دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳

دیدگاه هنرمندان درباره سریال های نوروزی/ ۶

تحلیل منتقد پیشکسوت سینما از سریال‌های اخیر تلویزیونی/ «فوق سری»؛ جذاب ترین و «در حاشیه» ضعیف‌ترین

طهماسب صلح جو*

سینماپرس: طهماسب صلح جو منتقد پیشکسوت و رئیس سابق انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران با تحلیلی از سریالهای نوروزی «فوق سری» را به عنوان بهترین مجموعه تلویزیونی نوروز امسال عنوان کرد.

صلح جو سریال تلویزیونی «فوق سری» به کارگردانی مهدی فخیم زاده را جذاب ترین سریال پخش شده در ایام نوروز ۱۳۹۴ دانست و اظهار داشت: این سریال در ژانر خودش یکی از موفق ترین سریال های سال های اخیر سینمای ایران بود و از جذابیت و کشش دراماتیک لازم برای جذب مخاطبان بهره جسته بود و نوع ماجراها و حوادث به گونه ای در این سریال روایت می شد که تمامی مخاطبان را تشویق به ادامه تماشای آن می کرد.

وی افزود: از سوی دیگر بازی مهدی فخیم زاده در ۲ نقش متفاوت که ۲ وجه شخصیتی یک انسان را به تصویر می کشید برای هر مخاطبی جذاب بود و من شخصاً از تماشای این سریال لذت بردم.

این منتقد سینما در مورد سریال «کلاه قرمزی» به کارگردانی ایرج طهماسب نیز گفت: دیدن «کلاه قرمزی» طی این سال ها برای تمامی مخاطبان جدی تلویزیون تبدیل به یک عادت شده و این مجموعه تحت هر شرایطی مخاطبان خاص خود را دارد. «کلاه قرمزی» از آن دسته مجموعه هایی است که در هر زمانی می تواند مخاطبان را از هر نسل و با هر نگرش فکری و عقیدتی پای تلویزیون ها بنشاند و با فضاسازی و شخصیت پردازی های عروسک هایش لذت را به مخاطبان خود هدیه دهد.

صلح جو سپس با اشاره به جدیدترین سریال تلویزیونی مهران مدیری با عنوان «در حاشیه» نیز اظهار داشت: من معتقدم که مهران مدیری در سریال سازی های اخیر خود دچار اسارت در کلیشه ها شده و به واگویی و تکرار مکررات دچار شده است. سریال «در حاشیه» به عنوان جدیدترین اثر تلویزیونی این کارگردان ظرافت های لازم یک اثر کمدی را دارا نیست و از این رو این سریال نتوانسته نظرات مثبت مخاطبان را به سوی خود جلب کند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: البته ذکر این نکته بسیار ضروری است که توقع و انتظارات مخاطبان و منتقدان از مهران مدیری به عنوان یکی از پیشگامان عرصه سریال های طنز و کمدی بیشتر از این است اما با همه این ها بعد از تماشای این اثر در ذهن مخاطبان متبادر می شود این است که آقای مدیری این سریال را به صورت سردستی جلوی دوربین برده و هیچ حرف تازه ای برای گفتن نداشته است. سریال «در حاشیه» رسماً وقت مخاطبان خود را به هدر می دهد و به هیچ عنوان نمی تواند حتی در نشاندن لبخند بر لبان آن ها نیز موفق عمل کند.

این منتقد پیشکسوت سینمای ایران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: «مناسبت سازی» در تلویزیون مبحثی است که طی چند سال گذشته توسط برخی افراد به تلویزیون ما وصله زده شده و علیرغم آنکه در سال های ابتدایی، این گونه برنامه ها با استقبال از سوی مخاطبان روبرو می شدند ولی طی سال های اخیر مخاطبان جدی رسانه ملی از تماشای این گونه برنامه ها که اغلب به صورت ضرب الاجل و بدون هرگونه پشتوانه فکری تولید می گردند دوری می کنند.

وی ادامه داد: من معتقدم که برنامه های مناسبتی تلویزیون فاقد جذابیت برای مخاطبان شان هستند و مدیران رسانه ملی باید در پی آن باشند تا با یک بسترسازی مناسب، در تمام طول سال خوراک فرهنگی مناسبی را برای مخاطبان فراهم نمایند. 

وی تصریح کرد: مدیران تلویزیون باید در صدد ایجاد شرایطی باشند که در تمامی طول سال برنامه های جذابی را برای مخاطبان تولید کنند تا آن ها به سمت سوی تماشای برنامه های ماهواره ای گرایش پیدا نکنند و از این رو توجه بیش از حد آن ها تنها به تولید برنامه های مناسبتی در تلویزیون چندان منطقی نیست. 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.