارید می بایست نزدیک به سوژه قدم بردارید و حالا وقتی با یک اثر ضعیف هم مواجه می شوید وا مصیبتا خواهد بود و البته انتظاری که ازکارگردان هم ازکارهای قبلی ایشان درمخاطب ایجاد کرده است به نتیجه نمی رسد و درکارنامه ایشان نمره قبولی نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.