یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴

گپی با یک کارگردان زن حوزه انیمیشن

کشکولی نیا: محاصره مردم غزه باعث ساخت انیمیشن «تونل» شد/ «مال من است» به مین ها و کشتار افراد غیرجنگی می‌پردازد

مریم کشکولی*

سینماپرس: مریم کشکولی نیا کارگردان انیمیشن گفت: موضوع محاصره مردم غزه و ساخت تونل میان غزه و مصر باعث ساخت انیمیشن «تونل» شد همچنین مسئله کشتار افراد غیر جنگی توسط مین ها مرا به سمت ساخت انیمیشن «مال من است» سوق داد.

این کارگردان انیمیشن در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: انسان ها جنبه های مختلف عاطفی و احساسی دارند و من نیز به مسائل جنگی و مقاومت علاقه بسیاری دارم که این مهم باعث شده تاکنون آثار زیادی را در زمینه تولید فیلم های انیمیشن در این راستا بر عهده بگیرم؛ البته این مسئله باعث نمی شود تا به دیگر دغدغه هایم از جمله: مسائل کودک و اجتماعی ورود پیدا نکرده باشم اما همیشه آنها را دسته بندی کرده و بر اساس اولویت هایم آن ها را به مرحله تولید می رسانم.

وی ادامه داد: امروزه مقاومت در کشور ما و سایر کشورهای اسلامی مبحثی مهم و جدی است که جای خالی پرداخت به اینگونه سوژه ها در آثار سینمایی و یا پویانمایی کشور ما به شدت حس می شد از این رو من تصمیم گرفتم تا ساخت ۲ فیلم انیمیشن در این راستا را بر عهده بگیرم که امیدوارم ادای دینی به سینمای مقاومت بوده باشد.

کشکولی نیا با تأکید بر اینکه در ساخت فیلم های انیمیشن باید کشش های لازم برای جذب مخاطبان وجود داشته باشد اظهار داشت: طرح های زیادی در ذهن من شکل گرفته بود که جای کار زیادی داشتند و یکی از آن ها همین قضیه احداث تونل میان غزه و مصر بود که هم با دغدغه های سال های دور و دراز من همخوانی داشت و هم با تکنیک «شن» که مورد استفاده من در تولید آثار انیمیشن است و از همین رو بر آن شدم تا این اثر را حتماً تولید کنم.

وی افزود: از آنجا که تکنیک «شن» مانند لایه برداری در زیر زمین است و سوژه فیلم «تونل» هم در این راستا بود، تکنیک مورد استفاده و سوژه مورد نظر به خوبی با هم قرابت داشتند و از همین رو «تونل» اثری درخشان در این زمینه درآمده است.

این کارگردان انیمیشن ادامه داد: فیلم «مال من است» نیز در ۷ دقیقه و با نگاهی به کاربرد مین ها در جنگ ساخته شده است. در این فیلم به این مهم اشاره می شود که مین ها مانند یک شکارچی در کمین اهالی روستاها و مردم غیر جنگی هستند و فی الواقع کاربرد چندانی در جنگ ها ندارند.

کشکولی نیا در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: من به غیر از این دو فیلم که در بخش پویانمایی و مقاومت نهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران حضور دارند یک فیلم با عنوان «وقتی که بچه بودم» که در ژانر کودک و به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده است را دارم که زمان آن ۸/۵ دقیقه است و امیدوارم مورد توجه صاحب نظران و مخاطبان قرار بگیرد.

وی در خاتمه این گفتگو ضمن ابراز خوشحالی از اینکه تکنیک انیمیشن این روزها جای خود را در سینمای ایران باز کرده است گفت: من خوشحالم که دانشجویان رشته انیمیشن با ساخته های خود این نوید را می دهند که بعد از مدت ها رکود در عرصه تولید آثار انیمیشن ما می توانیم به آینده این هنر- صنعت به شدت امیدوار باشیم و روزهای خوبی را برای سال های نه چندان دور سینمای ایران در این زمینه پیش بینی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.