سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱

انتقاد «زری باف» از کاهش جوایز نقدی!

برنده سیمرغ بهترین عکس: تهیه کنندگان بخاطر دستمزد کمتر، به سراغ عکاسان غیرحرفه ای می‍‍روند

سحاب زری‌باف در افتتاحیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

سینماپرس: سحاب زری باف دارنده سیمرغ بلورین بهترین عکس جشنواره فیلم فجر امسال گفت: تهیه کنندگان به خاطر آنکه دستمزد کمتری به عکاس بدهند ترجیح می دهند از این عکاسان آماتور استفاده کنند. غافل از اینکه این عکاسان نه مدیوم سینما را به خوبی می شناسند و نه درک درستی از قاب بندی و کمپوزیسیون سینمایی دارند.

 سحاب زری باف که در مراسم افتتاحیه سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین عکس را برای فیلم «اشباح» به کارگردانی داریوش مهرجویی دریافت کرد در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پیشتر اعلام شده بود بخش عکس از داوری سی و سومین جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شده است اما با پیگیری و تلاش اعضای انجمن  عکاسان سینمای ایران خوشبختانه این بخش به جشنواره بازگشت ولی باز هم شاهد تنزّل ارزش جایزهٰ نقدی نسبت به سال های گذشته بودیم.

وی افزود: متاسفانه کم لطفی ها نسبت به عکاسان سینما که با دستمزد های ناچیز مشغول کارند ادامه دارد. خواستهٰ ما عکاسان سینما در نظر گرفتن ارزش یکسان جایزهٰ نقدی دیگر رشته ها و و اعطای همزمان سیمرغ بخش عکس با آنها در مراسم اختتامیه جشنواره فجر می باشد که امیدواریم در سال های بعد مسئولین محترم توجه لازم را به این مهم نشان دهند.
 وی با تاکید بر اینکه برای برخی از تهیه کنندگان و کارگردانان سینمای ایران برخلاف سال های ابتدایی پس از انقلاب، عکس فیلم  دیگر چندان اهمیتی ندارد اظهار داشت: این طور به نظر می رسد که بر خلاف دیگر کشور های پیشرفته در زمینهٰ سینما، در کشور ما با ورود تکنولوژی دیجیتال به جای آنکه بتواند کمکی برای عکاسی سینمای ایران باشد بدتر به این حرفه ضربه زده است، چرا که با آسان شدن عکاسی عدّه ای صرفاً با خرید یک دوربین دیجیتال به این حیطه وارد شده اند.
 زری باف سپس یادآور شد : در دهه ۶۰ و ۷۰ به مقولهٰ عکس فیلم و عکاسان در سینمای ایران اهمیت بیشتری داده می شد اما متاسفانه امروز ما شاهد چنین دیدگاهی از سوی بسیاری از سینماگران نیستیم. دیگر مثل سال های نه چندان دور برای اکثریت کارگردان ها و تهیه کنندگان ایران مهم نیست که به عنوان مثال عکاسی مانند «عزیز ساعتی» برای فیلم آنها کار کند یا یک عکاس آماتور!
 عکاس فیلم سینمایی «ندارها» در پاسخ به این سوال که چرا عکس های فیلم «اشباح» در تمامی جشن ها و جشنواره ها از جمله جشن خانه سینما و جشنواره فیلم فجر مورد توجه هیات داوران قرار گرفته اند گفت: این قطعا سوالی است که اعضای  محترم هیات داوران دو جشنواره باید به آن پاسخ دهند. ولی در عکاسی فیلم‌ها یم همیشه سعی کرده ام در خدمت فیلمنامه از زاویه‌ای که فیلمبردار و کارگردان به اثر نگاه می کنند عکاسی کنم و علاوه بر این ها نگاه شخصی خودم را نیز به عکس‌ها اضافه می کنم.
وی ادامه داد: درعکاسی «اشباح» نیز تلاش کردم علاوه بر میزانسن های کارگردان و کادر فیلمبردار، برداشت خاص خود را از موقعیت و کاراکترهای فیلم داشته باشم و خوشحالم که این عکسها با اقبال رو به رو شده و دیده شده اند.
 نکته جالب در حین این گفتگو که در حاشیه مراسم افتتاحیه جشنواره سی و سوم انجام می شد حضور حامد بهداد در کنار سحاب زری باف و خبرنگار سینماپرس بود که بهداد ضمن تبریک فراوان به این عکاس جوان سینما گفت: من حامد بهداد، به دوست قدیمی و نازنینم تبریک می گویم و خوشحالم که امشب شاهد قد کشیدن رنج و ریشه های سینمایی او هستم، هنگامی که نام وی اعلام شد سرپا ایستاده و برای او دست زدم.
 این بازیگر سرشناس سینما سپس با اشاره به تقدیم جایزهٰ زری باف به مادرش اظهار داشت: خوشحالم از اینکه در کشوری زندگی می کنم که تمامی مردمش شعور قداست مادر را به درستی درک می کنند و می دانند که این قداست بالاتر از هر چیز دیگری است. وقتی سحاب جایزه اش را به مادر گرامی اش تقدیم نمود همه حاضران به تشویق های خود افزودند و این امر خوشحالی مرا امشب دو صد چندان نمود.

    ارسال نظر

    شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.