سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴

در گفتگو با سینماپرس مطرح کردند

پیش بینی سینماداران از گیشه های سال جدید/ امیدمان به فیلم‌هایی است که در جشنواره سی و سوم حضور نداشته‌ا‌ند!

سعیدی پور-قاصد اشرفی

سینماپرس: دو تن از سینماداران برجسته کشور همزمان با آغاز سال جدید با ترسیم چشم اندازی از وضعیت فروش و گیشه های سینما در سال جدید، جدا از آثار سینمایی اکران شده در ایام نوروز، تنها نقطه امید خود را فیلمهایی دانستند که در جشنواره فیلم فجر دوره سی و سوم حضور نداشتند!

امیرقاصد اشرفی رئیس انجمن صنفی سینماداران ایران و مدیر سینما ماندانا در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: با توجه به فیلم هایی که در جشنواره بود و تعدادی از فیلم هایی که اکران شدند از نظر من تفاوت موضوعی در بین فیلم ها دیده می شود ولی نمی توان امید چندانی به این فیلم ها داشت و فیلم های خارج از جشنواره امید اصلی ما برای اکران هستند که باید منتظر باشیم و ببینیم این فیلم ها با توجه به جریانی که در سینمای کشور به وجود آمده در گیشه چه عملکردی خواهند داشت.

و اضافه کرد: همیشه فیلم های بوده اند که در جشنواره حضور نداشته اند اما فروش قابل قبولی عایدشان شده است. این اتفاق سال گذشته برای فیلم هایی مثل «شهر موش ها۲»، «آتش بس۲» و... رخ داد. فیلمی مثل «معراجی ها» نیز توانست مخاطبان بسیاری را به سینماها بکشاند و این ۳ فیلم بودند که فروش فیلم ها را در سال گذشته بالا بردند و به سینماها رونقی نسبی بخشیدند. اگر این فیلم ها در سال گذشته نمایش داده نمی شدند سینما دچار رکود می شد.

این مدیر سینما در ادامه این بحث افزود: من آرزو دارم مردم بیشتر از همیشه به سینماها بروند. متاسفانه ۹۰ درصد تولیدات ما از جمله تولیدات امسال که انتقادهای بسیاری بر آنها شده است فاقد قصه هستند و انتظارات مخاطب را نمی توانند برآورده سازند. تغییرات جدی باید در فیلمنامه ها شکل بگیرد تا مخاطبان بتوانند به سوی فیلم ها جذب شده و از آثار اکران شده در سینماها استقبال کنند. متأسفانه امسال گفته می شود  تعداد فیلم های خاص که مربوط به سینمای هنر و تجربه می شوند بسیار بالا است و این برای گیشه های سینما خبر خوبی تلقی نمی شود.

اشرفی در ادامه اظهار داشت: در کنار فیلمنامه ما از لحاظ تکنیکی و دانش سینما فقیر هستیم و باید این فقر را جبران کنیم. جبران فقر تکنیکی در سینما قطعا می تواند به گیشه سینماها کمک کند.

وی در پایان افزود: از نظر من پخش فیلم ها در شبکه نمایش خانگی سرعت بالایی دارد و ورود فیلم ها به شبکه ویدئویی باید از طریق مسئولان و برنامه ریزان با سرعت بسیار کمتری انجام شود چرا که مخاطبان با این عقیده که ۳ ماه دیگر با کمترین هزینه در کنار خانواده، فیلم را با خرید سی دی می بینند از رفتن به سینما امتناع می ورزند. این فرهنگ باید دچار تغییر شود تا مردم به جای خرید سی دی به سینما بروند.

رضا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی آزادی نیز در این باره اظهار داشت: خوشبختانه چیدمان فیلم ها در نوروز به گونه ای بوده است که فکر می کنم همه سلایق را در بر بگیرد. فیلم هایی مثل «رخ دیوانه»، «استراحت مطلق» و «ایران برگر» با استقبال خوبی روبرو شده اند که فکر می کنم در سال ۹۴ این فیلم ها مثل اکثر فیلم هایی که در سال های گذشته در ایام نوروز اکران شدند جزو فیلم های موفق در گیشه سینماها باشند.

وی ادامه داد: فیلم های دیگری مثل «نهنگ عنبر» و «محمد (ص)» در کنار فیلم های جشنواره می توانند با استقبال خوبی روبرو شوند اما نمی توان پیش بینی دقیقی از وضعیت اکران فیلم های سینمایی در سال جدید داشت چرا که بارها اتفاقات بسیاری بر خلاف انتظارات عمومی رخ داده است. با این حال با توجه به فیلم های اکران شده در جشنواره، امید اصلی ما برای رونق بخشیدن به گیشه سینماها فیلم هایی هستند که در جشنواره سی و سوم حضور نداشتند.

این مدیر سینما خاطرنشان کرد: قضاوت درباره فروش فیلم های سال آینده کمی عجولانه است اما با توجه به استقبال مردم از جشنواره فجر و فیلم هایی که در این جشنواره حضور داشتند فکر می کنم سال ۹۴ با استقبال نسبتاً خوبی از سوی مردم همراه باشد. سینمای ایران بیش از هر چیز نیازمند مخاطب است و مسئولان باید در جهت رونق بخشیدن به گیشه ها وارد عمل شوند و راهکارهای مناسبی در نظر بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.