سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵

نقد شفاهی مجموعه های روی آنتن

آذین: «گذر از رنج ها» توجه ویژه به زندگی ایرانی_اسلامی است

مجموعه تلویزیونی «گذر از رنج ها» به کارگردانی فریدون حسن پور

سینماپرس: یک منتقد سینما گفت: توجه ویژه به زندگی ایرانی–اسلامی، محور قرار دادن قصه زندگی یک زن در سریال، بازنمایی آیین‌های محلی و سلامت در نمایش ارتباط انسان‌ها و انتقال فرهنگ جامعه روستایی و شهری از امتیازهای سریال «گذر از رنج ها» است.

جبار آذین منتقد و مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «گذر از رنج ها» اظهار داشت: فریدون حسن پور کارگردان و مجموعه سازی توانا است او با سریال خوب «از یاد رفته» نشان داد که هنر، درام، نیازها، مناسبات اجتماعی، انسانی و سلیقه مخاطب سینما می شناسد و قادر است با زبان داستان و تصویر مسائل اجتماعی به ویژه زندگی ایرانی _ اسلامی را از منظر بومی، ملی و هنرمندانه بازسازی کند.  

وی در ادامه افزود: مجموعه تلویزیونی  «گذر از رنج ها» یک درام اجتماعی و تاریخی است که کارگردانش کوشیده داستان خلنوادگی- اجتماعی آن را در بستر واقعیت های تاریخی در قاب تصاویر خرم و دلنشین روستاهای شمال کشور بازگو کند.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه بیان داشت: روایت مناسب داستان اصلی مجموعه که درباره زنی به نام «دنیا» است، در پیوند با قصه های فرعی سریال یک پارچه ای را شکل بخشیده که با انتخاب درست شخصیت ها، پردازش باور پذیر آدم ها، تصاویر جذاب فضاهای طبیعی شمال ایران و کارگردانی هوشیارانه در قالب یک سریال دیدنی و خاطره انگیز می تواند بینندگانش را ضمن عبور دادن از وادی های رنج، حرمان، تلخی ها و شادی های زندگی دنیا به خاطره بازی بکشاند.

آذین تصریح کرد: فریدون حسن پور با استفاده از لوکیشن های  منطبق با فضای قصه، وفاداری به فرهنگ و آئین بومی و ملی داستان مجموعه خود را همراه «دنیا» شخصیت محوری آن طی ۸۰ سال که شامل دو مقطع تاریخی است بازخوانی و روایت می کند.

وی در ادامه افزود: بخش زندگی «دنیا» در دوران پهلوی می گذرد و قسمت دیگر آن با سالهای پس از انقلاب شکوهمند اسلامی مرتبط است، فریدون حسن پور با آنکه در سریال  «گذر از رنج ها» راوی زندگی اجتماعی است ولی چون زندگی آدم های تصویر کننده مناسبات و اوضاع اجتماعی اند از ارائه زمینه های سیاسی- اجتماعی دو دوران یاد شده غافل نمانده و به موازات تعریف داستان زندگی شخصیتهای سریال شرایط زیستی سیاسی – اجتماعی آنها را هم به تصویر در آورده است.

این مدرس سینما در ادامه یادآور شد: دوران فئودالیته و دوران انقلاب شکوهمند اسلامی هر کدام حاوی ویژگی های جامعه شناسی خاصی هستند که چشمان مجموعه ساز جا نمانده اند. پرداخت تفصیلی حوادث، ماجراها و تصویر سازی فضاها گر چه گاه ریتم قصه را کند می کند ولی به آن لطمه هم نمی زند و در مجموع به حال و هوای تاثیرگذاری قصه سریال و زندگی آدمها کمک می کند.

وی گفت: «گذر از رنج ها» با آنکه در راستای مجموعه «از یاد رفته» است اما حرف های، مسائل زیاد و عمیقتری را در خصوص زندگی ایرانی مطرح و تصویر می کند که شنیدنی و تماشایی است و همچنین بازی های خوب، فیلمبرداری چشم نواز، فضاسازی های جذاب و صمیمت جاری در بیان قصه ها و آدم های از سریال  «گذر از رنج ها» سریالی دیدنی و مطلوب ساخته است.

 آذین در ادامه افزود: این مجموعه علیرغم مکس و تمرکز بر روی غم ها و اندوه های دنیا از شادی، امیدهای او و زندگی بهتر نشان ها دارد که در مجموع تماشاگر میلیونی سیما را خشنود می کند.

وی گفت: مجموعه تلویزیونی «گذر از رنج ها» اثری بومی، ملی و روایتگر زندگی پر فراز و فرود بخشی از زنان جامعه ما به ویژه شخصیت های چون «دنیا» است.

این منتقد در ادامه افزود: توجه ویژه به زندگی ایرانی – اسلامی، محور قرار دادن قصه زندگی یک زن در سریال، بازنمایی آئیین های محلی و سلامت در نمایش ارتباط انسان ها و انتقال فرهنگ جامعه روستایی و شهری از امتیازهای این سریال و هنرنمایی های فریدون حسن پور و همکارانش است.  سریال «گذر از رنج ها» مجموعه ای خوش پرداخت و با محتوا و تابلویی از مناسبات زندگی و اوضاع اجتماعی کشور در گذر از تاریخ است.

وی در پایان این گفتگو یادآور شد: سریال «گذر از رنج ها» مجموعه ای خوش پرداخت و با محتوا و تابلویی از مناسبات زندگی و اوضاع اجتماعی کشور در گذر از تاریخ است.  

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.