شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲

مدیران جدید خانه سینما و انتظارات سینماگران/۴

شورجه: خانه سینما یک نهاد صنفی است/ ورود دوباره مدیران جدید به مباحث حزبی برای سینما خطرناک است

جمال شورجه در میزگرد فیلم‌های عاشورایی*

سینماپرس: جمال شورجه کارگردان سینمای ایران گفت: خانه سینما یک نهاد صنفی است که تنها باید به وضعیت معیشتی هنرمندان از جمله: بیمه، مسکن، رفاه عمومی و امثال چنین مواردی رسیدگی کند و ورود مجدد مدیران جدید این نهاد به عرصه مسائل سیاسی و حزبی بسیار خطرناک خواهد بود و می تواند آسیب های جدی را به اصل سینما وارد سازد.

کارگردان فیلم سینمایی ۳۳ روز در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من امیدوارم با تغییر هیأت مدیره خانه سینما تحولات خوبی در جهت تأمین رفاه و معیشت سینماگران صورت پذیرد. از مدیران جدید خانه سینما انتظار می رود تا مدافع حقوق جامعه مظلوم سینمای ایران که صدایشان طی تمامی این سال ها به جایی نرسیده است باشند. مدیران این نهاد فرهنگی می بایست نگاهی عادلانه به تمامی اهالی سینما داشته و تنها از دایره محدودی از رفقای خود حمایت نکرده و اگر امکانات دولتی به آن ها داده می شود تمامی اهالی سینما را از آن بهره مند سازند.

وی با تأکید بر اینکه هر شخصی در جمهوری اسلامی ایران می تواند دیدگاه و باور سیاسی خود را داشته باشد اظهار داشت: داشتن هرگونه دیدگاه و باور سیاسی برای اشخاص هیچ اشکالی ندارد تنها نکته ای که در این میان مهم است توجه به این امر می باشد که مدیران خانه سینما نخواهند خدای ناکرده از اعضای خانه سینما در راستای بهره مندی اهداف سیاسی خود استفاده ابزاری کنند و آن ها را به لشگرکشی های خیابانی و امثال چنین اتفاقاتی که در دوره قبل شاهد آن بودیم دعوت کنند.

شورجه افزود: البته بنده برخلاف برخی افراد که مدعی هستند که هیأت مدیره سابق خانه سینما بنای تخاصم و دشمنی با حکومت را داشت اعتقادی ندارم چرا که بارها و بارها شاهد آن بودم که اعضای هیأت مدیره خانه سینما با رئیس جمهور وقت و نزدیکان ایشان جلساتی را برگزار کرده و تعاملات خوبی را با یکدیگر داشتند اما تنها موردی که در این میان مشکل زا شده بود عدم درک منافع جمعی توسط مدیران خانه سینما بود و احساس من این است که نگاه های یک جانبه آن ها که تنها منافع خودشان را در نظر داشتند و به منافع جمعی اعتقادی نداشتند باعث برخی اختلافات میان دولت و مدیران این نهاد صنفی شده بود.

کارگردان فیلم سینمایی «عملیات کرکوک» ادامه داد: البته این مسئله هم دور از ذهن نیست که شاید آقایان در آن زمان دشمنی خود را در پس پرده ای مخفی کرده بودند و نمی خواستند به صورت علنی وارد تهاجم با دولت شوند.

این کارگردان سینما سپس خاطرنشان کرد: در هر صورت اکنون با تغییر مدیران خانه سینما بارقه امیدی برای حل بسیاری از مشکلات به وجود آمده است و از همین رو نیاز است که آقایان هرچه سریع تر بازنگری اساسی تری بر ساختار اساسنامه خانه سینما داشته باشند و نسبت به رفع مشکلات متعدد آن اقدام کنند چرا که بر اساس شنیده ها کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به این امر مهم به خانه سینما اجازه برگزاری مجمع عمومی را داده است و آن ها موظف هستند تا طی ماه های آینده نسبت به رفع مشکلات اساسنامه اقدام کنند.

وی در خاتمه افزود: آنچه که مهم است رسیدن به این نکته مهم می باشد که مدیران خانه سینما علاوه بر مباحث معیشتی در مباحث ساختاری هم کوشا باشند و در جهت رشد فنی سینما و رشد فکری و اعتقادی سینماگران و بالابردن سطح اعتقاد و بینش سینماگران طبق اصل اساسنامه خانه سینما تلاش نمایند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.