سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳

گزارش سینماپرس از سوابق حرفه ای هیأت مدیره یک نهاد صنفی؛

مدیران جدید خانه سینما را بیشتر بشناسیم/ آیا می توان به ارائه «خدمات صنفی» به سینماگران امیدوار بود؟

هیئت مدیره جدید خانه سینما در سال 93-94

سینماپرس: در پی برگزاری مجمع خانه سینما و انتخابات جدید سوابق حرفه ای اعضای هیأت مدیره جدید برای اطلاع عموم مخاطبان معرفی شد.حال اینکه این گروه تا چه حد میتوانند فعالیتهای خانه سینما را از وضعیت فعلی خارج نموده و در ریل خدمات صنفی به اعضا قرار دهند باید همچنان منتظر ماند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس با برگزاری مجمع عمومی خانه سینما و انتخابات هیات مدیره جدید محمدرضا مویینی، ابراهیم مختاری، بهمن اردلان، کامران ملکی، آتیلا پسیانی، شادمهر راستین و سید مهدی خادم به عنوان اعضای هیات مدیره جدید خانه سینما انتخاب و علی آشتیانی پور عضو علی البدل اول و محمدرضا سکوت به عنوان عضو علی البدل دوم معرفی شدند. همچنین عبدالله اسفندیاری نیز به عنوان بازرس و ایمان کریمیان به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند.

این تغییر به رغم همه تحلیل و تفسیرهای متعدد از ترکیب آن بارقه ای از امید را در دل اهالی سینما فراهم آورد که با جابجایی مدیران قبلی، شاید فعالیتهای صنفی در این نهاد بطور جدی آغاز شود و فضای عمومی خانه سینما به تدریج حداقل از انواع حرکات سیاسی و غیر صنفی فاصله بگیرد.

به همین منظور برآن شدیم تا برای اطلاع بیشتر مخاطبان از فعالیت های هیأت مدیره جدید خانه سینما سوابق کوچکی از فعالیت های آن ها را گردآوری نماییم که ماحصل آن در ذیل گردآوری شده است:

 

محمد رضا موئینی که پیش تر از این نیز در جمع مدیران خانه بوده و در حال حاضر بالاترین رأی را در انتخابات آورده است متولد سال ۱۳۳۶ می باشد. او در سال ۱۳۵۸ در رشته تدوین از دانشكده صدا و سیما فارغ التحصیل شد.

وی در سال ۱۳۵۹ سرپرست مرکز صدا و سیمای آباد شد. این تدوین گر طی شش دوره به عنوان یکی از اعضای هیأت مدیره کانون تدوین گران سینمای ایران در خانه سینما فعالیت صنفی انجام می داد.

موئینی همچنین در دوره های پنجم و ششم عضو هیأت مدیره خانه سینما بود و از همین رو آشنایی جدی با فعالیت های صنفی دارد.

این تدوین گر تاکنون برنده دو سیمرغ بلورین بهترین تدوین از جشنواره فیلم فجر برای فیلم «عروس» و «پارتی» شده است و در دوره های متمادی تندیس های زیادی را از جشن خانه سینما دریافت کرده است.

موئینی تاکنون فیلم های زیادی از جمله: «حوض نقاشی»، «سعادت آباد»، «ملک سلیمان»، «کافه ستاره»، «شمعی در باد»، «من ترانه پانزده سال دارم»، «مهر مادری»، «هزاران زن مثل من» و... را به همراه ده ها فیلم سینمایی دیگر تدوین کرده است.

 

ابراهیم مختاری عضو سابق هیأت مدیره که دومین جایگاه را در آرای هیأت مدیره به دست آورده و در بحث تنظیم و اصلاح اساسنامه خانه سینما از مطالعه حقوقی برخوردار بود متولد ۱۳۲۶ بابل، فارغ التحصیل مدرسه عالی تلویزیون و سینما است. وی فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۵۵ با دستیاری كارگردان فیلم «شطرنج باد» به كارگردانی محمدرضا اصلانی آغاز كرد. او یكی از مؤسسین انجمن مستندسازان سینمای ایران است كه مدت دو سال عهده دار ریاست انجمن نیز بوده است.

این مستندساز سینمای ایران همچنین دستی در نگارش کتاب های گوناگون نیز دارد و تاکنون کتاب هایی با عنوان: «میراث پهلوانی» و «در گرگ و میش راه» به قلم وی منتشر شده است.

