یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹

کتاب و سینما/ ۱

عزیزی: سینما و تئاتر از ادبیات دور مانده اند/ چرا مردم از آثار اقتباسی استقبال نمی‌کنند؟

دکتر محمود عزیزی*

سینماپرس: دکتر محمود عزیزی بازیگر سینما و تلویزیون و عضو هیأت علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در مورد جایگاه کتابخوانی و مطالعه در بین سینماگران کشور باطرح پرسشی گفت: باید بررسی شود چرا سینما و تئاتر از ادبیات دور مانده و مردم از آثار اقتباسی چندان استقبالی نمی کنند؟

این بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایران با تأکید بر اینکه در بسیاری از کشورهای معتبر جهان بزرگان سینما و تئاتر برای تولید اثرشان سراغ رمان های معروف می روند و با تطابق فرهنگی آن با جامعه خود اثری فرهنگی را برای مخاطبان می سازند، در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از آنجا که اغلب مردم قبل از تماشای فیلم و تئاتر اقتباسی، توسط کتاب با ادبیات و مضامین آن آشنا شده و مشتاق هستند تا ذهنیاتی از رمان و کتاب مورد نظرشان را به صورت تصویری ببینند، لذا از چنین فیلم هایی به شدت استقبال کرده و به همین جهت است که اغلب در سینمای جهان فیلم های اقتباسی با اقبال عمومی زیادی روبرو می گردند.

وی تصریح کرد: اما متأسفانه به دلیل آنکه ابزار معرفی یک اثر فرهنگی در کشور ما همیشه ضعیف عمل کرده و دلایل زیادی از جمله هزینه بالای تهیه کتاب باعث لوکس شدن این کالای فرهنگی شده است مردم ما هیچ گاه از آثار وام گرفته و اقتباسی سینمایی و تئاتری از ادبیات استقبال نمی کنند چرا که شناخت چندانی نسبت به فضا، مضمون و شخصیت های آن و به تعبیری عقبه آن اثر ندارند و نمی توانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند.

بازیگر فیلم سینمایی «متولد ماه مهر» ادامه داد: ما در کشورمان فیلم های بسیار معدودی داریم که بر اساس اقتباس از رمان و یا نمایشنامه های معروف دنیا ساخته شده اند اما به دلیل ناآگاهی سازندگان و مخاطبان هیچ گاه نتوانسته اند به اقبال دست یابند. سینماگران ما هیچ گاه نتوانسته اند بعد جذابیت تصویری از شخصیت های تاریخی و... را که در کتاب و ادبیات وجود داشته است به صورت یک رمانس خوب از زندگی آن ها ارائه کنند.

دکتر عزیزی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه اشکالات عمده کاهش سرانه مطالعه در کشور و به همین ترتیب سطح مطالعه در میان اهالی سینما به عنوان یکی از اصلی ترین هنرهای تأثیرگذار در جوامع بشری به مراکز تصمیم گیری باز می گردد اظهار داشت: ما امروزه در کشورمان در بسیاری از زمینه های فرهنگی و هنری کاستی داریم که تنها دلیل آن کمبود سیاست های عام تعریف شده در سطح کلان است. برخی از مسئولان کشور با نظرات و نگاه های خود مانع از آن می شوند تا ادبیات و کتاب بتواند به عنوان اصلی ترین رکن اساسی جوامع فرهنگی در جامعه ما رواج پیدا کند و از این رو است که بسیاری از کارفرمایان سینمایی نیز هیچ گاه راضی به تولید فیلم های این چنینی نمی شوند.

وی ادامه داد: در جامعه ما تضاد زیادی وجود دارد و ما با یکدیگر هم زبان نیستیم و به همین دلیل است که سال گذشته وقتی رهبر انقلاب در هنگام نامگذاری سال ۹۳ را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامیدند خروجی خوبی از لحاظ فرهنگی در کشور ما شکل نگرفت و کسی برای ورود به این مقوله بسیار مهم احساس مسئولیت نکرد.

بازیگر سریال تلویزیونی «رسم عاشقی» افزود: امیدوارم که ما حداقل در سینمای کشور بتوانیم قدم بسیار خوبی برای علاقمند کردن مردم نسبت به مطالعه و کتابخوانی برداریم و هنرمندان و فیلمسازان ما با احساس مسئولیت به جامعه نسبت به ساخت فیلم هایی با این مضامین پیش بروند و از سوی دیگر کارفرمایان و تهیه کنندگان نیز از این امر استقبال کرده و با یک عزم همگانی بتوانیم جامعه ای فرهیخته، با دانش و اهل مطالعه داشته باشیم.

بازیگر فیلم سینمایی «لیلی با من است» ادامه داد: وقتی به صورت سرانگشتی به عناوین و مضامین کتاب های موجود در کتابفروشی نیم نگاهی می اندازیم متوجه می شویم که اغلب مضامین این کتاب ها مربوط به قشر و طبقه خاصی از جامعه است که این امر باعث می شود بخش اعظمی از اجتماع از کتاب دوری کرده و به دلایل زیاد و متعدد که یکی از آن ها تفاوت سطح فرهنگی و طبقاتی است هزینه ای برای خرید آن ننمایند.

وی ادامه داد: هزینه بالا و البته کمبود اوقات فراغت برای مطالعه مساله ای است که همیشه در تمامی جوامع بشری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و نتیجه حاصل شده این که مصرف کننده های کالاهای فرهنگی و هنری که اغلب قشر متوسط رو به پایین جامعه هستند به دلیل سیاست گذاری های غلط مدیران فرهنگی «مطالعه» را در سبد اوقات فراغت خود قرار نمی دهند؛ به عبارتی سیاست گذاران فرهنگی کشور اشکالات متعددی را در زمینه مطالعه و کتابخوانی فراهم آورده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.