چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷

انتخابی سخت برای مردم؛ سینما یا ویدئو؟ / ۲

تأکید «رافعی» بر ساخت فیلم‌های جذاب/ آثار سینمایی نباید بلافاصله پس از تولید در شبکه ویدئویی توزیع شوند

عباس رافعی در پنجمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: عباس رافعی کارگردان سینما گفت: مهمترین راهکاربرای جذب مخاطبان به سالن های سینما تولید فیلم های جذاب است تا مخاطبان را اقناع کند که «زمان» و «پول» خود را برای حضور در سالن های سینما صرف کنند و منتظر توزیع فیلم ها در شبکه نمایش خانگی نباشند.

کارگردان فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دلایل متعدد و گوناگونی وجود دارد که باعث شده مردم کمتر به سینما بروند و ترجیح دهند که فیلم های سینمایی را از شبکه نمایش خانگی خریداری کنند و در منازل خود آن ها را تماشا کنند که از جمله این دلایل می توان به محدودیت هایی که سازمان سینمایی برای پروانه ساخت و پروانه نمایش آثار سینمایی اعمال می کند اشاره کرد چرا که محدودیت تولید آثار متنوع و تکرار مکررات در سینما باعث دلزدگی مخاطبان شده است.

وی با تأکید بر اینکه در آثار سینمایی ایران تصویری صحیح و حقیقی از جامعه نشان داده نمی شود و مردم نمی توانند شخصیت های فیلم های سینمایی را به درستی درک و باور کنند اظهار داشت: اخیراً در بسیاری از فیلم های سینمایی شخصیت هایی وجود دارند که هیچ نسبتی با مخاطبان ایرانی ندارند و برای آن ها باورپذیر نیستند. فیلم هایی که نعل به نعل از فیلم های غربی کپی برداری شده اند و هیچ تطابقی با فرهنگ غنی و اصیل ایرانی ندارند؛برخی فیلمسازان با تخیل خود شخصیت هایی را خلق می کنند که در خلاء هستند و گویی در جایی دیگر غیر از این سرزمین زندگی می کنند!

رافعی سپس خاطرنشان کرد: مردم وقتی می توانند با یک اثر سینمایی ارتباط خوبی برقرار نمایند که مشاهده کنند شخصیت های آن فیلم ها نیز با مشکلات عدیده اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درگیر هستند اما تصویری که از مردم در فیلم های سینمایی ایران نمود پیدا کرده است اغلب شخصیت هایی هستند که هیچ درگیری ندارند و حتی مسائل پیش پا افتاده و روزمره ای مانند ترافیک در این آثار جایگاهی ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «آفتاب بر همه یکسان می تابد» ادامه داد: یکی از تعاریف سینما انتقال تجربه است اما فیلم های سینمای ایران هیچ تجربه ای را به تماشاگران منتقل نمی کنند. تمامی این موارد باعث خالی ماندن سالن های سینمای کشور شده است و وقتی مخاطبان در سینما فیلمی را نمی بینند مسلماً آن فیلم در گیشه با ضرر روبرو می شود و از این رو تهیه کنندگان مجبور می شوند تا سریع آن فیلم را وارد بازار «ویدیو رسانه» کنند تا ضررهای خود را هرچه سریع تر جبران نموده و حداقل بتوانند سرمایه اولیه شان را باز گردانند.

وی پس با اشاره به اینکه اگر فیلمی مخاطب فراوان داشته باشد ۶ ماه بر اکران خواهد ماند و بعد از آن وارد شبکه نمایش خانگی خواهد شد اظهار داشت: در نظر گرفتن یک زمان ۶ ماه برای توزیع یک اثر سینمایی در شبکه نمایش خانگی بسیار مناسب است اما ورود زودهنگام آثار سینمایی به این شبکه باعث دوری مردم از سینماها شده است. اگر تماشاچی بداند که بلافاصله پس از اکران یک فیلم سینمایی نمی تواند آن را در شبکه نمایش خانگی خریداری کند حتماً برای تماشای آن به سینما خواهد رفت.

این کارگردان سینمای ایران در ادامه این گفتگو تصریح کرد: مخاطب وقتی برای خرید روزانه به سوپر مارکت می رود در کنار خرید مایحتاج خود ۳۰۰۰ تومان هم می دهد و فیلم های جدید را نه به دلیل جذابیت آن آثار بلکه به دلیل اینکه جلوی چشمانش وجود دارند و پول چندانی هم نباید برای خرید آن ها صرف کند، ابتیاع می نماید تا ساعتی با خانواده اش سرگرم باشد.

وی ادامه داد: این سهولت خرید فیلم های شبکه نمایش خانگی در سراسر کشور نیز باعث دوری مخاطبان از سینمای شده است. از طرف دیگر قیمت بلیت سینماها، تردد سخت در سطح شهر، دوری سالن های سینما و... باعث می شود مخاطبان تنها برای تماشای فیلم های ارزشمند به سینماها بروند.

کارگردان فیلم سینمایی «کیمیا» در خاتمه این گفتگو افزود: من امیدوارم مسئولان سینمای کشور هرچه سریعتر چاره اندیشی درستی برای برون رفت از این معضلات مهم داشته باشند چرا که ادامه این مسیر برای سینمای کشور بسیار خطرناک است و می تواند در آینده ای نه چندان دور ورشکستگی سینما را به همراه داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.