جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶

مدیران جدید خانه سینما و انتظارات سینماگران/ ۳

زندباف: ثبت قانونی صنوف در وزارت ارشاد باید مهمترین دستور کار هیأت مدیره جدید خانه سینما باشد

حسین زندباف*

سینماپرس: حسین زندباف تدوین گر باسابقه سینمای ایران گفت: یکی از مشکلات عمده خانه سینما عدم ثبت صنوف تابعه آن در نهادهای نظارتی قانونی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی است و از همین رو هیأت مدیره جدید خانه سینما باید تمامی نیروی خود را برای ثبت قانونی صنوف به کار گیرد.

تدوین گر فیلم سینمایی «همیشه پای یک زن در میان است» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: خانه سینما برای تأمین معیشت اعضای خود از جمله: بیمه بیکاری، بیمه درمانی، امنیت شغلی و... دچار مشکلات و معضلات زیادی است که تمامی آن ها ناشی از عدم ثبت قانونی این نهاد در مراجع ذی صلاح است. چرا که نهادهایی که می بایست این امکانات را در اختیار اهالی سینمای ایران قرار دهند به دلیل بی هویتی صنوف تابعه خانه سینما که ثبت قانونی نشده اند از هرگونه اقدامی برای هنرمندان ممانعت به عمل می آورند.

وی ادامه داد: متأسفانه ما هیچ گونه هویت قانونی نداریم و اهالی سینمای ایران بعد از گذشت سال ها از تأسیس خانه سینما شخصیت حقوقی پیدا نکرده اند در صورتی که وظیفه اصلی خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی فرهنگی این است که به اعضای خود وجهه حقوقی اعطا نماید.

زندباف با تأکید بر اینکه تمامی هنرمندان خانه سینما یک سیستم قانون مند نیاز دارند اظهار داشت: دلیل بسیاری از رفتارهای دشمن خیز برای خانه سینما عدم تدوین قوانین برای این نهاد صنفی و ثبت و گرفتن مجوز برای صنوف تابعه آن بوده است. اساسنامه خانه سینما تنها یک اساسنامه درونی است که در نهادهای مهم نظارتی و فرهنگی کشور هیچ گونه سندیتی ندارد و کسی آن را قانونی نمی داند و اگر هیأت مدیره تمامی هم خود را روی مسئله قانونی شدن صنوف بگذارد مشکلات بسیاری از اهالی سینمای ایران حل خواهد شد.

تدوین گر فیلم سینمایی «یک تکه نان» خاطرنشان کرد: تمامی اهالی سینمای ایران در رشد و ارتقای فرهنگ آحاد افراد جامعه به شدت تأثیر گذار هستند و از همین رو باید با هویت یابی خود بتوانند تاثیرات مثبت خود در جامعه را صد چندان نمایند. از سوی دیگر دولت نیز موظف است که بر روی عملکرد هیأت مدیره خانه سینما نظارت جدی داشته باشد و در راستای خدمت رسانی اعضای هیأت مدیره به اهالی سینمای ایران کوشا باشد.

وی ادامه داد: البته نظارت دولت بر عملکرد هیأت مدیره خانه سینما نباید ناخواسته به سمت دخالت های بیهود در امر خدمت رسانی آن ها به سینماگران شود بلکه دولت می بایست راه درست را که منافع آینده سینما و سینماگران این مرز و بوم را تعیین می کنند به هیأت مدیره خانه سینما نشان دهد.

این تدوین گر با سابقه افزود: از سوی دیگر ورود به مسائل سیاسی و جناحی و ایجاد هرگونه جبهه بندی در خانه سینما از اساس غلط و اشتباه است و می تواند به مخاطرات اهالی سینمای ایران بیفزاید. هر شخصی اصولاً می تواند دیدگاه های سیاسی خود را داشته باشد اما اینکه بخواهد با دیدگاه خود به جامعه سینمایی کشور آسیب برساند باید با واکنش تمامی اهالی سینما روبرو شود.

زندباف در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: امیدوارم خانه سینما مانند گذشته باشگاهی برای تمامی اهالی سینما شود و همه سینماگران ایران بتوانند با طیب خاطر در این مکان حضور یافته و با تعامل و برادری در کنار یکدیگر قرار بگیرند و منافع مادی و معنوی خود را از مدیران ارشد خانه سینما مطالبه کرده و به این بیاندیشند تا سینمای ایران را به رشد و تعالی برسانند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.