سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱

فیلمی با بازیگران حرفه ای بر پرده سینماها

تهیه کننده «روزگاری عشق و خیانت»: از منظری جدید به حوادث انقلاب نگاه کردیم/ سوژه فیلم برای مخاطب جذاب است

روح الله شمقدری در جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی«روزگاری عشق و خیانت»

سینماپرس: روح الله شمقدری تهیه کننده فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: ما سعی کردیم با تولید فیلمی استراتژیک در سینمای ایران یکی از حوادث مرتبط با انقلاب را مطرح کنیم لذا سوژه ای که در این فیلم دنبال می شود تا امروز در سینمای ایران مطرح نشده و فیلم از منظری جدید به موضوعات انقلاب نگاه می کند.

شمقدری که این روزها فیلمش به کارگردانی داود بیدل و با بازی همایون ارشادی، نسرین مقانلو، حسن جوهرچی، سحر قریشی، حعفر دهقان و ...بر پرده سینماهای سراسر کشور است در ادامه این بحث اظهار داشت: «روزگاری عشق و خیانت» را می توان تجربه ای نو در حوزه مضامین انقلاب محسوب کرد. سینمای ایران نسبت به موضوعات انقلاب کم لطف شده و فیلم هایی که در این زمینه ساخته می شوند فاقد نگاه استراتژیک هستند و بیشتر به داستان هایی با محتوای تخیلی یا بی هدف در زمینه مسائل استراتژیک می پردازند.

وی خاطرنشان کرد: ما در عین اینکه به یک واقعه تاریخی پرداختیم سعی داشتیم پرداختی نو به مسائل انقلاب داشته باشیم. ما با قرار دادن زمان حال در فیلم پیوندی محتوایی با گذشته برقرار کردیم که شخصیت های فیلم در امتداد هم قرار داده شده اند. ما در فضایی عاشقانه درامی را شکل دادیم که به واقعه ای تاریخی قبل از انقلاب در بخشی از کشور عزیزمان می پردازد. من مطمئنم سوژه فیلم برای مخاطبان فهیم کشورمان جذاب خواهد بود.

این تهیه کننده در ادامه اظهار داشت: من فیلمی با محتوای «روزگاری عشق و خیانت» در سینمای ایران سراغ ندارم. اوایل انقلاب تعدادی فیلم با موضوع انقلاب شاهد بودیم که از معدود آثار ساخته شده با این موضوع هستند اما پس از آن یک خلأ ایجاد می شود که نتیجه آن این است که ما شاهد فیلم های استراتژیک با موضوع انقلاب اسلامی در کشورمان نیستیم. مهم ترین مشکل در ساخت فیلم های انقلابی اقبال فیلمسازان است؛ به این معنی که وقتی سینمای ایران تکلیف خود را در جهت ارائه این مضامین نمی داند حرکتی هم به سمت این سوژه ها صورت نمی گیرد.

وی افزود: لازم است که فیلمسازان دغدغه و انگیزه ساخت فیلم های انقلابی را داشته باشند تا در کنار حمایت هایی که باید صورت بگیرد ساخت اینگونه فیلم ها متوقف نشود؛ اما حمایت به خودی خود بدون دغدغه و انگیزه فیلمساز نمی تواند خروجی خوبی را برای سینمای ایران در پی داشته باشد.

شمقدری با اشاره به مشکلاتی که در ساخت «روزگاری عشق و خیانت» با آن روبرو بودند اظهار داشت: ما فیلمی ساختیم که قصه آن به حدود ۴۰ سال پیش بازمی گردد و این مسئله باعث شد که در ساخت فضا و طراحی صحنه و لباس دچار مشکل شویم. فیلم خارج از تهران در دشت مغان فیلمبرداری شد که با توجه به حرکت جریان فیلمسازی ایران به سمت سینمای آپارتمانی، تعدد فضاهای خارجی در این فیلم برای عوامل مشکل ساز بود چرا که ما به فضایی رجوع کردیم که از شرایط معمول سینما جدا و متفاوت بود.

وی خاطرنشان کرد: جریان دولتی سینمای ایران حمایتی از ساخت فیلم هایی با موضوعات انقلاب نکرده است و همین امر باعث شده فیلمسازان به سمتی دیگر حرکت کنند و تمایلی به ساخت اینگونه فیلم ها نداشته باشند. به همین دلیل سینمای ایران به لحاظ محتوایی دچار خلأ شده است. ما اگر سینماهای موفق جهان را نیز در نظر بگیریم همه مضامین در این سینماها به وضوح دیده می شوند درحالیکه سینمای ایران معمولاً گرفتار یک موضوع و ژانر می شود. لازم است به مضامین مختلف از جمله مضامین انقلاب نیز توجه شود که بخش عمده ای از آن به سیاستگذاری های جریان حاکمیت سینما برمی گردد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «پایان نامه» در ادامه اظهار داشت: دلیل اکران این فیلم در این زمان برای من هنوز مشخص نیست. ما درخواست اکران «روزگاری عشق و خیانت» را در دی ماه ارائه دادیم اما مسئولان با بیان اینکه حجم اکران در گروه آزاد بسیار بالا است درخواست ما را رد کرده و این زمان را به اکران این فیلم اختصاص دادند. اینکه فیلم ما را در ۱۵ بهمن اکران کردند برای من جای سوال دارد که هنوز پاسخی برای آن پیدا نکرده ام. اگر در طول سال بدترین زمان ممکن برای اکران یک فیلم را در نظر بگیریم قطعاً این زمان اواسط برگزاری جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

وی افزود: با توجه به این مسأله در حوزه تبلیغات و جذب مخاطب  هفته اول اکران این فیلم به کلی از دست رفت و با وجود اینکه از روزهای پنج شنبه و جمعه شرایط بهتری برای فیلم ما به وجود آمده است ولی همزمان بودن اکران این فیلم با برگزاری جشنواره فجر تأثیر خود را به طور کلی در اکران آن میگذارد.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: مرحله تحقیق و پژوهش فیلم «روزگاری عشق و خیانت» بیش از یک سال به طول انجامید و فیلمنامه آن بارها بازنویسی شد. از آنجا که به اینگونه موضوعات کمتر پرداخته می شود کار ما بسیار سخت تر بود. این فیلم به تدوین متکی است و ما با تدوینی دوباره نسخه ای که در حال حاضر اکران شده است را نسبت به نسخه اکران شده در جشنواره فجر کمی تغییر دادیم و با توجه به بازخوردها و نظرات مختلف مخاطبان حدود ۴ یا ۵ دقیقه از فیلم را حذف و ۶ یا ۷ دقیقه به آن افزودیم و فکر می کنم فیلم شرایط بهتری را پیدا کرده که در بازخوردهایی که از مخاطبان شاهد بودیم این مسأله مشهود است. فیلم علیرغم محتوا محور بودنش می تواند مخاطبان را با خود تا پایان درگیر و همراه کند.

شمقدری در پایان اظهار داشت: با توجه به اینکه هیچگونه حمایتی در تبلیغات و اکران این فیلم برای ما صورت نگرفته است بزرگترین دغدغه من در حال حاضر اکران موفق تر «روزگاری عشق و خیانت» است. ما شاهد اکران فیلم های ارزشی متفاوتی در ماه های اخیر بودیم که از همه آنها به نوعی حمایت شده است اما برای این فیلم هیچگونه حمایتی در نظر گرفته نشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.