سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹

مدیران جدید خانه سینما و انتظارات سینماگران/ ۸

پیشنهاد «زرین دست» به هیأت مدیره خانه سینما در چگونگی ارائه خدمات«صنفی»/ ابتدا پیشکسوتان را دریابید

علیرضا زرین دست در بزرگداشت « مسعود کیمیایی» در سینما تک موزه هنرهای معاصر

سینماپرس: علیرضا زرین دست فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران به هیأت مدیره خانه سینما پیشنهاد کرد قبل از هر برنامه ای ابتدا پیشکسوتان سینما را دریابید تا از مشکلات معیشتی آنان کاسته شود.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: انجمن فیلمبرداران سینمای ایران مدت ها قبل طرحی را به سازمان سینمایی ارائه دادند که در بخشی از این طرح درخواست شده بود تا از این پس افرادی که می خواهند پروانه فیلمسازی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنند تنها از هنرمندانی که عضو صنوف خانه سینما هستند و سابقه طولانی در عرصه فعالیت های هنری دارند استفاده کنند و در غیر این صورت پروانه ساخت برای آن ها صادر نشود اما متأسفانه مسئولان سازمان سینمایی کشور با بی توجهی به این طرح آن را عملی نکردند.

وی ادامه داد: برخی علاقمندان سینما در مدت گذشته با بی درایتی مدیران خانه سینما و نیز عدم وجود نظام قانون مند در صنوف سینمایی ظرف مدت کوتاهی توانستند کارت «خانه سینما» را بدون ضابطه ای صحیح دریافت کنند و این باعث شد بسیاری از پیشکسوتان سینما در رشته های گوناگون  به دلیل نبود کار از لحاظ معیشتی در وضعیت اسفناکی به سر ببرند و این روزها حتی از پس مخارج روزانه خود برنیایند.

وی در عین حال تأکید کرد: منظور من محدود کردن عضویت افراد در خانه سینما نیست بلکه تجدید نظر جدی در پذیرش فعالان و همکاران سینمایی در یک نهاد صنفی است که میتواند عادلانه تر و به دور از هر گونه تصمیمات فردی و سلیقه ای صورت گیرد.

زرین دست با تأکید بر اینکه مدیران خانه سینما باید تمامی توش و توان خود را برای بازگرداندن ارزش کارت «خانه سینما» به کار گیرند اظهار داشت: مدیران فعلی خانه سینما می بایست مجدداً با مسئولان سازمان سینمایی وارد رایزنی شوند تا بتوانند طرح استفاده از هنرمندان باسابقه و عضو صنوف در فیلم های سینمایی را به جریان انداخته و آن را به مرحله اجرا برسانند تا دیگر هیچ یک از هنرمندانی که طی تمامی سال های عمرشان همه داشته ها و زندگی شان را برای رشد و اعتلای سینمای کشور به کار گرفته اند با مشکل بیکاری مواجه نشوند.

این فیلمبردار پیشکسوت سینما خاطرنشان کرد: انجمن های زیر مجموعه خانه سینما زمانی می توانند قدرتمند باشند و به اعضای خود به بهترین شکل خدمت رسانی «صنفی» ارائه نمایند که طرح های انجمن ها را که به سازمان سینمایی ارسال می شود تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری کنند. هیئت مدیره خانه سینما به جای ورود به مسائلی که ارتباطی با یک نهاد صنفی ندارد می بایست به فکر منافع سینمای ایران و تمامی اعضای فعال آن باشند.

فیلمبردار فیلم سینمایی «دو فیلم با یک بلیت» در ادامه این گفتگو اظهار داشت: البته من با ورود جوانان به سینمای کشور به هیچ عنوان مخالف نیستم اما نمی دانم که چرا و چگونه مدیران اصلی سینمای کشور که مرتباً دم از جوان گرایی و ورود جوانان به سینما می زنند در وهله اول فکری به حال پیشکسوتان نمی کنند و در وهله بعدی زیرساخت های سینما را برای ورود خیل عظیم جوانان علاقمند به سینما بهسازی نکرده و آن را گسترده نمی کنند؟

وی افزود: سوألی که من از مدیران سینمای کشور دارم این است که مگر ما چند سالن سینما در کشور داریم که شما مرتباً دم از ورود جوانان به سینما می زنید؟ زمانی جوانان می توانند به سینمای کشور ورود پیدا کنند که ما ۳۰۰۰ سالن سینما در سراسر کشور داشته باشیم و دیگر رقابت های ناسالمی که در حال حاضر برای اکران فیلم های سینمایی دیده می شود در سینمای مان وجود نداشته باشد و همه سازندگان آثار با خیال راحت بدانند که فیلم های شان در سینما به اکران خواهند رسید.

فیلمبردار فیلم سینمایی «مزار شریف» در خاتمه اظهار داشت: در حال حاضر همین تعداد اندک فیلمسازانی که در سینمای ایران موفق به ساخت فیلم می شوند باید التماس کنند تا فیلم هایشان به اکران برسد و این روش غریبی است مدیران سینمایی همچنان اصرار به ورود بی رویه فیلمسازان جدید به سینمای نحیف کشور را دارند گویا آقایان  اعتقاد چندانی ندارند که فیلم خوب ساختن کاری سخت و دشوار است و ساخت یک فیلم خوب نیاز به سواد، جامعه شناسی و مهمتر از همه تبحر فیلمسازان دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.