سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳

گپی با هنرمند باسابقه سینما، تلویزیون و تئاتر؛

انتقاد «میکائیل شهرستانی» از گرایش رسانه ملی به سمت تولیدات سبک و نازل/ لطفأ تله تئاترها را احیا کنید

میکائیل شهرستانی

سینماپرس: میکائیل شهرستانی بازیگر و کارگردان باسابقه سینما، تلویزیون و تئاتر گفت: متأسفانه مدت ها است تلویزیون از ساخت تله تئاترها و فیلم ها و سریال های اندیشه ورز به کلی دور شده و به سمت تولیدات نازل و سبک گرایش پیدا کرده است.

بازیگر تئاتر «ازدواج آقای می سی سی پی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تولید تله تئاتر متأسفانه مدت ها است که در تلویزیون ما متوقف شده و این شرایط که از دوران مدیریت سابق به وجود آمد همچنان در دوران مدیریت فعلی نیز ادامه دارد و معلوم نیست که دلایل مدیران سازمان صدا و سیما برای توقف تولید تله تئاتر چیست؟

وی با تأکید بر اینکه تئاتر و تله تئاتر از جمله هنرهای اندیشه برانگیز هستند اظهار داشت: پیشینه تولید تله تئاتر نشان از آن دارد که حتی معمولی ترین آن ها که بعضاً در مراکز استان ها ضبط شده اند و از شبکه ۴ تلویزیون پخش شده اند، با دیدگاهی خاص تولید شده و ویژگی اندیشه ورز بودن را داشته اند و همواره می توان از آن ها به عنوان آثار شاخص فرهنگی یاد کرد. اما متأسفانه گویی مدیران سازمان صدا و سیما کلاً با تله تئاتر سر ناسازگاری دارند.

شهرستانی سپس خاطرنشان کرد: شاید یکی از دلایل دوری گزیدن مدیران تلویزیون از تولید تله تئاتر وجود متن های خارجی باشد که با فرهنگ ما همخوانی ندارد. از این رو می توان به آن ها پیشنهاد داد که با آثار نویسندگان مطرحی همچون زنده یاد اکبر رادی، اسماعیل خلج و یا محمود استادمحمد تولید تله تئاتر را مجدداً آغاز کنند.

وی ادامه داد: اینکه ما می توانیم کارهای بسیار خوب و شاخصی را از آثار نویسندگان مطرح ایرانی تولید کنیم مسئله ای است که نباید از دید مدیران دور بماند البته من سال ها قبل و در زمان حیات زنده یاد اکبر رادی یکی از متن ها ایشان با عنوان «آهسته با گل سرخ» را برای پخش در تلویزیون ضبط کردم که متن آن قبلاً به تصویب سازمان صدا و سیما رسیده بود اما این تله تئاتر ۳ قسمتی هنگام پخش از ۴ تا ۲۰ دقیقه کوتاه شده بود که این امر باعث شد تا تمامی عوامل تولید این اثر احساس ناامنی و یأس کنند و دیگر سراغ تولید تله تئاتر نروند.

بازیگر فیلم سینمایی «صداها» تأکید کرد: مسلماً قبل از آغاز ضبط هر برنامه ای در تلویزیون، متن های آثار به شوراهای ساخت ارائه شده و به تصویب می رسند و اگر متنی ممیزی داشته باشد باید در همان زمان به ممیزی شان اشاره شود و هنگام پخش نباید به یک اثر لطمه وارد شود چرا که این اتفاق می تواند منجر به آن شود تا دیگر هیچ هنرمندی رغبت به کار در تلویزیون را نداشته باشد.  

شهرستانی ضمن اشاره به برخی تولیدات نازل تلویزیون در زمینه تله فیلم ها و یا سریال های تلویزیونی به ویژه در سال های اخیر اظهار داشت: متأسفانه تولیدات بسیار سبک و نازل تلویزیون در سال های اخیر باعث شده تا مخاطبان رسانه ملی به شدت از آن گریزان شده و به سمت تماشای برنامه های ماهواره ای و شبکه های غیر ایرانی روی بیاورند که این امر در دراز مدت می تواند لطمات بسیار سنگینی را به فرهنگ و مردم ما وارد سازد.

این کارگردان در بخش دیگری از این گفتگو در مورد فعالیت های سینمایی اخیرش اظهار داشت: این روزها برای ساخت فیلم «فراموشی» به عنوان دومین اثر سینمایی ام درپی سرمایه گذار هستم که حمید بابابیگی نویسندگی آن را بر عهده دارد و قصدم استفاده از بازیگران مطرح برای حضور در این اثر است.

وی افزود: «فراموشی» فیلمی در ژانر پلیسی-روانشناسانه است که تاکنون ما مشابه آن را در سینمای ایران نداشته ایم و در صورت تولید می تواند اثری پر مخاطب برای سینما لحاظ شده و به اقتصاد سینما کمک کند.

بازیگر تئاتر «زنان صبرا، مردان شتیلا» در خاتمه این گفتگو افزود: این روزها همچنین درگیر گرفتن پروانه نمایش فیلم «زندگی با حضور یک دیوار» به عنوان اولین اثر سینمایی ام هستم که امیدوارم بعد از مدت ها که از ساخت این اثر می گذرد بتوانم امسال شاهد اکران آن در سینماهای سراسر کشور باشم. این فیلم درونمایه ای اجتماعی دارد و داستان زندگی یک نویسنده با بازی قربان نجفی را روایت می کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.