چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱

بارزس جدید خانه سینما در گفتگو با سینماپرس

اسفندیاری: نگاه تمامیت خواهانه در سینما باید از سوی هر جناحی برداشته شود تا به سمت صلاح و نجات برویم

عبدالله اسفندیاری*

سینماپرس: عبدالله اسفندیاری که به تازگی در سمت بازرس خانه سینما انتخاب شده است اظهار داشت: باید نگاهی در بین اعضای هیأت مدیره حاکم باشد که سینما متعلق به همه است و تنها مربوط به عده ای خاص نمی شود. نگاه تمامیت خواهانه از سوی هر جناح باید برداشته شود و نگاهی عمومی باید در سینما حاکم باشد تا به سمت صلاح و نجات آن برویم.

 اسفندیاری در گفتگو با سینماپرس خاطرنشان کرد: ما اگر روزی بتوانیم سایه نحس سیاست زدگی را از سر فرهنگ، هنر، اخلاق و دین این مملکت برداریم بسیاری از مسائل به روال عادی خود باز خواهد گشت. زمانی سینما دچار اشکال می شود که سیاست روی آن سایه افکند و مشکلات جناحی و باندی ایجاد شود که باعث صحبت های غیرمنصفانه و قضاوت های غلط می گردد تا انگشت اتهام و بازار تهمت زدن گرم شود.

وی افزود: خوشحال هستم که بزرگترین امتیاز این انتخابات تعاملاتی بود که در روزهای گذشته بین اصناف سینما وجود داشت و ما پیش از تشکیل مجمع عمومی شاهد جلسات متعدد اصناف با هم بودیم که صحبت ها، خواسته ها و مشکلات در این جلسات به وضوح مطرح می شد.

این تهیه کننده اظهار داشت: با توجه به اینکه به تازگی در سمت بازرس خانه سینما انتخاب شده ام باید بررسی هایی را صورت دهم تا از ابهاماتی که گویا در حوزه مالی و قانونی خانه سینما وجود دارد اطلاع کافی به دست آورم. ضمن اینکه من به دلیل مشکلات شغلی، خانوادگی و مشغله هایی که دارم هیچ تمایلی به فعالیت در این سمت نداشتم اما با انتخاب دوستان این تکلیف بر دوش من گذاشته شد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «دخیل» در ادامه افزود: نمی خواهم ادعا کنم که ابهاماتی در بخش مالی خانه سینما وجود ندارد چرا که متأسفانه از این قبیل ابهامات در بخش های مختلفی از سیستم های کشور دیده می شود که در واقع تمام مشکل سینمای ایران در برابر مشکلاتی که در جامعه ما وجود دارد به قدری است که اصلاً قابل اعتنا نیست. 

وی تصریح کرد: عده ای خارج از گود نشسته و مدام مشغول ایراد گرفتن هستند که از نظر من کسی نباید در این دام بیفتد و کاش همه از مدار انصاف و عدالت خارج نشویم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «خواب لیلا» در ادامه خاطرنشان کرد: طبیعی است که هزینه ها باید در چارچوب قوانین و آیین نامه های موجود خانه سینما در نظر گرفته شود. خانه سینما در هزینه ها از ابتدا نیز مغفول بود، به خصوص در زمانی که دچار اختلافاتی با مدیران سینمایی شد و امور جاری خود را نمی توانست تأمین کند و به همین دلیل با همت عالی توسط کمک اعضا روزگار خود را می گذراند.

این تهیه کننده در ادامه این بحث افزود: یکی از درخشان ترین دوره های خانه سینما زمانی بود که هنرمندان برای کمک به آن وارد کار شدند و تلاش کردند تا خانه سینما دوران خود را سپری کند. سینماگران با تمام تلاششان سعی کردند تا این نهاد باقی بماند که این مسأله خود نشان دهنده اهمیت خانه سینما است.

وی افزود: آن چیزی که مسئولان دولتی قول دادند و حقوق اهالی سینما است، لایحه اش ۲۰ سال پیش در مجلس ثبت شده است که چند درصد از فروش فیلم ها می تواند برای خانه سینما در نظر گرفته شود. عمل به این کار طبیعتاً در راه رفاه اهالی سینما به تناسب آیین نامه ها انجام خواهد شد.

اسفندیاری گفت: همه دوستانی که در هیأت مدیره حضور دارند افرادی مستقل و خوش نام هستند که حتی برخی، سوابقی در هیأت مدیره خانه سینما نیز داشته اند و برخی اولین فعالیت خود را در این زمینه تجربه می کنند. امیدوارم که در حدود وظیفه قانونی ام به دور از تنش و حاشیه سازی به وظیفه اصلی خانه سینما که تأمین مسائل رفاهی و امنیت شغلی اهالی سینما و ارتقای سطح کیفی سینمای ایران است جامه عمل بپوشانم.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.