چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۴

به مناسبت زادروز یک سینماگر؛

«پوران درخشنده»؛ فیلمسازی که سینمای او برای تمام جامعه است/گفتگوی سینماپرس با هنرمندان

پوران درخشنده-آهو خردمند-هادی مرزبان-علیرضا رئیسیان

سینماپرس: ناصر بهزادی/ پنجم فروردین ماه زادروز پوران درخشنده فیلمساز مطرح سینمای اجتماعی ایران است. فیلمسازی که طی سال های اخیر با ساخت فیلم های خود نشان داده که دغدغه آدم های فراموش شده در جامعه را دارد و می خواهد مشکلات آن ها را با صدای بلند فریاد بزند.

نگاهی گذرا نسبت به آثار ساخته شده پوران درخشنده طی سه دهه اخیر نشان از آن دارد که این فیلمساز همیشه در آثار خود دغدغه آدم های فراموش شده در سطح جامعه را دارد. از فیلم «رابطه» به عنوان اولین ساخته اش که در مورد نوجوانی ناشنوا و لال به نام ناصر است که قادر به ایجاد رابطه با اطرافیان خود نیست، تا دومین ساخته اش یعنی «پرنده کوچک خوشبختی» که در مورد دختر بچه ای است که بر اثر ضربه ای روحی در کودکی قدرت تکلم خود را از دست داده است و با یادآوری گذشته دچار تشنج عصبی می شود و سومین اثر سینمایی اش با عنوان «عبور از غبار» که مشکلات اهالی یک روستا در حومه تهران را روایت می کند همگی نشان از آن دارند که درخشنده از بدو ورود به عرصه فیلمسازی، دغدغه اجتماع و آدم هایی را داشته است که با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند و هیچ گاه هم دیده نمی شوند.

نگاه آسیب شناسانه درخشنده که برخلاف اغلب فیلمسازانی که طی سال های اخیر در سینمای ایران ظهور یافته اند و با فیلم های خود قصد دارند جامعه امروز ایران را جامعه ای سیاه معرفی کنند، توانسته تاثیرات شگرفی را برای سینمای ایران به همراه داشته باشد.   درخشنده از زخم های فرو خورده و دردهای سرکوب شده آدم ها می گوید، از سختی ها و مرارت ها، از آدم هایی با مشکلات طاقت فرسا اما همه این ها به شکلی کاملاً متعهدانه در فیلم هایش بیان می شود. درخشنده به آدم هایی اهمیت می دهد که جامعه کمترین توجهی به آن ها ندارد و او قصد دارد با ساخت فیلم هایی در مورد این اشخاص به آن ها اعتماد به نفس داده و شخصیت آن ها را بازتعریف کند. درخشنده قصد دارد به افرادی که ضعف هایی دارند نشان دهد که باید روی پای خود بایستند، مهارت های لازم را برای ادامه حیات و بقای خود پیدا کنند و به خودشان متکی باشند.

درخشنده به ویژه نگاهی انسانی به بیماران دارد. از یک نوجوان مبتلا به سندروم دان تا یک بیمار کلیوی و یک زن نازا، از افراد ناشنوا تا معلولان جسمی و حرکتی همیشه در آثار درخشنده جایگاهی خاص و ویژه داشته اند. درخشنده به شدت در آثار خود سعی دارد نگاه جامعه را نسبت به بیماران عوض کند. «بچه های ابدی» به عنوان هشتمین فیلم بلند سینمایی وی رسماً در همین راستا و با این نوع دیدگاه ساخته شده است.

این فیلمساز همچنین نگاه ویژه ای به کودکان داشته و اغلب آثارش با اینکه با محوریت کودکان ساخته شده است به بزرگترها و والدین آن ها تلنگری جدی وارد می سازد و آن ها را در حفظ و صیانت از روحیات و عواطف و احساسات آن ها آگاه می کند. مهمتر از همه اینکه نگاه درخشنده در سینما همیشه گستره ای وسیع را شامل می شود، سینمای او برای تمامی مردم جامعه است و او نه به صورت شعارزده بلکه به صورت کاملاً همدلانه با آن ها همذات پنداری می کند و به همین دلیل است که آثار این فیلمساز همیشه با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبرو می شوند. پرداخت درخشنده در مضمون و محتوای آثارش به نوعی سینمای کشور را به شدت وسعت بخشیده و از همین رو می توان او را فیلمسازی شاخص برای سینمای کشور دانست.