مختاری تاکنون به خاطر ساخت مستندهایش جوایز بسیاری را از جشنواره های معتبر جهانی به دست آورده است که از جمله آن ها می توان به جایزه طلایی کشورهای داو، زنگبار (جولای ۲۰۰۰)، برای مستند «مکرمه، خاطرات و رویاها»، جایزه بزرگ جشنواره طبیعت و محیط زیست ساچیل (Sacil)، ایتالیا (۱۹۹۴)، برای مستند «زعفران» و... اشاره کرد.

 

بهمن اردلان متولد ۱۳۴۴ تویسركان است. وی فعالیت هنری خود را ازسال ۱۳۶۶ به كمك برادرش رضا اردلان آغاز نمود و در زمینه صدابرداری صداگذاری و میكس مشغول به كار گردید.

اردلان به عنوان یکی از مهمترین صدابران سینمای ایران شناخته می شود و تاکنون در ساخت آثار مهم زیادی از جمله: «چ»، «یه حبه قند»، «دایره زنگی»، «همیشه پای یک زن در میان است»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «دوئل» و... نقش داشته است.

 

كامران ملكی که ظرف سالهای گذشته همواره از نزدیکان محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل سابق خانه سینما بوده است متولد ۱۳۴۰ تهران، فارغ التحصیل زبان انگلیسی از دانشگاه آزاد و فارغ التحصیل دوره عالی فیلمنامه نویسی و همچنین كارشناسی روزنامه نگاری و روابط عمومی از دانشگاه آزاد است.

از جمله فعالیت های وی میتوان به سخنگوی و عضو شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران، عضو شورای مرکزی و بازرس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، عضو هیأت امنای بانک فیلمنامه کشور، دبیر دوره های هفتم، دهم و یازدهم هیأت مدیره خانه سینما، مشاور دبیر و مدیر روابط عمومی سه دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر(نوزدهم، بیستم و بیست و یکم)، مشاور معاون وزیر و مدیر روابط عمومی معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور مدیر عامل و مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی و... اشاره کرد.

ملکی همچنین تاکنون ۲ فیلم سینمایی با عنوان های «حماسه ۲۹۱۵» و «غفلت» را ساخته است.

 

آتیلا پسیانی، عضو انجمن بازیگران سینمای خانه سینما و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون زاده ۱۳۳۶ در تهران است. وی فرزند زنده یاد جمیله شیخی بازیگر پر توان سینما، تلویزیون و تئاتر ایران است. پسیانی همچنین همسر فاطمه نقوی بازیگر سینما است و فرزند وی ستاره پسیانی نیز به عنوان بازیگری نوظهور در عرصه سینما و تئاتر فعالیت می کند.

او در سال ۱۳۶۱ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر فارغ‌التحصیل شد. از جمله آثار سینمایی وی می توان به فیلم های «مستانه»، «پل چوبی»، «دو زن»، «برگ برنده»، «شام آخر» و... اشاره کرد. همچنین وی در سریال هایی همچون: «پرده نشین»، «انقلاب زیبا»، «مادرانه»، «زیر تیغ»، «خداحافظ بچه» و... ایفای نقش کرده است.

 

شادمهر راستین که در حال حاضر با وجود انواع تنش ها میان فیلمنامه نویسان مدیریت کانون فیلمنامه نویسان خانه سینما را داراست سال ۱۳۴۳ در تهران متولد شد. وی فوق لیسانس معماری از دانشگاه تهران سال (۱۳۶۹) می باشد. او دوره عالی فیلم سینمایی را در مركز اسلامی آموزش فیلمسازی «باغ فردوس»، سال (۱۳۷۳) گذرانده و فعالیت مطبوعاتی را از سال ۱۳۷۰ شروع كرده است.

وی تاکنون فیلمنامه های زیادی از جمله: «امروز»، «آن مرد آمد»، «به همین سادگی»، «آفساید» و... را بر عهده داشته است.

 

سید مهدی خادم به عنوان یکی از مدیران سالن های سینمای کشور شناخته می شود که طی سال های اخیر فعالیت های گسترده صنفی داشته و به عنوان نمونه بازرس سابق هیأت مدیره قبلی خانه سینما بوده است که در انتخابات جدید توانست به شورای مرکزی هیأت مدیره راه پیدا کند.

