چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶

گپ سینماپرس با یک کارگردان فیلم کوتاه

خمسه: دستگاه های دولتی بیشتر از کیفیت فیلم‌های کوتاه به کمیت آنها توجه دارند

حسن خمسه

سینماپرس: حسن خمسه کارگردان فیلم کوتاه در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه نگاه دستگاه های دولتی به گونه ای است که به کمیت آثار کوتاه بیشتر از کیفیت اهمیت می دهند. متأسفانه در اعلام برخی آمارها کیفیت هیچ نقشی ندارد و هرچقدر تعداد آثار بیشتر باشد گویا اتفاق بهتری افتاده است.

خمسه در ادامه این بحث افزود: در بسیاری از مواقع با وجود تهیه کنندگی نهادها و سازمان های مختلف ما باز هم مجبور به پرداخت هزینه هایی می شوم که با آنها می توانستیم فیلممان را به صورت مستقل بسازیم. این اتفاق بسیار تلخ است که فیلم کوتاه هیچ درآمدی ندارد و فیلمساز باید از جاهای دیگری تأمین هزینه کند تا بودجه اش کامل شود و بتواند فیلمش را بسازد.

خمسه در ادامه افزود: ما وقتی طرحی را برای ساخت ارائه می دهیم نگاه مسئولان به گونه ای است که فیلم کوتاه را تنها وسیله ای برای ساخت فیلم بلند فیلمساز می دانند. این نگاه که فیلم کوتاه را رسانه ای جدا و مستقل نمی دانند بسیار  اشتباه است.

وی خاطرنشان کرد: فیلم کوتاه را در جشنواره ها به جشنواره فیلم کوتاه تهران متمرکز کرده اند اما متأسفانه پس از نمایش این فیلم ها در جشنواره دیگر جایگاهی برای نمایش فیلم های کوتاه در نظر گرفته نشده است و فیلم ها به راحتی کنار گذاشته می شوند، به طوری که گویا اصلاً ساخته نشده اند. برای نمایش فیلم های کوتاه رسانه های مختلفی از جمله سینما و تلویزیون می توانند دست به کار شوند که متأسفانه این اتفاق رخ نمی دهد.

وی با اشاره به ساخت فیلم های کوتاه در سایر نقاط جهان اظهار داشت: در هیچ جای دنیا حجم ساخت فیلم کوتاه به اندازه ایران نیست. در کشورهایی مثل فرانسه تعداد معدودی فیلمساز در حیطه فیلم کوتاه هستند که آینده سینمای کشورشان را مشخص می کنند در حالیکه این برنامه ریزی در سینمای ایران وجود ندارد و هر کس هر اندازه که بخواهد فیلم می سازد و تبدیل به آماری برای جشنواره ها می شود. 

این کارگردان در پایان اظهار داشت: من خواهشی از همه مسئولان دارم که با توجه به بالا رفتن جایگاه فیلم کوتاه نگاه خود را به نگاه های انسانی سینمای کوتاه ما معطوف کنند تا سینمای کوتاه ایران بتواند نماینده شایسته ای در برابر هجمه هایی که به سمت کشور ما وجود دارد باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.