این فیلمساز همچنین براساس واقعیت ها و با تحقیق و پژوهش فیلم می سازد و اعتقاد دارد که معضلات اجتماعی باید به خانواده ها هشدار داده شود. سوژه های مورد نظر درخشنده هیچ گاه تکراری نیست و با پشتوانه قوی تحقیق و پژوهش و سوژه های مناسب آثارش جایگاهی بسیار ویژه دارد.

اینک به مناسبت شصت و چهارمین سالگرد تولد این بانوی فیلمساز گفتگویی با برخی سینماگران داشتیم که ماحصل آن برای اطلاع مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

هادی مرزبان کارگردان و بازیگر سینما و تئاتر ایران که سابقه همکاری با پوران درخشنده را داشته است گفت: پوران درخشنده یکی از معدود کارگردانانی است که بدون حاشیه و بدون هرگونه اداهای عجیب و غریبی که امروزه در سینمای کشورمان باب شده است و بدون آنکه بخواهد برای خود جنجال آفرینی کند و با این جنجال آفرینی خود را به زور به مخاطبان سینما وصله بزند، شریفانه و نجیبانه مشغول کار در سینمای ایران است.

وی ادامه داد: درخشنده نگاه بسیار تیزبین و هوشمندانه ای دارد. او انسانی دغدغه مند نسبت به جامعه پیرامون خود است و می خواهد مسائل و مشکلات جامعه را با نگاهی آسیب شناسانه در فیلم هایش مطرح کند و به این وسیله به نهادهای ذیربط، مردم و مسئولان کشور حرف های ناگفته بسیاری را بازگو کند. درخشنده یکی از کارگردانان پیشروی سینمای ایران است چرا که علاوه بر جذب مخاطبان در اغلب آثارش باعث می شود که بینندگان فیلم هایش بعد از دیدن آثارش با تفکر از سالن سینما خارج شوند.

مرزبان در خاتمه اظهار داشت: من زادروز این سینماگر نجیب، ارزشمند و دغدغه مند را به خودش و جامعه هنری کشور صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می کنم.

علیرضا رئیسیان کارگردان سینمای ایران نیز در این باره اظهار داشت: پوران درخشنده اولین و مهمترین بانوی فیلمساز پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در آثارش همیشه جنبه هایی از زندگی و انسانیت و اخلاق دیده می شود.

وی ادامه داد: درخشنده همیشه متکی بر خودش بوده و از معدود فیلمسازانی است که هیچ گاه از عوامل بیرونی موجود برای ایجاد حاشیه در سینما استفاده نکرده و از همین رو می توان او را یکی از مهمترین فیلمسازان در تاریخ سینمای ایران برشمرد چرا که دو عنصر مستقل بودن و متکی بر توانایی های شخصی بودن او را همیشه از سایر سینماگران متمایز کرده است.

این کارگردان سینما در خاتمه گفت: پوران درخشنده لایق بزرگداشت و احترام در سینمای ایران است و همه ما باید جایگاه ویژه این شخصیت برجسته سینمای کشور را هیچ گاه از یاد نبریم. من ولادت این بانوی فیلمساز را صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می کنم و برایش آرزوی سلامتی و شادمانی دارم.

آهو خردمند بازیگر سینما و تلویزیون ایران نیز گفت: من پوران درخشنده را از سال ها پیش از انقلاب اسلامی و زمانی که در تلویزیون کار می کردیم می شناسم و خوشحالم از اینکه دوستی ما از آن زمان تاکنون همچنان ادامه داشته و بیش از آن خوشحالم که توانستم یک همکاری خوب نیز با ایشان داشته باشم.

وی ادامه داد: توانایی و قدرت درخشنده در کارگردانی بی نظیر و خارق العاده است. او و رخشان بنی اعتماد دو تن از کارگردانانی هستند که با وسواس و دقت زیاد کار خود در سینما را آغاز کردند و از همین رو مشخص بود که به جایگاهی رفیع در سینمای ایران و جهان دست پیدا می کنند و آینده ای درخشان دارند.

این بازیگر در ادامه اظهار داشت: رابطه درخشنده با عوامل فیلم هایش بسیار خوب است و تعامل بسیار خوبی میان او و بازیگران آثارش وجود دارد. من صمیمانه زادروز این بانوی هنرمند را که افتخاری برای جامعه سینمایی کشور می شود تبریک می گویم و امیدوارم که درخشنده بتواند سالیان دراز در سینمای ایران حضوری فعال داشته باشد چرا که حضور مستمر او تاثیر گذار است و می تواند برای سینمای ایران افتخار آفرینی های زیادی را به همراه بیاورد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.