اینکه سالن داران سینما باید ذیل صنف سینماداران تعریف شوند یا خیر موضوعی بوده که خادم همواره با آن مخالف بوده است حال اینکه مدیران سالن خود در قالب ساختار کارگر و کارفرما زیرمجموعه سینماداران هستند

 

حمیدرضا آشتیانی پور از جمله گویندگان باسابقه سینما و تلویزیون است. وی متولد ۱۳۴۲ تهران، دارای مدرك كارشناسی كارگردانی از دانشكده سینما و تئاتر دانشگاه هنر و كارشناسی ارشد بازیگری و كارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس است. وی فعالیت هنری را از دوران دبیرستان و سینما را از دانشكده سینما تئاتر دانشكده هنر آغاز كرد و در سال ۱۳۶۰ با ساخت فیلم ۸ میلیمتری «الفبای انقلاب» به فیلمسازی روی آورد و تعدادی فیلم كوتاه و مستند جنگی برای واحد تلویزیون و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ساخت. وی تاکنون چند فیلم سینمایی از جمله: «دختری به نام تندر»، «کوسه ها»، «شعله های خشم» و «در جستجوی قهرمان» را کارگردانی کرده است.

 

محمدرضا سكوت متولد ۱۳۴۳ در كرمانشاه است. وی سال ۱۳۷۰ در رشته سینما از داشنگاه هنر فارغ التحصیل شد. فعالیت سینمایی او در سال ۱۳۶۸ با فیلم «دو سرنوشت» آغاز شد.

او تاکنون مدیر فیلمبرداری آثار زیادی از جمله: «قبرستان غیر انتفاعی»، «روز روشن»، «استشهادی برای خدا»، «کافه ترانزیت»، «موج مرده» و... را بر عهده داشته است.

سکوت پیش از این برنده تندیس زرین بهترین فیلمبرداری از سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم رشد برای فیلم «استشهادی برای خدا» به کارگردانی علیرضا امینی شد.

 

عبدالله اسفندیاری که بیشتر با مسئولیتهای فرهنگی اش از ابتدای انقلاب به ویژه دهه ۶۰ شناخته میشود تا سابقه سینمایی، متولد ۱۳۳۲ شمیران، فارغ التحصیل جامعه شناسی از دانشگاه تهران بوده و برادر امیر اسفندیاری از مسئولین امور بین الملل بنیاد فارابی است.

از فعالیت های وی میتوان به مدیریت گروه فیلم و سریال (۱۳۵۸)، مسوول آموزش آموزگاران منطقه یك و سه تهران (۱۳۵۸)، مدیر گروه فیلم و سریال و تئاتر شبكه اول سیما، معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی و عضو شورا های ارشاد (۱۳۶۲-۱۳۷۱)، عضو هیأت مدیره منصوب خانه سینما (۱۳۶۷-۱۳۷۲)، معاونت طرح و برنامه (۱۳۷۳-۱۳۷۶) و سال ۱۳۸۳ مسوول حوزه «معناگرا» در بنیاد سینمایی فارابی اشاره كرد.

اسفندیاری تاکنون به عنوان بازیگر در فیلم های سینمایی «آب و آتش»، «باد و شقایق»، «روز واقعه» و... جلوی دوربین رفته است و همچنین تهیه کنندگی آثاری همچون: «خواب لیلا»، «لژیون» و... را بر عهده داشته است.

 

ایمان کریمیان نیز سال ها به عنوان یکی از اعضای خانه سینمای ایران و به عنوان بازرس صنف جلوه های ویژه فعالیت های صنفی داشته که در انتخابات جدید توانسته به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شود. هیچ اطلاع دیگری از وی متاسفانه در دسترس نیست!

نظرات

  • رحمانى ۱۳۹۳/۱۲/۱۲ - ۲۱:۰۱
    0 0
    سلام به مسئولين سينما پرس ، خسته نباشيد ! من ميخوام بپرسم طبق گزارشى كه شما از ديدار "رييس سازمان سينمايى" و مدير عامل سابق خانه سينما با " كميسيون فرهنگى مجلس داشتند ، قرار نبود در اين انتخابات ، هيئت مديره بطور موقت انتخاب بشود و وقتى مابقى صنوف قانونى شدند ، يك انتخابات با اساسنامه تكميل شده برگزار بشود ؟ گزارش شما القا كننده ، دائمى بودن اين انتخابات است ! در ضمن آيا صنوف قانونى در اين انتخابات شركت كردند !؟ ممنون ميشم اگر من را روشن بكنيد ، چون من با اوضاعى كه پيش آمد از خانه سينما فاصله گرفتم و تا درست و حسابى اداره نشود ، طرف خانه اى كه بايد محل و جايگاه حرفه اى من باشد ، نخواهم رفت ! ممنون

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.